„Kell egy csapat! Mert kell.” Ezzel a szállóigévé vált idézettel tulajdonképpen össze is lehetne foglalni, Sándor Pál 1973-ban készített kultuszfilmjének lényegét. A történet főszereplőjének, a másodosztályban tengődő, Csabagyöngye elnevezésű klub kisstílű vezetőjének, egyben edzőjének, Minarik Edének mindene a labdarúgás. Éppen ezért saját csapatáért mindenre képes. A film mondanivalója azonban jócskán túlmutat a foci egyszerű imádatán, hiszen az 1920-as évek elején játszódó történetben alapos korrajzot kapunk az akkori társadalmi problémákról. Ám mindezt gondosan becsomagolt burleszkjelenetekben látja a néző, így a film igazi felhőtlen szórakozást nyújt egy vérbeli szatírában megjelenítve.
Basa Balázs–Názer Ádám
2022. 02. 27. 7:12
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A cselekmény középpontjában az egyszerű munkástelepi mosodás által vezetett Csabagyöngye áll. A Garas Dezső által megformált kis ember kalandjai, reménytelen próbálkozásai, esendő botlásai, azt sugallják, akár mi magunk is beférnénk a kezdőcsapatba, ha az élet úgy kívánná.
Nagyrészt külső helyszíneken forgott, de például a mosodai jelenet kedvéért a film díszletervezője, Romvári József egy komplett stúdiót alakított át, hogy a kellően lepusztult külvárosi atmoszférát megteremtse. A mosoda külső bejáratát a józsefvárosi Dankó utca egyik udvarában találta meg a stáb. Amikor a film elején Minarik elindul, hogy összeszedje a kezdő tizenegy tagjait, a rendező gondosan megválogatja, hogy az egyes játékosok milyen környezetből és a társadalom melyik rétegéből jönnek.
Feltűnik egy belvárosi bérház gangja, ahol a jobbhátvéd Orbán távozása után az elkeseredett proletáranya megátkozza Minarikot. Sebestyént, a középcsatárt egy elegáns budai villa, teniszpályája mellől szólítja el a mosodás. A centerhalf Kelement a zuhanyzóból, míg Vallait a csodakapust (Vogt Károly), egyenesen szerelmese karjából szakítja el. Ez utóbbi helyszíne a füvészkertben lévő üvegházi épület. Majd nem sokkal később megérkezünk az egyik legérdekesebb helyszínre. Ez a jelenet szerint egy nyilvánosház.
Valójában azonban a körépület nem más, mint Óbuda egyik építészeti büszkesége, az egykori selyemgombolyító.
Érdekesség, hogy a hely pár év múlva Makk Károly klasszikus alkotásában, az Egy erkölcsös éjszaka című filmjében szintén nyilvánosház.
A copf stílusú épület a kerület textiliparának emlékét őrzi. Az ipari műemlék ovális alakú emeletes házban egykoron selyemmanufaktúra működött. Az üzemben egészen az 1800-as évek elejéig dolgoztak, majd a pesti nagy árvíz után a Duna Gőzhajózási Társaság vásárolta meg. Ezután már csak lakóházként szolgált. A második világháborúban, az ostrom idején súlyosan megrongálódott, de az ötvenes években sikerült helyrehozni, eredeti homlokzatát is ekkor nyerte vissza. Végül az 1970-es évektől kulturális célokra kezdték használni. Volt itt könyvtár, szerkesztőség, és helyt adott kiállításnak is. A 80-as években az udvart üvegtetővel fedték be, így elnyerte mai arculatát. Manapság rendezvény házként funkcionál és látogatható.
Huttinger mindenesetre itt tartózkodott, amikor Ede bácsi a többiekkel együtt rátalált a filmben. A villámléptű balösszekötő viharos gyorsasággal hagyja el a piroslámpás házat.
Útközben felveszik még Kövesit (Kern András), az örök tartalékot, aki éppen a burzsoázia érdekeiről tart politikai kiselőadást az egybegyűlt munkásosztálynak, igaz, nem nagy sikerrel. A betonhátvéd és egyben erőművész Miatoffot az Alexander cirkuszból hívja Minarik. Színes Géza csatlakozását, a milleniumi kisföldalatti, az akkor még működő állatkert állomás, a felszínre kivezető szakasznál látjuk. Ma már csak az itt látható Wünsch híd emlékeztet arra minket, hogy hajdanán a Csabagyöngye is erre járt. A jelenetben a favázas szerkezetű, hivatalos nevén Ferenc József földalatti villamos vasút kocsi látható, melyen nagy tömeg utazik, és a csapat ügyeletes rikkancsa, Színes rendületlenül fújja a friss hírt: „A nagy per! Melynek hősei, Hitler és Lunendorf.”
Majd megérkezünk végre a pályára. A pálya, amely valahol a városszélén, a határon is túl, ahová még út se nagyon vezet. Földborítású, egyenetlen, piszkos, néhány rozoga léc a lelátó, és egy viskószerű ház az öltöző. Ez a Csabagyöngye otthona. A forgatás helyszínét ma hiába is keresnénk Kőbányán, mert a Jászberényi út melletti területen ma lakópark áll. Ám 1973-ban még egy lepusztult, óriási méretű üres telek volt, közvetlen szomszédságában a kerület szemétégetőtelepével. Érdekesség, hogy ez korabeli városi falanszter adta Gyarmathy Lívia Ismeri a szandi mandit?, valamint Gazdag Gyula később betiltott filmjének, a Bástyasétány ’74-hez is a tökéletes hátteret. A külvárosi nihil poros szürkeségének valós megjelenése pontosan illeszkedett Sándor Pál elképzeléseihez. A rendezetlen környezet jól adta vissza, hogy a Csabagyöngye szedett-vedett csapatának sorsa csupán egy hajszálon és Minarik leleményességén múlik. A stáb felépítette a már említett öltözőépületet és a deszkából összeeszkábált egyszerű nézőteret. A háttérben feltűnő egykori téglagyári kémények pedig még jobban ráerősítettek arra az érzésre, hogy tényleg a világ végén vagyunk. Itt volt az a futballkapu is a filmben, melyen egy pisztoly lógott, utalva ezzel Robinsonra, a legendás angol kapusra, aki megfogadta, „ha egyszer bekapja…”
De térjünk vissza a városba, és nézzünk szét, még milyen helyszíneket találhatunk Minarik nyomában. Kerényi úr (Major Tamás) mint mecénás és filmszínház-tulajdonos, aki korábban sokszor segítette pénzzel, ezúttal elutasítja az eladósodott mosodást.
A városban lévő Bodográf mozi épületét a VIII. kerületben az egykori Otthon filmszínház biztosította.
A jelenetben látható korabeli filmplakátok és dekorációk grafikailag mind egyedi készítésűek voltak. Az egykori Beniczky utcában lévő mozi bejárata valójában a Szigony utca 3–5.-ben volt megtalálható. A mozit sajnos a 1970-es években, nem sokkal forgatás után lebontották, sőt az utca is eltűnt tereprendezés miatt. Helyén most a Baross utcai lakótelep épületegyüttesei magasodnak.
A grundról érkező, nincstelen szakadt fiúval való kergetőzés több helyszínen játszódik.
Az óbudai K-híd, valamint a hajógyári sziget is feltűnik.
Utóbbi mellett látjuk azt a részt, amikor a Dunán fajvédő diákok felrobbantanak egy utasokkal teli kompot. A szerencsés menekültek között van a fiúval együtt Minarik is. Kettejük esti beszélgetésében az is kiderül, hogy valaha, egyszer Minarik is válogatott volt. Ennek képi felidézését a Sport utcában lévő BKV Előre stadionban látjuk viszont. Az első osztályú liga játékvezetői bizottsága, egy elegáns szállodai környezetben találkozik. A Csabagyöngye vezetője és ifjú pártfogoltja az utcáról figyelik, ahogy az elegáns urak elfoglalják helyüket az asztalnál. A jelenet helyszíne a belvárosi Astoria szálloda. Később a szálló korábbi forgóajtaja okoz komoly galibát, amikor Minarik úgy dönt, hogy bemegy az urakhoz. A némafilmeket idéző, burleszkszerű rész a film egyik legviccesebb pillanata. A történet vége felé látjuk azt a lokált, ahol a filmben a cselekmény szempontjából minden lényegi kérdés drámai módon dől el. Sajnos nem éppen a jó irányba. Minarik újabb kísérlete, hogy pénzt kunyeráljon korábbi támogatójától, végleg kudarcba fullad, amikor Tokics és Brüll, a két minden hájjal megkent játékosügynök néhány ökölcsapással nyomatékosítja mindezt. A csodakapus Vallainak szívét itt rabolja el végleg a szép csillárnő (Esztergályos Cecília), így a mosodás a létfontosságú mérkőzés előtt kapus nélkül marad.
Mindezen jeleneteknek a belvárosi Károlyi Mihály utcai Centrál kávéház adott otthont.
A forgatáskor a kávézó elrendezése még nem a mostani állapotokat tükrözte, így az alkotóknak lehetőségük volt játszani a belső térrel. A kávéház egyik részére egy dobogószerű emelvényt építettek be. Erről lépcsők vezettek le a táncparkettre, ahol a dizőz, azaz csillárnő tangójával rabul ejti a férfiak tekintetét.
Befejező katarzisként látjuk, hogy a Csabagyöngye végül nem tud feljutni az első osztályba, a játékosok megszaggatják mezüket, és lehajtott fejjel ácsorognak hitet és reményt vesztve. Minarik is eltűnik egy időre, és sokáig senki nem tud róla. Ám amikor a magyar labdarúgó válogatott megsemmisítő 3-0-s vereséget szenved az 1924-es olimpián Egyiptomtól, a csalódottan várakozó tömegben hirtelen feltűnik a főhős is. Mellette pedig a film összes szereplője, akik – jól tudjuk – ha csak képletesen is, de benne vannak ebben a kudarcban.
A grandiózus jelenetet a Nyugati pályaudvaron vették fel.
Ez nem volt egyszerű feladat, mert alaposan át kellett alakítani a pályaudvar belső elrendezését, hogy a kornak megfelelő legyen.
A Régi idők focija időtálló, kortalan film. Hangulata egyedi, helyszínei pedig stílusosan emlékeztetnek minket a magyar labdarúgás dicső hajnalára. Minarik figurája örökre beírta magát a filmes lexikonokba, ahol azóta is fülünkben cseng a legendás mondat: „Kell egy csapat!”
Felhasznált források: 303 Magyar film – Amit látnod kell, mielőtt meghalsz; Saját interjú Martin Éva díszletépítővel és látványtervezővel; https://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9gi_id%C5%91k_focija; http://www.ilyenisvoltbudapest.hu/ilyen-is-volt/nyolcadik-kerulet-jozsefvaros/item/1960-as-evek-beniczky-utca-otthon-mozi; http://www.filmkultura.hu/regi/2006/gallery/romvari/05_regi_idok.hu.html; http://www.kobanya.hu/?module=news&fname=keruletunk-tortenet
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.