Pici vagy nagy szuverenitás? Egyik sem. A szuverenitásnak nincs nagysága, mivel sem pici, sem nagy nem lehet. Egyetlen szuverenitás van, ahhoz nem mérhető semmi, részei sincsenek. A szuverenitás birtokosa az egyén, minden egyes ember. Az egyén szuverén. Az állami szuverenitás ennek levezetett vagy átruházott megnyilvánulása.
Kezdjük elölről! A kifejezés eredete a klasszikus latin super szó, amely azt jelenti, „felül”. A szuverén az, ami vagy aki saját területén minőség szerint legfelül van. Modern használatában a francia souverain szóból ered, és a legfelső mellett használják még jó, hatékony, eszmei, tévedhetetlen, uralmi, tökéletes, legfelső, totális értelemben is. Ha legfelső, akkor nincs fölötte semmi, nem uralja semmi, nem is oszthatja meg semmi.
A szuverenitás legfőbb jegyei egyik első teoretikusa, Jean Bodin szerint, hogy abszolút és örök, a közösséghez tartozik. A döntés és a végrehajtás hatalmával rendelkezik. Enélkül nincs közös cselekvés és nincsenek törvények a társadalomban. Az igazi szuverén folyamatosan a hatalom tulajdonosa.
Immanuel Kant a legmagasabb jónak az erényt tartja, amely az emberi elmébe plántált gyakorlati racionalitás szabályainak követését jelenti. Az jó, ami észszerű. Az ember ésszel bíró lény, a jó lehetőségének hordozója a világban. Mint ilyen, nem áll senki és semmi fölötte. Ugyanis egyedül az embernek van öntudata. Semmi fizikai értelemben fölötte állónak (közösség, társadalom, világegyetem) és semmi alatta állónak (gyíkok, sejtek, kövek) sincs tudása önmagáról. Ennél fogva nem is képes önuralomra és önmagának törvény adásra és annak betartására.
Az ember személy, szubjektum, öntudat, melynek egyik fő jegye, hogy oszthatatlan. A tárgyak, testek oszthatók – az ember mint ember nem osztható. Egy testet kettévágva két testet kapunk. A személlyel ezt nem tehetjük meg. A megismerés, a gondolkodás és a cselekvés során a személy törvényt ad önmagának, cselekszik és felelős tetteiért. Sem a nála nagyobb, sem a nála kisebb létezők nem rendelkeznek ezzel a tulajdonsággal. Ahogy Immanuel Kant írja, minden gondolkodását és cselekvését kísérnie kell tudnia az oszthatatlan „én gondolkodom” képzetének, mely képzetet semmilyen más képzet nem kísérhet. Az embernek ez a jellemzője az, amely önmaga felett királlyá, szuverénné teszi.