idezojelek

Nyugaton a helyzet megváltozott

A nemzetközi intézmények kivitelezhetőnek tartják a kormány makrogazdasági terveit.

Szajlai Csaba avatarja
Szajlai Csaba
Cikk kép: undefined
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Sokan nem értették, hogy miért tolja ki fél évvel a kormány a 2025-ös költségvetési törvényjavaslat beadását. Konkrétan: mi indokolja, hogy „csak” az amerikai elnökválasztásra hivatkozva szakítsanak a döntéshozók a korábbi gyakorlattal, miszerint a tavaszi helyett az őszi ülésszak végén fogadhatja el az Országgyűlés a jövő évi büdzséről szóló előterjesztést.

Aki esetleg kétkedett az amerikai elnökválasztás világgazdasági jelentőségében, az elmúlt napokban valószínűleg választ kapott arra, hogy mi a tétjük a tengerentúli voksoknak. 

Röviden: az elmúlt négy évhez képest egy merőben új gazdaságpolitika kivitelezésére készülhetünk az Egyesült Államokban, amely kihat Európára, Ázsiára, de a világ valamennyi fontos gazdasági térségére is. Bár Donald Trump januárban foglalja el hivatalát, aligha „éri be” addig a csendes felkészüléssel.

 Gazdaságpolitikai tervei már a választási kampányban ismertek lettek – különösebb meglepetést valószínűleg senkinek sem okozott a patrióta, protekcionista elvek bejelentése –, s megválasztását követően azt a világ pénzpiacai „honorálták” is. Sokan már most recessziót vetítenek Európára, s vele együtt Magyarországra Trump politikája miatt, de ezzel várjunk még… Az új elnöknek szövetségesek kellenek, s azt – erre akár mérget is vehetünk – a vén kontinensen fogja keresni. Egyet már talált is, úgy hívják: Orbán Viktor.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De mi köze van az Egyesült Államoknak a magyar költségvetéshez? Néhány dolgot érdemes felemlíteni. Például azt, hogy az USA és Magyarország között kötendő nagy megállapodás részeként újratárgyalhatják a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményt. Ezt 2023-tól szüntette meg az amerikai kormányzat, politikai indíttatásból. Ösztökélhetik az itt lévő amerikai cégeket a további befektetésekre, és újakat is hívhatnak ide Budapestre. S egy teljesen kézenfekvő dolog: amennyiben nem Donald Trump nyerte volna az amerikai választásokat, akkor a kormány jelentősen megemelte volna a honvédelmi kiadásokat. Bár senki sem remélheti, hogy 24 óra alatt véget ér az orosz–ukrán háború, arra azért van opció, hogy Trump hatékonyabban elérheti a békét, mint a mostani, még hivatalban lévő adminisztráció.

Visszatérve a 2025-ös költségvetési törvényjavaslatra, makrogazdasági szempontból három lépéssel beljebb leszünk jövőre. Tudniillik csökkenhet a költségvetési hiány, 3,7 százalékos hiánycéllal számol a kormány, 2026-ban pedig három százalék alatti hiánycél jön. Vele együtt mérséklődhet az államadósság is. De, ami talán még ennél is fontosabb: a következő esztendőre bekalibrált 3,4 százalékos gazdasági növekedést a legtöbb pénzpiaci elemző is reálisnak tartja. Milyen lesz ehhez a bázis? A kérdés teljesen jogos. Ugyanis másról sem hallani, mint hogy beszakadt a gazdaság, elszállt a költségvetés, bizalmatlanok a vállalkozások, továbbá nem költenek – közgazdasági nyelven: nem fogyasztanak – a háztartások.

A felsorolt komponensekben ki-ki megtalálja a számítását, hiszen éves alapon 2024-ben a gazdasági növekedés alulról az egy százalékot érheti el, a költségvetést ténylegesen ki kellett igazítani, a magyarországi vállalkozások pedig kivárnak, s a családok is inkább megtakarítottak idén, mintsem fogyasztottak volna. Katasztrófa viszont nincs, sőt nemzethalál sem. Tudniillik gazdasági bővülés ténylegesen lesz, a reálbérnövekedés pozitívan lendít a hozzáálláson, úgyhogy lassan-lassan, de elkezd élénkülni a fogyasztás. S ezzel együtt azt sem kell eltitkolni, hogy a nemzetközi intézmények is kivitelezhetőnek tartják a kormány makrogazdasági terveit.

A GDP-t azonban nem lehet „megenni” – mondhatnánk pestiesen. És ez így is van, nagyon fontos dolog ugyanis, hogy jövőre ebből mit érez a választópolgár. Jut-e egyről a kettőre vagy kettőről a háromra. 

Ha lecsupaszítjuk a számokat a törvényjavaslatról, kiderül belőle, hogy több jut a családok támogatására, különböző finanszírozási formákon megerősíti a kormány a kis- és közepes vállalkozásokat. A rezsiköltségek továbbra sem szállnak el, és a nyugdíjak értékét is megőrzi állam. 

Noha már 2024-ben elbúcsúzhattunk a két számjegyű inflációtól, a jó hír ezen a területen, hogy a drágulás üteme tovább csökkenhet, bezuhanhat a jegybanki célsávba. Ráadásul a legtöbb fontos területnek – határvédelmi költségek, rendvédelmi közbiztonsági kiadások, családok támogatása, rezsivédelmi intézkedések, nyugellátások és egészségügy – az infláció feletti mértékben nőhet jövőre a támogatása.

Amúgy nem kell megszorításokkal sem riogatni, hiszen a kormány olyan államháztartási hiánypályát tervez, amely nem szűkíti indokolatlanul nagy mértékben a magyar gazdaság növekedési lehetőségeit. Ezért nem lesz az uniós kulcsérték, vagyis három százalék alatt a költségvetés hiánya. S hogy a büdzsé helyzete javulni kezdett, mi sem jelzi jobban: a kormány folytatja a különadók kivezetését 2025-ben. Summa summarum: nekünk jó, hogy nyugaton a helyzet megváltozott.

A szerző a Világgazdaság vezető elemzője

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.