idezojelek

Budapesti paktum: Európa nyer vele

Úgy tűnik, végre valamiben az Európai Unió döntéshozói is képesek megállapodni.

Szajlai Csaba avatarja
Szajlai Csaba
Cikk kép: undefined
Fotó: Ladoózki Balázs

Minden bizonnyal bekerül a nagy gazdasági évkönyvekbe, hogy az Európai Unió versenyképességi paktumát Budapesten fogadták el az informális uniós csúcson. A különböző intézkedésekből álló csomag jelentőségét az adja, hogy Európa, benne Magyarország is régóta küzd azzal: gazdasági versenytársaink a világban rendre megelőzik a vén kontinenst. A legjobb példa erre, hogy míg tíz évvel ezelőtt az Egyesült Államok és Európa fej fej mellett volt gazdasági kibocsátásban – a világ termelésének mintegy ötven százalékát adták közösen –, addig mára az EU ebben a gyártási folyamatban mintegy tíz százalékot esett vissza.

Ezzel szemben az Egyesült Államok őrzi pozícióját, sőt a Donald Trump által meghirdetett új politika tovább dinamizálhatja a tengerentúli gazdaságot. A versenyképesség nem pusztán itt érhető tetten: 

Európa olyannyira skanzenné vált, hogy képtelen megújulni, ami látszik is a GDP-számokon.

 A nagy európai gazdaságok – Németország, Franciaország és Olaszország – jelenlegi növekedését ugyancsak lekörözi az Egyesült Államok, de Kína is hosszú ideje. Orbán Viktor miniszterelnök pontosan kifejtette, hogy mit is ért ez alatt: „Lassabb volt a növekedésünk, mint az Egyesült Államoké vagy Kínáé, az EU részesedése a világkereskedelemben csökken, míg az ­uniós vállalatok például áramért háromszor magasabb árat fizetnek, mint a riválisaik.”
Siratni azonban nem kell Európát, vannak kiváló értékeink: mint például az egyetemi oktatási rendszer, valamint az euró­pai jóléti életkörülmények, továbbá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében elért eddig eredmények. Mindez abból a jelentésből derül ki, amelyet Mario Draghi korábbi EKB-elnök csapata készített.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyébként a versenyképesség nem egy elvont közgazdasági fogalom: tükröződik benne, hogy milyen az adminisztráció és a bürokrácia általános helyzete, milyen akadályokkal, vagy segítséggel lehet vállalkozást indítani egy adott országban. Hatékony-e a szakképzés, mekkora a digitalizáció iránti fogékonyság, a kutatás-fejlesztésre és innovációra költött pénzek nagysága, vagy éppen milyen színvonalú az infrastruktúra kiépítettsége, mennyire fejlett és alkalmazkodóképes. Az említett komponensek adják össze azon vállalatvezetői vagy vállalkozói véleményeket, amelyekből kirajzolódik, hogy is néz ki egy adott ország versenyképessége. Ezekből készülnek a globális versenyképességi ranglisták.

Visszatérve a versenyképességi paktumra, a lényeg, hogy a következő fél évtizedben ez az úgynevezett budapesti deklaráció állítja a döntések középpontjába az intézkedéseket. Hogy ne beszéljünk rébuszokban: 2025 első fél évének végére drasztikusan csökkentik a vállalatok adminisztrációs terheit, a jelentési kötelezettséget. Emellett valódi iparpolitikát fogalmaznak meg, a tőkepiaci unió teljes megvalósításán fognak dolgozni, az éves gazdasági teljesítmény (GDP) három százalékát kutatás-fejlesztésre fordítják, és európai védelmi ipari bázist hoznak létre. Ráadásul nagyon is megfogható dolgok kell hogy a fókuszba kerüljenek: például az egységes európai megállapodás az energiaárak-csökkentéséről. Erről is megállapodtak. A feladatot nehezíti, hogy közben Európa külső, stratégiai nyersanyagfüggőségét is csökkenti kell. Ezt két megoldáson keresztül valósítanák meg az Európai Bizottság elnökének beszámolója szerint: megerősítik a körforgásos gazdaságot, valamint a világ más országaival is együttműködnek.

Persze egy új európai versenyképességi megállapodásnak akkor lesz értelme, ha „keretezi” uniós szinten a jelentősen eltérő 27 tagállam szabályozásait. Ám ez is csak akkor lesz működőképes, ha minden új uniós szabályozás előtt megvizsgálják annak hatását a versenyképességre. 

Itt is a konkrétum a lényeg: például összehangolt piaci szabályozás kell az induló startup vállalkozásoknak. S akkor, amikor egységes tőkepiacról beszélünk, elsőként a megtakarítások piacát szükséges egységes keretbe foglalni az EU-n belül. Vagyis az Európai Unió jövőállóbbá és autonómabbá tétele is a fókuszban áll.

A budapesti informális uniós csúcsra másfél évig készült az az előterjesztés, amely szerint a fentebb részletezett intézkedések kivitelezése elindulhat. Fontos végezetül megemlíteni, hogy az ülés hátterében olyan korábbi nyilatkozatok állnak, mint a versailles-i és Granadában kiadott közös nyilatkozatok, valamint a 2024–2029-es stratégiai napirend, amelyek mind az EU hosszú távú versenyképességének és gazdasági prosperitásának növelését célozták.

Bár a magyar kormány egy saját ajánláscsomagot ígért, de a végeredmény nem sokban tér el a versailles-i és granadai felhívásoktól. Úgy tűnik, végre valamiben az Európai Unió döntéshozói is képesek megállapodni. Várjuk a részleteket!

A szerző a Világgazdaság vezető elemzője

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.