Az orosz–ukrán háború kitörése óta a globálisan is számottevő ukrán gabonaexport jelentős része átterelődött a lezárt déltengeri kikötők felől a szárazföldi átjárókkal rendelkező Ukrajnával szomszédos EU-tagállamok piacaira.
Az Európai Unió kezdettől fogva ösztönözte az Ukrajnával szomszédos tagállamok piacainak ukrán gabonával történő elárasztását. Ezt a folyamatot az EU a szolidaritási sávok nevű kezdeményezéssel segítette elő, amelynek deklarált célja az volt, hogy az ukrán áru az új útvonalakon továbbra is eljuthasson azokra a harmadik országokbeli rászoruló piacokra, ahol az árura nagy szükség van.
A szolidaritási sávok azonban kezdettől fogva ettől egészen eltérő módon működtek: az ukrán árut nem szállították tovább a rászoruló régiók felé, hanem az Ukrajnával szomszédos EU-tagállamok piacain beragadva a helyi gazdálkodókat hozták lehetetlen helyzetbe.
Az érintett tagállamok közös fellépése ellenére Brüsszel 2023 májusáig nem hozott olyan intézkedést, amely kezelte volna a problémát. Az öt tagállam közös nyomására az EU által májusban meghozott importkorlátozó intézkedés végül átmenetinek bizonyult,
a bizottság ugyanis már nem hosszabbította meg az importtilalmat. Így az ukrán áru szeptember 15-től újra dömpingszerűen érkezhetne az érintett tagállamok piacaira, pontosan akkor, amikor az őszi betakarítás miatt a legnagyobb szükség lenne a nyugodt piaci viszonyokra. Ezt Magyarország most egyoldalú importtilalommal blokkolja.
Brüsszel hozzáállása több szempontból is felháborító. A frontországok hiába kezdeményezték a nyár folyamán többször az importtilalom meghosszabbítását és további uniós intézkedéseket a gabonapiaci nehézségek kezelése érdekében, érdemi reakció az Európai Bizottságtól nem érkezett. Csak a gabonabehozatali tilalom határidejének lejárta előtt pár órával közölte a bizottság, hogy nem tartja fenn tovább az intézkedéseket.