idezojelek

Minarik Ede örök igazsága

Sándor Pál kultuszfilmje egy mesterien megkomponált korrajz.

Csépányi Balázs avatarja
Csépányi Balázs
Cikk kép: undefined

A magyar film napját 2018-óta ünnepeljük meg április 30-án, annak emlékére, hogy 1901-ben ezen a napon mutatták be az első magyar filmet, a Zsitkovszky Béla által rendezett A táncz című alkotást. Nagyon nehéz dolgom volt, amikor ki kellett választanom, hogy melyik magyar filmmel köszöntsem ezt a jeles napot, hiszen annyira gazdag a magyar filmművészet, hogy bizony komoly fejtörést okozott a választás. De végül az egyik legjobb magyar mozi mellett döntöttem, a Régi idők focija című klasszikusról gyűjtöttem össze önöknek a nagyközönség előtt talán kevésbé ismert érdekességet és gondolatot.

Idén ötvenéves Minarik Ede története

A Sándor Pál által rendezett, időtálló, zseniális filmet pont ötven éve, 1973-ban mutatták be. A mozi operatőre pedig az idén márciusban nyolcvanhárom éves korában elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr volt. A mozi Mándi Iván A Pálya szélén című műve alapján készült. A film 1924-ben játszódik Budapesten. A főhős Minarik Ede (Garas Dezső), az egyszerű munkástelepi mosodás, akinek a futball a szerelme. Legfőbb célja, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére másodosztályban tengődő csapatát, a Csabagyöngyét feljuttassa az első osztályba. A történet tulajdonképpen erről a küzdelemről szól. A kisember küzdelméről és arról, hogy soha, semmilyen körülmények között nem lehet az álmainkat feladni.

Fotó: Filmarchívum

Új stílus született, a beszélő némafilm

Nagyon fontos Minarik találkozása a cserépkalapos nővel (Temessy Hédi), ebben a jelenetben a két szereplő elmeséli monológszerűen a kapcsolódásukat a vágyuk tárgyához. Minarik a futball, a cserépkalapos nő pedig a mozi iránt érez nosztalgiát, tulajdonképpen a mozi és a foci egyfajta menekülés a keserű valóság elől. A mozi és a labdarúgás a két legtöbb embert megmozgató, legtöbb embert érdeklő szórakozás, ilyen téren valóban egyfajta menekülési út a kilátástalan jelenből. Sándor Pál filmje egyszerre hódolat a foci és a mozi iránt. A Régi idők focija tulajdonképpen egy beszélő némafilm. A kor némafilmjeinek számos eleme megjelenik benne, a karakterek külső tulajdonságainak a hangsúlyozása, az élénk mimika, a nagyon széles gesztusok, illetve a szöveges inzertek. Sándor Pál nagyon jó érzékkel használta fel a szintén a korra jellemző burleszkelemeket is. A kisember komikus esetlenségét, a forgóajtós vagy a tortaevős jelenetben vagy a felgyorsított képeket és a szintén a kor némafilmjeit idéző aláfestő zenét. Gyerekkoromban, amikor először láttam a filmet, engem például ezek a jelenetek fogtak meg a legjobban. Ezen a ponton emlékezzünk meg Tamási Zdenkóról, aki a film ikonikus zenéjét komponálta, ezek a zenei betétek ugyanis nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a film visszarepítse a nézőket a 20-as évek Budapestjére.

Beszédes helyszínek az Alexander Cirkusztól a Bodográf-moziig

A történet egy vérbeli szatíra, de a mondanivalója jócskán túlmutat ezen a státusán, ugyanis tökéletes korrajzot vázol fel a társadalmi problémákról. A labdarúgás a szegény néprétegek sportja volt, így a filmbeli Csabagyöngye tagjai is mind szegény sorban élő emberek. Nagyszerű a film elején az a rész, amikor Minarik összeszedi a csapat tagjait, mindenkit máshonnan kell elhoznia edzésre. Kelement, a középhátvédet egy közfürdőből, Orbánt, a jobbhátvédet egy szakadt bérházból, a jobb és bal fedezet Nagy fivéreket egy szegények számára fenntartott szállásról, Huttingert egy kuplerájból és Miatoff balhátvédet pedig egy vándorcirkuszból kell összegyűjtenie. 

„Mert kell egy csapat!” - Fotó: Filmarchívum

A helyszínek is beszédesek, jól látszik az egyik jelenetben, hogy a cirkusz neve, ahol Miatoff erőművészként dolgozik, Alexander. Ez egy geg, egy utalás a rendező nevére. A kupleráj pedig, ahonnan Huttingert verbuválja Minarik, valójában nem más, mint Óbuda egyik építészeti büszkesége, az egykori selyemgombolyító. Érdekesség, hogy a hely pár év múlva Makk Károly filmjében, az Egy erkölcsös éjszakában szintén nyilvánosházként jelenik meg. A copf stílusú épület a kerület textiliparának emlékét őrzi, manapság rendezvényházként funkcionál és látogatható, amint azt a Magyar Nemzeten olvasható Itt forgott című korábbi nagy sikerű sorozatból megtudtuk. A mecénás Kerényi úr (Major Tamás) híres mozija, a Bodográf egy létező filmszínház volt a körúton, ahova a történet írója, Mándy Iván előszeretettel járt. A filmben Minarik látomásaként a válogatottmérkőzés visszaidézéséhez pedig a ma is létező BKV Előre pályát használták a készítők.

Azok a fránya játékosügynökök

A filmben felmerül a labdarúgás korabeli problémája, a profizmus és az amatőrizmus. Abban az időben vezették be ugyanis a profizmust a labdarúgásban, tehát már főállásúakká váltak a focisták. A csapat legjobb játékosa Vallai, a kapus, aki szinte az egyetlen játékos volt, aki valóban tudott focizni, így került a játékosügynökök, Tokics és Brüll, és általuk Turner Pipi (Márkus László) hálójába, mert Minarik Ede még a villamosjegyeit sem tudja finanszírozni.

Garas Dezső jutalomjátéka

A film színészi alakításai káprázatosak. Márkus László, Major Tamás, Esztergályos Cecília, Temessy Hédi, a Kövesit, az örök tartalékot megformáló Kern András, de még az egyik végrehajtót alakító, Körmendi János hangján megszólaló Verebes István is zseniálisan játszik a filmben. Garas Dezső pedig Minarik Ede, a mosodás szerepében egész egyszerűen káprázatos. Nem véletlenül lett az egyik legikonikusabb szerepe. Csodálatosan hozza a szegény, jó szándékú, az álmait soha el nem engedő kisember figuráját. Ráadásul szinte fürdőzik ebben a miliőben, a burleszkbetétekben is elegáns és hiteles, egy rövid jelenet erejéig még Charlie Chaplin bőrébe is belebújik. Érdekesség, hogy Sándor Pál maga is szerepel egy kis cameo szerepben, a kocsmai jelenetben tűnik fel mint az egyik vendég.

A rendező sajátos világa, játék a színekkel

Sándor Pál vonzódása a bohócokhoz tetten érhető számos filmjében. Az 1967-es Bohóc a falon című filmje után, az 1968-as Szeressétek Ódor Emíliát!-ban is megjelenik a bohóc motívum. A Régi idők focijában pedig a már korábban említett Alexander cirkuszban Miatoffnak egy szomorú bohóc integet. A kor, az egyedülálló némafilmes, burleszkes megjelenítés talán megkívánta volna, hogy a film fekete-fehérben készüljön el. De Ragályi Elemér nagyszerűen oldotta meg ezt a felmerülő problémát. Úgy fényképezte a filmet, hogy a képek kaptak egy halványabb, mattabb megjelenítést, ezzel érzékeltetve a kopottas, szegényes környezetet. Azonban a Minarik Ede álmát megjelenítő jelenetsorban, a válogatottmeccs és majd a mosodás égberepülése már élesebb, színesebb tónust kap. Közben pedig, hogy ebben a kulcsfontosságú jelentben a Himnusz szól, egészen zseniális megoldás.

A történet lezárása: a remény tovább él

A film vége is remek dramaturgiával készült. A pályaudvaron várják a párizsi olimpián leszerepelt válogatottat a dühös emberek, majd a rendőrség feloszlatja a tüntető tömeget, amelyben feltűnik Tokics, Brüll és még Kerényi úr is. Majd miután minden lecsendesedik, egy tipikusan burleszkbe illő jelenetben Minarik leül a peron szegélyére, elővesz egy hatalmas zsíros kenyeret és elkezdi enni. Nemsokára mellé ül az fiatal, tehetséges srác, akit minden áron meg akart korábban szerezni a Csabagyöngyének, és megosztja vele a kenyerét. Ez a zárójelenet arról szól, hogy történjen bármi, a remény tovább él, mert bizony, kell egy csapat. 

Fotó: Filmarchívum

A Régi idők focija időtálló, kortalan film. Ráadásul idén lesz ötven éve, hogy bemutatták, így az évforduló kapcsán külön is megérdemelte, hogy foglalkozzunk vele, de azt hiszem, ezzel a mozival köszönteni a magyar film napját több mint helyénvaló, hiszen a magyar filmművészet egyedi alkotása, egy igazi kincs.

A cikk megírásakor támaszkodtam számos szakirodalom mellett, Zeidler Miklós történésznek a Bécsi Magyar Történeti Intézet podcastjében elhangzott előadására.

Borítókép: Minarik Ede mosodás, elszántan a jövőbe tekint (Fotó: Filmarchívum)

A szerző a Magyar Nemzet Aktuális rovatának vezetője

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Az igazság ideát van, csak meg kell érte küzdeni

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Hatszáz napnyi gyötrelem

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.