A szuverenitás a teljes állami főhatalmat jelenti, amely egységes és oszthatatlan, minden más hatalom eredete és forrása. A szuverenitásra is igaz, ami hétköznapi morális értékek tekintetében is helytáll: akkor tudjuk értékelni, amink van, ha elveszítjük. Vagyis a szuverenitás értéke is akkor tűnik fel, ha sérelmet szenved. A vizsgált kategória akkor csorbul, ha 1. egy országot nem hivatalosan függésben tartanak vagy 2. ha valamilyen módon integrálódik egy másik államba.
Az 1. eshetőségről a következőkben beszélhetünk.
Magyarország önállósága is sérült a náci Németország általi megszállással a második világháború végén, illetőleg a szovjet csapatok által végrehajtott „felszabadulással”. Először még kvázi szabad választásokat tartottak, de ne feledjük, a kommunizmus hazai kiépülése az itt állomásozó tankok árnyékában zajlott le.
Az 1936-os sztálini alkotmány másodlatának tekinthető, a történeti alkotmányosságot megtörő 1949. évi XX. törvény szerint ugyan egy független Magyar Népköztársaság született meg, de annak vezetőit nem demokratikus választások révén emelték tisztségükbe. (Tehát a népszuverenitás sérült, annak ellenére, hogy a népköztársaság kikiáltásával éppen azt akarták hangsúlyozni és kiemelni.)
A 2. kategória még komplexebb. Sérül-e a szuverenitás, amennyiben egy ország csatlakozik egy integrációhoz? Történhet beolvadás egy nagyobb birodalomba, ekkor igen a válasz. Ez szinte mindig a behódolt ország közösségének jogkorlátozását vonja maga után. Létrejöhet viszont egy összetett államszerkezet, de iure (jogi) és de facto (tényleges) egyenrangú alkotóelemekkel.
Egyik ilyen alkotmányjogi kategória a perszonálunió, amely esetében két vagy több független államot az államfő személye köt össze. Hogy milyen erősségű ez az integráció? Ez konkrétan attól függ, hogy az államfőnek milyen súlyúak a hatáskörei az egyes államokban.
Magyarország Nagy Lajos uralkodása idején perszonálunióként működött Lengyelországgal (1370–1382). Luxemburgi Zsigmond magyar királyként (1387–1437) a legtovább uralkodó személy volt, de később a német-római császári és cseh királyi tisztséget is betöltötte. Ki kell emelnünk, hogy Zsigmond először volt magyar király és ekként foglalta el a hatalmas birodalmat, Budáról kormányozva azt. Groteszk erre gondolni az Európai Unió időszakában, amikor a luxemburgi Európai Bíróság döntései igyekeznek kiterjeszteni az integrációt és csorbítani a nemzeti szuverenitást.
Később I. Albert egyszerre (1437–1439) volt Magyarország és Csehország királya, mint ahogy utószülött fia, V. László (1440–1457) is. Majd – részben utóbbival egyidejűleg – I. Ulászló magyar uralkodása (1440–1444) mellett lengyel király is volt. Természetesen kiemelten kell említést tennünk Hunyadi Mátyásról (1458–1490), akit Szilézia és Morvaország elfoglalását követően cseh királyként (1469) is elismertek. Majd a Jagellók visszatérésével II. Ulászló (1490–1516) és II. Lajos (1516–1526) idején ismét perszonálunióként működött Magyarország és Csehország.