A nemzetelvű gondolkodástól való irtózás tudományos köntösbe öltöztetése a kilencvenes évek első felében élte virágkorát, s ha nem is annyira intenzíven és burjánzóan, de kedvelt időtöltésként megmaradt a balliberális oldalon. Vonatkozik ez nemcsak az anyaországra, hanem Erdélyre is. 1992-ben, midőn az akkor még egységes magyar érdekképviselet, az RMDSZ a kolozsvári nyilatkozattal konszenzusos elvi alapot teremtett a további politizáláshoz, a belső önrendelkezés mentén kivívandó három szintű autonómiát jelölve meg a szervezet céljaként, egy SZDSZ-es bekötöttségű értelmiségi kommandó szabályos sajtóhadjáratot indított e stratégia és annak képviselői ellen. Az azóta az élők sorából eltávozott Cs. Gyímesi Éva volt e médiaoffenzíva legaktívabb szereplője, aki nem köntörfalazott, a nemzet iránti szeretetet bélyegezte meg mint „újkollektivizmust”.
E csoport hangadói indítottak támadást egy szűk fél évtized elteltével az önálló Bolyai egyetem eladdig nemzeti konszenzusnak örvendő követelése ellen, s az akkori megszólalásokból is átizzott, hogy a tulajdonképpeni célpontjuk a nemzeti értékrend, a nemzeti gondolkodás.
Nem nehéz felfedezni a párhuzamot az említett előzmények és a Transtelex hasábjain az etnikai politizálás témájában az utóbbi hetekben kibontakozott vita között.
A hozzászólók egy része a nemzetelvű, értékkonzervatív gondolkodás ellen fellépő, magtalan, imént említett szellemi iránycsapást követi, beleértve a vitaindító szerzőjét, Borbély Andrást, aki az „etnikai politizálás” ellen indított támadást, amit az RMDSZ parlamenti képviselője és Kolozs megyei elnöke, Csoma Botond a javában zajló kampány részeként egyedül követhető útként jelölt meg.
Hogy szándékosan érti-e félre névrokonom Csoma szavait, azt nem tudni, de úgy tesz, mintha az etnikai politizálás azt jelentené, hogy az RMDSZ nem foglalkozik semmi mással a magyar jogsérelmek orvoslásán és a magyar nemzeti közösségnek hosszú távú megmaradást biztosító létkeret kiépítésén kívül. A woke-ideológia erdélyi adaptálójaként fel is sorolja mindazokat a kérdéseket, amelyekben elvárná a politikai fellépést a magyar érdekképviselet részéről: a szexuális kisebbségeket ért sérelmektől, az állítólagos intézményi rasszizmuson át a nőalázó családmodellig, hogy csak néhányat említsek a felsorolt több mint egy tucat probléma közül. Végkövetkeztetése, hogy az etnikai politizálás olyan, mintha
„egy marok fonnyadt csihánnal (csalánnal) csapkodnánk a saját csóré ülepünket”.
Csoma Botond általa idézett pár perces kampányfilmje legfeljebb akkor lenne félreérthető, ha nem ismernénk az 1989 óta eltelt 35 év történetét, hiszen, ha valamit fel lehet róni az RMDSZ-nek, akkor az épp az, hogy hosszú ideje kerüli a konfliktusos témákat, a nemzeti kérdéseket, és pont a Borbély András által szűken értelmezett etnikai politizálás tekintetében inaktív, tevékenységének a fókuszába inkább a román–magyar közös ügyek kerültek, amint azt egyébként Csoma Botond frappáns válaszában össze is foglalta, a csihánmetaforát ügyesen visszalőve a szerzőnek.