idezojelek

A guruló dollárok ügye a jogállamiság stressztesztje

Az 1989-es párttörvény szerint párt vagyoni hozzájárulást külföldi szervezettől és nem magyar állampolgár természetes személytől nem fogadhat el.

Cikk kép: undefined

Végéhez közeledik az Állami Számvevőszék ellenőrzése a guruló dollárok ügyében, amelynek tárgya a pártok szokásos pénzügyi vizsgálata a legutóbbi országgyűlési választásokat illetően. Négy évvel ezelőtt a kampánypénzek ellenőrzése során az ÁSZ azt állapította meg, hogy több ellenzéki párt a jelölő szervezetnek járó költségvetési támogatást nem szabályszerűen használta fel, a kampány során a számviteli, a párt- és a kampánytörvényt is megsértette. Az Országgyűlés legfőbb pénzügyi és gazdasági ellenőrző szerve a vizsgálat eredményeként született megállapításait megküldi az ellenőrzött szervezet vezetőjének vagy az általa megbízott személynek és annak, akinek személyes felelősségét állapította meg.

A tekintélyes közjogi szervezet a 2022-es választások tekintetében új helyzettel szembesülhetett. Korábbi, a rendszerváltást követő egységes gyakorlata alapján széles körben megvalósulhat(ott) a burkolt vagy tiltott pártfinanszírozás, amely megállapított összeget aztán az ÁSZ felszólítását követően mint tiltott vagyoni előnyt az érintett pártoknak be kell fizetniük a költségvetésbe. 

Az a tény azonban, hogy példátlan módon egy miniszterelnök-jelölt mögé egy jelentős külföldi támogatást szerző egyesület állt be, új helyzet elé állította a jogalkalmazót (és minden bizonnyal a jogalkotót is). 

A pártokat nézve tiszta a jogi helyzet: az 1989-es vonatkozó törvény szerint párt vagyoni hozzájárulást külföldi szervezettől jogi státusától függetlenül és nem magyar állampolgár természetes személytől nem fogadhat el, és amennyiben ezt a szabályt megsértve vagyoni hozzájárulást fogadott el, köteles annak értékét az Állami Számvevőszék felhívására tizenöt napon belül a központi költségvetésnek befizetni. Késedelem esetén a tartozást adók módjára kell behajtani. A párt központi költségvetésből juttatott támogatását az elfogadott vagyoni hozzájárulás értékét kitevő összeggel csökkenteni kell.

A vizsgálódás középpontjában tehát először az a kérdés állhat, hogy a több mint három évtizedes joggyakorlatnak megfelelően a baloldali összefogás pártjai külföldi szervezettől, illetve nem magyar állampolgár természetes személytől vagyoni hozzájárulást elfogadtak-e? A vagyoni hozzájárulás lehet pénzbeli vagy nem pénzbeli, közvetlen vagy közvetett, továbbá bármilyen előny, amely előmozdította az adott párt kampányát. 

A másik fontos kérdés, ami az analízis tárgyát képezi, hogy fogadtak-e el az ellenzéki pártok civil szervezettől konkrét forrásokat vagy bármilyen vagyoni előnyt, mivel ez is tilos 1989 óta. A párttv. 4. § (1) bekezdése tételesen felsorolja a párt vagyonát alkotó forrásokat: a tagok által fizetett díjak, a központi költségvetésből juttatott támogatás, az állam által ingyenesen átadott ingatlanok, a magyar állampolgár természetes személyek vagyoni hozzájárulásai, végintézkedés alapján természetes személyek hagyatéka, a párt gazdasági-vállalkozási tevékenysége, illetve a párt által alapított egyszemélyes korlátolt felelősségű társaság adózott nyeresége. 

A párttv. 4. § (2) bekezdése pedig kifejezetten megtiltja, hogy a párt részére az (1) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagyoni hozzájárulást adjon, a párt jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől vagyoni hozzájárulást fogadjon el. 

Az Alkotmánybíróság gyakorlata alapján is kijelenthető, hogy az ÁSZ 1990 óta kétévente ellenőrzi a központi költségvetésből rendszeres támogatásban részesülő pártok és alapítványaik gazdálkodását. Az Európa Tanács korrupcióellenes munkacsoportja, melyhez Magyarország 1999-ben csatlakozott, 2010. június 7–11-i ülésén elfogadott harmadik körös értékelésében többek között a következő ajánlásokat tette Magyarországnak: 1. a politikai pártok kötelesek legyenek közzétenni az adományozók személyét; 2. állapítson meg pontos szabályokat a nem pénzbeli adományok értékelésére; 3. írja elő, hogy a pártok főszabályként független könyvvizsgálatra kötelezettek legyenek; 4. vizsgálja felül a politikai finanszírozási szabályok megsértésének szankcióit, és biztosítsa, hogy a politikai pártok és választási kampányok finanszírozására vonatkozó szabályokhoz hatékony, arányos és visszatartó hatású szankciók kapcsolódjanak. 

A pártoknak más társadalmi szervezetekhez képest különleges a viszonya a közhatalomhoz, mivel közreműködnek a nép akaratának kialakításában és kinyilvánításában, ezért vagyonukról és gazdálkodásukról sarkalatos törvény, a párttörvény rendelkezik. A politikai élet tisztasága érdekében a párttörvény megállapítja a pártok vagyonára és gazdálkodására vonatkozó szabályokat, ahogy azt a taláros testület korábban elvi éllel rögzítette.

A szerző alkotmányjogász

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Borítókép: A guruló dollárok útját Karácsony Gergely főpolgármester tanácsadója, Korányi Dávid egyengette az általa vezetett Action for Democracy nevű szervezeten keresztül (Forrás: Facebook / Karácsony Gergely)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Magyar Péter varázstalanítja magát

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

Szeretetország eljő érted!

Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Lenin is globalista volt

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

A nemzeti kormány felelősségéről

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.