idezojelek

Ukrajna ma nem lehet a NATO tagja

Semmilyen integrációs döntéshez nem járul hozzá a kormány, amíg az ukrán kabinet vissza nem állítja a kárpátaljai magyarokat korábban megillető jogokat.

Cikk kép: undefined
Fotó: Efrem Lukackij

Oroszország 2022. február 24-én lerohanta Ukrajnát, egy brutális háborút indított egy szuverén ország ellen. Magyarország mint NATO-tag elítélte az agressziót, amit a nemzetközi jog durva megsértésének tekint. Az akkor még harminc országot magába foglaló NATO (amely Finnország ez évi csatlakozásával 31 tagúvá bővült) mint európai és észak-amerikai országok katonai szövetsége szintén elítélte az orosz ­agressziót, és a 2022-es madridi nyilatkozatban Oroszországot a szövetség legnagyobb és legközvetlenebb fenyegetésének nevezte.

Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete már alapítása óta kiemelt értékként kezeli az úgynevezett „nyitott ajtók politikáját”, azaz a szövetséghez való csatlakozás minden arra hajlandó és alkalmas államnak lehetséges. A NATO azonban soha nem vett fel háborúban álló országot tagjai közé, mert az észak-atlanti szerződés 5. cikke értelmében, ha egy tagállamot támadás ér, akkor ez az egész szövetség elleni támadást jelent és a kollektív védelem elve alapján minden tag köteles támogatni a megtámadott felet, azaz ez a helyzet automatikusan a NATO és a taggá váló országgal hadban álló ország közötti háborút eredményezne.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A NATO még 2008-ban, a bukaresti nyilatkozatban kijelentette, hogy Ukrajna és Georgia (Grúzia) taggá válhatnak, de mindkét ország esetében előírta, hogy előbb teljesíteniük kell az első lépést jelentő MAP (Tagsági Akciós Terv) feltéte­leit. Ez a mai napig nem történt meg egyik ország esetében sem. A madridi stratégiai koncepció, amelyet 2022. júniusban, már a háború alatt fogadtak el, nem tesz említést Ukrajna NATO-tagságáról. A koncepció annyit tartalmaz, hogy megerősíti a bukaresti nyilatkozatban tett vállalást, de konkrétan csupán a partnerség további fejlesztéséről beszél Ukrajna, Bosznia-Hercegovina és Georgia esetében.

A NATO figyelemmel kíséri Oroszország ukrajnai háborújának alakulását, és folyamatosan támogatást nyújt Ukrajna részére, továbbá fel kívánja gyorsítani a NATO alkalmazkodását a Madridban elfogadott új stratégiai koncepcióval és a csúcstalálkozó egyéb döntéseivel összhangban. Ezek közé tartozik a tagországok katonai, pénzügyi, humanitárius, kiképzési és hírszerzési támogatásnyújtásának növelése és felgyorsítása.

A NATO a megváltozott biztonsági környezethez való alkalmazkodásának felgyorsítása kapcsán továbbra is két kulcsfontosságú prioritást hangsúlyoz: 1. a NATO közösen vallott demokratikus értékeinek és a szabályokon alapuló nemzetközi rendnek a védelmét, valamint 2. a NATO elrettentő és védelmi berendezkedésének a megerősítését.

Ukrajna a háborús helyzet okán nem nevezhető demokratikusnak, hiszen az Oroszország elleni háború arra készteti az országot, hogy korlátozza a politikai pártok és a média működését. Nem kényszerül azonban Ukrajna a nemzeti kisebbségek jogainak a korlátozására, de ezt is megteszi, ami szintén ellentmond a demokratikus normáknak. Ukrajna a NATO fogalmai szerint sem tekinthető demokráciának, márpedig a NATO-tagállamok politikusai – szinte kivétel nélkül – támogatják az új stratégiai koncepcióban megerősített, közös demokratikus értékek melletti elkötelezettség gyakorlati megvalósítását.

Az elmúlt időszakban a NATO fokozta az Ukrajnának nyújtott, már eddig is példátlan mértékű támogatását. Szintén 2018 óta először ülésezett áprilisban a NATO–Ukrajna Bizottság külügyminiszteri szinten – annak ellenére, hogy az összehívása súlyosan sértette a NATO egységes és egyhangú döntéshozatalra vonatkozó általános szabályrendszerét – és a résztvevők megállapodtak egy többéves stratégiai segítségnyújtási program kidolgozásában. A főtitkár úgy fogalmazott, „támogatjuk Ukrajnát, ameddig csak szükséges”, annak érdekében, hogy Ukrajna „közelebb kerüljön a NATO-hoz”. Arról beszélt, hogy meg kell erősíteni az ukrán hadsereget és további segítséget kell nyújtani az ország számára. Érdekesen keveredik a NATO és a tagállami segítség, amely egyrészt a NATO átfogó segítségnyújtási csomagja keretében, másrészt kétoldalú megállapodások keretében történik.

A nehezen beazonosítható határokat jól mutatja a „nem halált okozó hozzájárulás” fogalom használata. Tehát a NATO hivatalosan nem hadviselő fél, de mint szervezet segíti katonai, pénzügyi, humanitárius, kiképzési és hírszerzési támogatásokkal az egyik hadviselő felet, másrészt egyes tagországai fegyvereket és aktív katonai segítséget nyújtanak Ukrajnának. A határokat a NATO folyamatosan feszíti, tovább éleződik a feszültség, és nagy a veszélye annak, hogy az oroszok egyszer csak úgy tekintik, hogy az adott helyzet már NATO–Oroszország-háborút jelenthet.

A NATO-dokumentumokban úgy fogalmaznak, hogy a NATO katonai, hírszerzési, pénzügyi, kiképzési és humanitárius támogatását fenn kell tartani mindaddig, amíg Ukrajna győzni fog. Hogy ez pontosan mit jelent a világbéke szempontjából és az atomháború árnyékában, azt nem lehet tudni.

Ami biztosnak látszik, az az, hogy Ukrajna NATO-tagsága háborút eredményezhet Oroszországgal, márpedig ez atomháborút is jelenthet és – az atomháború általános, mindenkit katasztrofálisan érintő hatása mellett – figyelmeztető jel, hogy jelenleg a NATO nem rendelkezik elhárító erővel a hiperszonikus rakétákkal vagy a Poszeidon nukleáris rombolókkal szemben. Arról nem is beszélve, hogy a NATO-tagállamok állampolgárai sem szeretnének háborút. Ezért ameddig tart a háború, nem lehetséges Ukrajna NATO-tagsága. Ha majd megvalósul a béke, akkor a háborút lezáró békeszerződésben a nagyhatalmak megállapodásán múlik a térség geopolitikai egyensúlyának, biztonságának a megteremtése, ezen belül Ukrajna és a NATO, Oroszország és a NATO viszonyának rendezése.

Magyarország álláspontja világos: semmilyen integrációs döntéshez nem járul hozzá a kormány a NATO-n belül Ukrajna vonatkozásában mindaddig, amíg – az általános feltételeken túl – az ukrán kormány vissza nem állítja a kárpátaljai magyarokat korábban megillető jogokat. Most a tűzszünet és a béke a cél, mindent meg kell tenni egy közvetlen NATO–Oroszország-konfliktus megelőzése érdekében. A béke jó, a háború rossz dolog.

A szerző parlamenti képviselő (Fidesz), a Külügyi Bizottság alelnöke, a NATO Parlamenti Közgyűlés magyar delegációjának vezetője

Borítókép: Jens Stoltenberg, a NATO főtitkára és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök kijevi sajtóértekezletén 2023. április 20-án, az Ukrajna elleni orosz háború alatt (Fotó: MTI/AP/Efrem Lukackij)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

KÉT MAGYARORSZÁG – Magyar Péter sikeres szeppukut követett el saját magán

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.