idezojelek

A magyar férfiak ezer éve tisztelik a nőket

Nőnapra szükség van, ugyanakkor a magyarok fenntartásokkal tekintenek arra az ünnepre, amit a szovjet érdekszféra országaiban kötelezővé tettek.

Cikk kép: undefined

Nőnapra szükség van, a nők tisztelete és évenkénti ünneplése nagyon helyénvaló. Azt azonban látni kell, hogy a március 8-i dátumhoz kapcsolódó úgynevezett nemzetközi nőnapra a volt szocialista országok polgárainak többsége fenntartásokkal tekint. 

Mi, magyarok is, mert ezt az ünnepet egykor az Egyesült Államokban, radikális baloldali nőmozgalmak aktivistái álmodták meg, később pedig a szovjet érdekszféra országaiban kötelezővé tették.

Amerikában először 1909. február utolsó vasárnapján tartottak nőnapot, de ezt két évvel később március 19-én ünnepelték Európában. A dátumot később a szovjet minta szerint tették március 8-ra. 

Tájékozatlan emberek ennek alapján azt hihetnék, hogy a nők tisztelete és megbecsülése valamiféle baloldali leleménynek köszönhető, ez azonban tévedés, Magyarországra vonatkoztatva pedig különösen.

Minden magyar tudja, hogy Szent István, államalapító keresztény királyunk 1038-ban, Nagyboldogasszony ünnepén Szűz Mária oltalmába ajánlotta koronáját és országát. Ezért tiszteljük Jézus édesanyját a Magyarok Nagyasszonyaként. Nagy királyunk ezzel a cselekedetével az asszonyok, a nők megkülönböztetett tiszteletének alapjait is lefektette. Ugyanakkor nagyon korán megjelentek hazánkban olyan „káros nyugati hatások”, amelyek sajnálatos módon épp a keresztes hadjáratok révén érintették meg Magyarországot.

Magyary-Kossa Gyula orvostörténész 1929-ben írt, Magyar orvosi emlékek című könyvében kitért arra, hogy a keresztes hadak „nem egyszer megtisztelték hazánkat avval a csürhe-erkölccsel, mely jellemezte őket. Már az 1096-i keresztes hadról, mely Magyarországon átvonult, megírja Berthold barát, hogy számtalan férfiruhába öltözött nőt hurcolt magával, az egész hosszú úton fajtalankodva velük.”

Szent István, majd Szent László és Könyves Kálmán törvényei szigorú büntetésekkel fenyegették azokat, akik hajadonokkal vagy özvegyekkel szemben erőszakoskodtak. 

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyary-Kossa írta: „Aki erőszakot követett el, azt Szent László törvényei értelmében oly keményen büntették, mint a gyilkosokat, mert a stuprum violentumot [nemi erőszakot – B. A.] mint erkölcsi gyilkosságot fogták föl. Ezért is az olyan férfit, aki szüzet becstelenített, lófarkához kötve hurcolták végig a város utcáin, míg a város végén levő akasztófához nem értek, ahol aztán lefejezték. […] Aki a mezőn dolgozó tisztességes asszonyt vagy özvegyet becstelenített meg, azt szintén lófarkához kötve hurcolták ki az akasztófához és ott kerékbe törték.”

Mondhatná valaki, hogy a királynéink (II. András felesége, Merániai Gertrúd, valamint I. Károly felesége, Lokietek Erzsébet) ellen elkövetett, Bánk bán- és Zách Felicián-féle merényletek (1213 és 1330) nem éppen a nők iránti tisztelet megnyilvánulásai voltak, csakhogy ezeket a királynék környezetéből kikerülő idegenek kirívóan erkölcstelen magatartása váltotta ki.

Szent István országában évszázadokon keresztül ritka, ám dicséretes erkölcsi felfogás uralkodott, amely jelentősen eltért a nyugati mintáktól. Antonio Bonfini olasz történetíró például feljegyezte Mátyás király lovas katonáiról, hogy nagy részük családos ember volt, akik még akkor sem szegték meg a házastársi hűséget, ha három évig egyfolytában szolgáltak. Becstelennek bélyegezték meg azt, aki közülük vétett a házassági eskü ellen. Hadvezérük, Báthori István is erősítette ezt a szellemiséget, hiszen ő maga is „örökös tisztaságot” fogadott, ami a katonái között köztudomású volt.

A magyar hadak erkölcse felett az 1595. évi 34. törvénycikk is őrködött, hiszen ez, illetve más törvények és tábori rendeletek szigorúan tiltották, hogy nők tartózkodjanak a táborokban. Bocskai István erdélyi fejedelem 1606-ból származó hadi regulái kimondták: „az kik erővel szüzeket törnek, asszonyállatokat erővel, akaratjok nélkül rontanak, fejekkel érik meg”. 

A székelyek nők iránti tisztességes magatartásáról így írt Apor Péter (1676–1752) erdélyi történetíró: „kivált a székelységben, mikor valamely úrfi vagy nemes ifjú legény vígan volt s táncolni akart, leküldött az faluban, az falusi leányokot összegyüjtette, az házához felvitette, virradtig is tisztességesen eltáncoltanak. Még hogy legkisebb bujaság esett volna is, soha híre, helye sem volt.”

Táncaink is sokat elárulnak a nők iránti tiszteletről. A magyar táncból hiányoznak az ízléstelen, nőket megalázó (más kultúrákban olykor fellelhető) otrombaságok.

Eötvös Károly író, ügyvéd jellemzésében a táncainkból sugárzó méltóságra, a párok egymás iránti tiszteletére is utalt, amikor ezt írta: „Egyenes fejállás, büszke mell, nyalka lépés, összehangzó bokázás, egyik kar a csípőn, másik kar a süveg körül vagy a leány derekán, sarkantyúnak pengő összeverődése, komoly arc és kemény tekintet: ezekből áll az igazi magyar férfitánc. 

Van benne andalgó, van benne kopogó: de mindig ott kell lenni a férfierőnek, fenségnek és méltóságnak. Nem könyörög és mulattat, nem ugrál és ledérkedik a magyar legény, amikor táncol, hanem hódít.”

Amikor megőrzésre és továbbadásra méltó értékeket keresünk a magyar múltból, ne feledjük a nők tiszteletét, becsületük védelmét.

A szerző író, újságíró

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

KÉT MAGYARORSZÁG – Magyar Péter sikeres szeppukut követett el saját magán

Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Donald Trump a reményt hozta el

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

Hogy nem szakad Dobrevre az ég?!

Fricz Tamás avatarja
Fricz Tamás

Az amerikai mélyállam felszámolása

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.