Különös hír került ki nemrég az internetre. Az illetékes hivatal letiltotta a HH–AA–004-es, új típusú egyéni rendszámot, mert a Vezess.hu autós oldal írása szerint a határozat megállapítja, a „kért rendszámtábla első két karaktere alkalmas lehet arra, hogy nyelvi szempontból önkényuralmi rendszerek által használt rövidítéseket, betűszavakat idézzenek meg.” Értsd: Adolf Hitler monogramját.
Nácikat keresünk a volán mögött. Ma éppen kilencven évvel azután, hogy Hitler – tizenkétmillió szavazatával az 1932. novemberi német választások győztese – elfoglalta a kancellári hivatalt, hogy a felismerhetetlenségig átalakítsa Németországot és Európát. A nácizmus tizenkét évét, a második világháborút, a halottak tízmillióit a világ máig nem tudta feldolgozni. A borzalmas náci vezér borzongató rejtély maradt. Nincs az a vele kapcsolatos hír, amit ne lehetne eladni. Mikropénisze volt, írja az online magazin. De benne van a cikkben, az is lehet, hogy nem – valójában mindegy is, az olvasó már ráharapott a hírre. A tematikus tévécsatornák folyamatosan ontják a hitleres dokumentumfilmeket, évforduló sem kell hozzá. „Ez a német demokrácia felszámolását jelentette” – mondja már sokadik este a narrátor, majd dobpergés hallatszik aláfestésként. Egy koreai gyártó felismeri Hitlerben a marketingértéket és úgy reklámozza termékét, mintha legalábbis Mozart-golyó lenne. A marketinggel lehet, hogy tisztában volt, de az európai történelemmel nem.
Mindennapjainkat úgy járja át a nácizmus szókincse, hogy már észre sem vesszük. Közelebb kerültem a végső megoldáshoz – mondja egy sportlövő a tévében.
Reméljük, az Endlösungig azért nem fajul a dolog. Az ingatlanos nagyobb életteret kínál egy tágas kerttel. Még jó, hogy Ukrajnát nem rohanjuk le egy kis Lebensraumért. Így képzelnénk az állatok koncentrációs táborát – háborog egy horrortelep láttán az állatvédő szervezet. Angol „kisállat-holokausztról” ír az online lap.
Létezik a szavak inflálásának egy legalább olyan káros, mert a közéletet mérgező másik válfaja is: a folyamatos nácizás, amely inkább persze szitkozódásként, semmint tartalmilag alátámasztva teremt hamis párhuzamot. A kormánypárt nevében az „sz” betűt „SS”-re írják át, az ifjúsági szervezetet lejugendezik, a vezető a Führer, a kormányzati kommunikációt a propagandaminisztérium agyalja ki, az óriásplakátok Goebbels-hirdetések. A náci kártya, a reductio ad Hitlerum terjedését a mindenki agóráján, a világhálón Mike Godwin amerikai kutató írta le már annak hőskorában. Godwin törvénye kimondja: „egy internetes vita terebélyesedésével annak az esélye, hogy valaki a nácikkal vagy Hitlerrel von valamilyen párhuzamot, közelít az egyhez.” Azaz a száz százalékhoz. Roppant érdekes, de most, hogy a német külügyminiszter szerint országa háborúban áll Oroszországgal, és Leopard harckocsikat küldenek az ukrán télbe, arról nem nagyon olvasni wehrmachtozó hozzászólásokat, hogy indul a német Blitzkrieg, vagy több is veszett Sztálingrádnál. Nemigen poénkodnak azon, hogy lehet, a Leopardba ültetett Szerhij anyanyelvi szinten beszéli a szász-anhalti német dialektust… Ja, hogy azért nem, mert Putyin az új Hitler? Az más. Fontos, hogy le legyenek osztva a szerepek, kinek mi a jussa.