idezojelek

Nem hagyjuk, hogy állandósuljon a káosz a repülőtereken

A légitársaságok láthatóan berendezkedtek az uniós szabályozásban rejlő előnyök kiaknázására.

Cikk kép: undefined
2022. 12. 15. 11:00

Késések, járattörlések, órákig tartó várakozás, halmokban álló bőröndök és bizonytalanság, a régóta tervezett nyaralás vagy a szükségszerű utazások meghiúsulásának stressze – a koronavírust követően lassan állandósul ez a káosz a repülőtereken. Világszerte súlyos problémákat okoz, hogy a koronavírus-válság hatására létszámleépítés történt az iparágban. A repülőtereken kevés a munkaerő, rendszeresen sztrájkolnak a dolgozók, és nem tudják ellátni a járvány előtti szintre emelkedő forgalmat. Bíztunk benne, hogy a járvány enyhülésével a légi közlekedésben is visszaáll a rend. Azonban azt látjuk, hogy az elmúlt évek eseményei új, eddig nem látott és lassan állandóvá váló kihívások elé állították a szektort. Ennek következménye az is, hogy a légitársaságok láthatóan berendezkedtek a szabályozásban rejlő előnyök kiaknázására. Fontos lenne tehát a gyors és hatékony fellépés a fogyasztókat hátrányosan érintő gyakorlatokkal szemben mind uniós, mind pedig nemzeti szinten.

Létezik ugyan uniós szabályozás az utasok kártalanítására a légi járatok törlése és hosszú késések esetére, ez azonban nem bizonyult hatékonynak.

Az uniós rendelet értelmében minden tagállam köteles kijelölni egy hatóságot, amely az uniós rendelkezések betartatásáért felel. Az uniós szabályozás alapján a panaszok kezeléséért általában a járat indulása szerinti ország hatósága az illetékes. Ez azonban a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő, más uniós tagállam repülőterén sérelmet szenvedett fogyasztóknak rendkívül nehézzé teszi az igényérvényesítést, hiszen ilyen esetben egy másik ország hatóságához, idegen nyelven kell panasszal fordul­niuk. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a panaszok digitális benyújtása és az ügy állásának követése gyakran még a gyakorlott internethasználóknak is komoly fejtörést okoz. ­Emiatt a légi utasok nagy része időközben fel is adja, hogy uniós jogszabályokban rögzített jogaival éljen. Ez a helyzet nyilvánvalóan a légitársaságoknak kedvez.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőtereken eluralkodó káosz miatt a légitársaságok és a földi kiszolgáló cégek egymást hibáztatják, valamint a szektorban jelentkező munkaerőhiányra mutogatnak. A helyzet megoldásának érdekében még a nyáron kérdést intéztünk az Európai Bizottsághoz arra vonatkozóan, hogy milyen lépéseket tervez az utasok jogainak hatékonyabb érvényre juttatása érdekében, valamint a jelenlegi helyzet fényében hogyan kívánja erősíteni a fogyasztók védelmét. Kérdésünkben kiemeltük azt is, hogy a légitársaságok jellemzően lassan és alacsony színvonalon kezelik a fogyasztói panaszokat, amelyek állapotát nem tudják nyomon követni a panaszosok. A bizottság válaszában részben nemzeti kompetenciákra hivatkozva mosta kezeit, részben azt ígérte, szorosabban figyelemmel fogja kísérni az eseményeket.

A két és fél éve fennálló problémák gyors megoldásokat sürgetnek, és semmi nem utal arra, hogy a helyzet magától megoldódna. 

Meggyőződésünk, hogy nem elegendő az, ha a légi utasok jogait szabályozó uniós rendelet minden országban kijelöl egy hatóságot, amely szükség esetén kezeli a légitársaságok és utasok közötti jogvitát. Ez ugyanis láthatóan nem védi kellően a fogyasztók érdekeit a jelenlegi helyzetben.

Mostanra elértük, hogy az Európai Parlament a decemberi plenáris ülésén napirendre tűzte a kérdést, így végre a parttalan és sokszor veszélyes, a tagállamokat megbélyegző ideológiai viták helyett azzal is foglalkozik, ami az elsődleges dolga volna: megoldást sürgetve megvitatja az európaiakat érintő és uniós szinten kezelendő problémákat. A plenáris vitában amellett emeltünk szót, hogy hozzunk létre egy minden tagállamban elérhető, átlátható, az érintettek számára könnyen hozzáférhető és nyomon követhető igényérvényesítési rendszert. Utasbarát, praktikus megoldásra van szükség. Nem hagyhatjuk, hogy állandósuljon a káosz a légi közlekedésben. 

A szerzők európai parlamenti képviselők (Fidesz)

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Flickr)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

KÉT MAGYARORSZÁG – Magyar Péter sikeres szeppukut követett el saját magán

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.