Karácsony előtt mindig megélénkül a könyvpiac. A könyvkiadók bizakodva ajánlják a nagy terjesztőknek tervbe vett kiadványaikat. A kisebb kiadók is igyekeznek kitenni magukért, és értékes tartalmakat szerkesztenek könyvbe, azonban ezekből jóval kevesebb jut el az olvasókhoz, mint amennyi eljuthatna. A könyvkiadás és a könyvterjesztés kapcsán ideje beszélni a nemzeti kultúra érvényesülésének jelenlegi helyzetéről.
Pár évvel ezelőtt tanúi lehettünk a kultúrharcnak nevezett mozgolódásnak, amely főként a színház, a film és az irodalom világának megreformálását, a nemzeti gondolatok térnyerését célozta. Akkor kiderült, hogy van még a magyar kultúra rögös földjén néhány kemény legény, aki hatalmas ellenszélben is hajlandó megvívni a harcot. A küzdelem azonban erősen emlékeztetett II. Rákóczi Ferenc bátor kurucainak portyáira, amelyekkel legfeljebb csatákat lehetett nyerni, de háborút sajnos nem.
Mostanában senki nem beszél kultúrharcról, ami talán összefügg azzal, hogy a figyelem a koronavírus-járványra, majd egy valóságos háborúra terelődött.
Pedig van miről beszélni. A kultúrharc a könyvkiadás és a könyvpiac területére például nem tudott érdemben begyűrűzni. Nem tudott, mert hiába jelennek meg jónak ígérkező magyar könyvek értékes tartalommal, azok valamiért nem lesznek „piacképesek”. Pontosabban hozzáférhetők. Mi lehet a magyarázat?