A liberalizmus tehát a „fent”, míg a demokrácia a „lent” filozófiája és gyakorlata. Másfelől a liberalizmus az egyént és a kisebbségek jogait védi, a demokrácia viszont a többség uralmát hangsúlyozza. Hogyan is férhetnének meg egymással? A liberalizmus már a kilencvenes évektől fokozatosan elfordult a demokráciától, s ma már ennek látványos jeleit adja mind itthon, mind a nemzetközi életben.
Itt jegyezném meg, hogy Magyarországon először az SZDSZ volt az a párt, amelyik kifejezetten a liberalizmus elitizmusát képviselte; már akkor az volt az alapállásuk, hogy léteznek az általuk kiválasztott „szakemberek”, akik mindenkinél mindent jobban tudnak, különösen azt, hogy miként kell egy országot irányítani. Ezért is volt számukra a demokrácia, a választás nyűg, ami akadályt jelent azelőtt, hogy ők uralkodhassanak a „plebs” felett, amely nem ért semmihez, irányításra, méghozzá az ő irányításukra szorul. Számukra már az Antall-kormány is hozzá nem értő, „populista” volt, nem beszélve később az Orbán-kormányról, illetve a Fideszről.
Meg kell tehát az egész kérdést fordítanunk, ha tetszik, a feje tetejéről a talpára kell állítanunk, s ki kell jelentenünk: nem a demokrácia populista, hanem a jelenlegi globalista liberalizmus elitista. Hogy világos legyek: egy a népre, a választói többségre támaszkodó demokrácia sokkal nehezebben válik „populistává”, mint az önmagát kiválasztó kisebbség uralmára épülő liberalizmus autokráciává.
A tágabb értelemben vett Nyugaton azonban – ezt jól tudjuk – a XXI. században a globalista liberalizmus vált fősodratú véleménnyé, ez jelenik meg döntő többségében a szakirodalomban, az egyetemeken, a kutatóintézetekben, nem beszélve a médiáról, ez a fajta közbeszéd hatja át a mindennapokat, ezért válik a populizmus, a populista egyfajta mindennapi szitokszóvá, amely az esetek döntő többségében valójában tartalmatlan, semmitmondó vádaskodás egy nem szeretett, nemkívánatos politikai rendszerrel vagy adott országgal szemben, legyen szó Donald Trump Egyesült Államokjáról, Kaczynski Lengyelországáról vagy Orbán Magyarországáról.
Ha jobban belegondolunk, akkor észrevehetjük, hogy ez a felfogás a demokratikus elvet gyakorlatilag a populizmussal azonosítja, s a demokráciát a liberalizmussal helyettesíti be. Szavakban ugyan a demokráciát akarja megmenteni, de valójában a demokrácia helyébe állítja a liberalizmust, és a demokráciát megszünteti, mintegy felülírja.
Utóbbi azért is állítható, mert a neoliberálisok számára a valódi társadalmi tudás nem a választók hektikus és tájékozatlan többségénél rejlik, hanem a felkészült, szakmailag kompetens egyénnél, aki leginkább közgazdász, pénzügyi szakember, és átlátja a globalizmus bonyolult gazdasági és pénzügyi folyamatait, egyben a piac szereplője. Ebben az összefüggésben a (neo)liberális demokrácia nem más, mint a globális piac szereplőinek, szakértőinek helyzetbe hozása, kiszolgálása a többséggel szemben is. Másképpen: a demokráciában is a legtehetségesebb és legdinamikusabb egyének és csoportok uralma kell hogy érvényesüljön, s ők ezen a terepen találhatók.