idezojelek

A nemzeti kultúra esélyei a hazai könyvpiacon

A magyar történelem arra tanít bennünket, hogy fontos a tehetség, de csak bátorsággal és a keménységgel lehet eredményt elérni.

Cikk kép: undefined
2022. 11. 28. 9:30
Fotó: Balázs Attila

Karácsony előtt mindig megélénkül a könyv­piac. A könyvkiadók bizakodva ajánlják a nagy terjesztőknek tervbe vett kiadványaikat. A kisebb kiadók is igyekeznek kitenni magukért, és értékes tartalmakat szerkesztenek könyvbe, azonban ezekből jóval kevesebb jut el az olvasókhoz, mint amennyi eljuthatna. A könyvkiadás és a könyvterjesztés kapcsán ideje beszélni a nemzeti kultúra érvényesülésének jelenlegi helyzetéről.

Pár évvel ezelőtt tanúi lehettünk a kultúrharcnak nevezett mozgolódásnak, amely főként a színház, a film és az irodalom világának megreformálását, a nemzeti gondolatok térnyerését célozta. Akkor kiderült, hogy van még a magyar kultúra rögös földjén néhány kemény legény, aki hatalmas ellenszélben is hajlandó megvívni a harcot. A küzdelem azonban erősen emlékeztetett II. Rákóczi Ferenc bátor kurucainak portyáira, amelyekkel legfeljebb csatákat lehetett nyerni, de háborút sajnos nem.

Mostanában senki nem beszél kultúrharcról, ami talán össze­függ azzal, hogy a figyelem a koronavírus-járványra, majd egy valóságos háborúra terelődött.

Pedig van miről beszélni. A kultúrharc a könyvkiadás és a könyvpiac területére pél­dául nem tudott érdemben begyűrűzni. Nem tudott, mert hiába jelennek meg jónak ígérkező magyar könyvek értékes tartalommal, azok valamiért nem lesznek „piacképesek”. Pontosabban hozzáférhetők. Mi lehet a magyarázat?

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy ellentmondás van abban, hogy miközben a nemzeti, keresztény, konzervatív eszméket és politikai irányt képviselő kormánypártok egymást követő ciklusokon keresztül nyerik a választásokat, s ennek következtében Magyarország az európai jobbközép erők zászlóvivőjévé vált, aközben a magyar kultúra nemzeti elkötelezettséggel nem vádolható szürke eminenciásai ellendrukkerként viselkednek a kulisszák mögött.

A téma felettébb kényes, mert az érintettek – írók és könyvkiadók – félnek. Félnek, mert a fennmaradásuk jelentős mértékben függ a nagy könyvterjesztők magatartásától, vagyis jóindulatától. Nemzeti irodalmunk klasszikusait is megjelentető kiadó vezetőjétől hallom, hogy amikor kiajánl a nagy terjesztőknek egy-egy készülő kötetet, akkor abból – gyakran – csak megalázóan alacsony példányszámban rendelnek. 

A könyvesboltok kirakataiban, a plakátokon, netán óriásplakátokon is főként olyan könyvek jelennek meg, amelyek távol állnak a konzervatív ízléstől.

Hallom az ellenérvet is: a könyvterjesztő abból a könyvből rendel többet, amelyik könnyen eladható. Ha pedig a pia­con jobban fogy például az úgynevezett bestseller, akkor azt fogja nagy mennyiségben teríteni. Tudjuk, hogy a hatalmas médiakampánnyal népszerűsített szerzők könyvei nagy példányszámban eladhatók. A magam példájából is leszűrhetem: amikor valamelyik könyvem megfelelő médiatámogatást kapott, akkor több kiadást megért. Ha pedig a hasonló tematikájú köteteim nem kaptak ilyen hátszelet, nem lett újabb kiadás. Vagyis a piac magatartását befolyásolni lehet, s az illetékesek pontosan tudják, hogy miként.

Primitív érvként hangzott egykor, hogy a kultúra terén Mari néni igényeit is ki kell elégíteni. Ennek a szemléletnek az volt a lényege, hogy az ízléstelen bóvlit, a giccset kell rásózni Mari nénire, mert neki erre van igénye. Csakhogy ez a nézet nagyon hamis és aljas szándékokat takart: az egyszerű, jobb sorsra érdemes magyar ember lenézését, kulturális érdeklődésének és műveltségének alacsony szinten tartását.

A régi idők „Mari nénije” Jókai Mórt, Mikszáth Kálmánt, Gárdonyi Gézát és Móricz Zsigmondot olvasott, és a falusi polcokon Petőfi- és Arany-kötetek is díszelegtek. Volt rájuk igény, mert a nemzeti irodalom minőségi termékeit az akkori kiadók és terjesztők kellőképpen népszerűsítették. Ma azonban ömlenek ránk az olyan könyvek, amelyekből hiányzik a maradandó gondolat, s amelyeket jó ízlésű olvasó nem helyez a polcára. Ilyenekkel traktálják „Mari nénit”, aki sajnos gyakran lépre megy, mert valakiknek az az érdeke és célja, hogy lépre menjen.

A kultúrharc szükségességéről és értelméről szóló viták elcsitultak. Egyesek felismerték: 

nem az a feladat, hogy a nemzeti kultúra legyőzze a globalistát vagy fordítva.

Ám tévedés ebből olyan következtetést levonni, hogy nem érdemes egymásnak feszülni. A kultúrharc továbbra is időszerű, mert a nemzeti kultúra még nem foglalta el a rangjához méltó helyét. Ennek a helynek a megszerzése, a magyar szellemi értékek népszerűsítése nem megy küzdelem nélkül. A magyar történelem arra tanít bennünket, hogy fontos a tehetség, de csak bátorsággal és a keménységgel lehet eredményt elérni.

Aki gyáva és megalkuvó, azt hamar elfelejtik. A műveivel együtt.

A szerző író, újságíró

Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Balázs Attila)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

KÉT MAGYARORSZÁG – Magyar Péter sikeres szeppukut követett el saját magán

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.