Az Európai Unió történetét a föderalizmus és a nemzeti szuverenitás küzdelme szempontjából bemutató négyrészes sorozatom első két részében két korszakot mutattam be. Az első korszak 1951-től, az Európai Szén- és Acélközösség megalakulásától 1954-ig tartott, amelyben Jean Monnet alapító atya és társai föderalista törekvéseinek ellenálltak a tagállamok, az európai kormány álma 1954-re zsákutcába jutott. A második korszak igazából 1957-től, az Európai Gazdasági Közösség (Közös Piac) megalakulásától tartott 1985-ig, s ebben az érában is küzdelem alakult ki a megrögzött föderalista Walter Hallstein vezette Európai Bizottság és a leginkább a szuverenista De Gaulle által befolyásolt Miniszterek Tanácsa között, ám ez a küzdelem 1966-ban olyan kompromisszummal zárult, amely megakadályozta a szuperállam létrejöttét, s megvédte a konszenzusos döntés intézményét.
A nyolcvanas évek közepétől azonban új korszak kezdődött. 1985. januártól ugyanis a meggyőződéses föderalista, Jean Monnet és Walter Hallstein követője, Jacques Delors lett az Európai Bizottság elnöke. A francia szocialista politikus kezdettől arra törekedett, hogy fokozatosan, a monnet-i neofunkcionalizmus eszközével élve egyre inkább a szupranacionális intézmények erősödjenek meg a kormányközi szervezetek kárára, s ebben különösen fontos szerepet szánt az általa vezetett bizottságnak. Öt évvel hivatalba lépése után, 1990 januárjában már úgy fogalmazott, hogy a közösségnek közös külpolitikára van szüksége, a bizottságnak pedig közösségi végrehajtó hatalommá (európai kormánnyá) kell válnia, s meg kell valósítani a teljes föderációt. Delors szerint ezt diktálja a római szerződés (ebben nem volt igaza) és az alapító atyák szándéka is (ebben viszont igaza volt). Célul tűzte ki, hogy Európa a millennium évében valódi föderációként működjön.
Az aktivista Delors erős hátszelet is kapott föderációs törekvéseihez. Egyfelől az Európai Parlament részéről, amely – mint már közvetlenül választott testület – aktivizálódott, s az alapító atyák egyik veteránja, Altiero Spinelli vezetésével 1984-ban tervet dolgoztak ki a közösség radikális, föderalista szellemű átalakítására, amelyben a szupranacionális intézmények abszolút vezető szerepbe kerültek volna. Ezt a tervezetet elvetették mint direkt politikai döntést a föderalizációról, ehhez képest még maga Delors is a fokozatos, funkcionalista föderalizáció híve volt.