Elvileg minden keresztény tudja, hogy karácsonykor ünnepeljük Jézus Krisztus születésnapját – mégsem tudjuk, hogy valójában mikor született. Születésének, illetve mint János evangéliumában olvassuk: az Ige testet öltésének pontos dátuma (év, hónap, nap) ismeretlen; az evangéliumok sem közlik. Az európai, tágabb értelemben a nyugati időszámítás hagyományosan Krisztus születésének feltételezett időpontjától számítja az éveket, ezért jelenleg Kr. u. 2024-et írunk, bár különböző történelmi feljegyzések és csillagászati számítások összevetése alapján az a legvalószínűbb, hogy néhány évvel korábban jött e világra, mégpedig – a sok évszázados hagyomány szerint – az év leghosszabb, legsötétebb éjjelén, azaz a téli napforduló idején. Ez a csillagászati jelenség az északi féltekén napjainkban december 21-re (mint az idén) vagy 22-re (mint például tavaly) esik, a régi római naptárban azonban december 25-én következett be.
Mikor, miért és miképp lett épp ez a nap karácsony első napja, amit hagyományosan (mi, magyarok is) már az előző napon, szentestén kezdünk ünnepelni?
Talán meglepő, de Jézus születését az első három században nyilvánosan még nem ünnepelték a keresztények, csak a Megváltó kereszthaláláról és feltámadásáról – az „ünnepek ünnepéről” – emlékeztek meg.
Ennek egyik fő oka (a teológiai felfogás mellett) a Római Birodalomban Néró császár óta kezdődő, s a III. század közepétől (Decius, majd Valerianus császárok által elrendelt) felerősödő totális, kíméletlen keresztényüldözés lehetett, amelynek utolsó nagy hulláma Diocletianus és Galerius Maximianus császárok alatt tetőzött a IV. század első évtizedében. Ekkorra azonban a kereszténység már annyira áthatotta-átformálta a birodalom szinte minden részét és társadalmi rétegét – beleértve a politikai és a szellemi-kulturális hatalmat birtokló elitet, sőt a hadsereget is –, hogy megérett a helyzet az állam és az egyház kiegyezésére. A Kr. u. 313-ban kiadott úgynevezett milánói ediktumban a két római császár, I. Constantinus és keleti uralkodótársa, Licinius elrendelte a keresztények számára (is) a szabad vallásgyakorlás jogát, emellett a keresztények egyéni és közös tulajdonának szabadságát is kimondták, és előírták az elkobzott egyházi, gyülekezeti vagyonuk – beleértve a templomokat, temetőket, földeket és ingó javakat – teljes visszaadását s törvényes védelmét. Így a kereszténység üldözött vallásból elismert, sőt támogatott egyházzá vált, ami fordulópontot jelentett a kereszténység és egész Európa történetében.