Szellemidézés - Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II bemutató

Dupla premiert ünnepelt hazánkban a Rolls-Royce, ugyanis egyszerre jelent meg egy statikus bemutató erejéig (majd távozott angolosan) a Ghost limuzin és a Cullinan szabadidő-autó modellfrissített kiadása. Mindkettőt V12-es benzinmotor hajtja, és egyformán igaz rájuk, hogy amit stílus, kényelem és a legapróbb részletekre kiterjedő luxus terén nyújtanak, az nem e világi.

2025. 04. 19. 11:02
Nem mindennapi látvány: gyári fotón az Erzsébet hídon gördülő Ghost és annak Black Badge verziója (mi a sajtóbemutatón álló helyzetben láttuk őket) Fotó: Rolls-Royce Motor Cars
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legtöbb, nagy múltra visszatekintő autógyártót állandó változás jellemezte az évtizedek során, de a Rolls-Royce filozófiája tulajdonképpen semmit sem változott, amióta Charles Rolls és Henry Royce megalapította a márkát. Nem egyszerűen felsőkategóriás termékeket kínálnak, hanem olyan vevőkörnek szólnak, amelynek tagjai a luxus és az önkifejezés legmagasabb fokát keresik egy autóban, ennek megfelelően egy Rolls-Royce-ban felesleges a racionalitást vagy annak a csíráját is keresni.  

Íme, az elitmárka mai kínálata. Lila-ezüst színben látható az elektromos Spectre kupé, mögötte az óriási Phantom, a túloldalon pedig bemutatónk főszereplői 
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Ez a márka mindig is erről szólt, a 2003 óta tartó BMW-érában pedig szisztematikusan bővítették a palettát, így manapság már négy típus alkotja a kínálatot. 

Azonban a tavalyi évben eladott 5712 autó jelzi, hogy továbbra is ultra exkluzív gyártónak számítanak,

hiszen gondoljunk csak bele, a Ferrari és a Bentley dupla ekkora mennyiséget ad el egy év alatt. A cég legkisebb példányszámban készülő modellje, a Phantom zászlóshajó, ezt követi a Ghost, míg a két legnépszerűbb típus a Spectre elektromos kupé és a Cullinan SUV.  

Akárcsak a Bentley és az Aston-Martin, a Rolls-Royce is beszállt a SUV-szegmensbe; és nem maradt el a Cullinan sikere
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Ahogy Pavel Kalous, a Rolls-Royce Motor Cars Prága ügyvezető igazgatója mondta: „a Cullinan alapjaiban változtatta meg a Rolls-Royce-ról alkotott képet és azt, hogy mi mindent jelenthet a tulajdonosának”. A frissített Ghost és Cullinan bevezetése mellett az idei év a gyárfejlesztésről szól a goodwoodi bázison. Bő 300 millió fontos beruházást hajtanak végre, amelyben bővítik az egyedi autókat készítő Bespoke részleget, illetve felkészítik a márkát az elektromos átállásra…

Naponta átlagosan 28 új Rolls-Royce gördül ki a goodwoodi üzemből
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Ghost Series II: sofőr helyett a tulajok vezetik

Amikor a Rolls 2009-ben bemutatta a Ghost első nemzedékét, egy teljesen új vevőkör felé nyitottak: a Phantomnál jóval kisebb modellel megszólították azokat, akik a méretében és kialakításában túlzásnak tartották a csúcsmodellt, de mindenképp egy Rolls limuzinra vágytak. A 7-es BMW módosított platformjára épülő Ghostból 2020-ban mutatkozott be a második nemzedék, amely erősen frissítve Ghost Series II néven folytatja pályafutását. A módosított lámpáiról felismerhető újdonságot úgy harangozták be, hogy ez a gyártó történetének leginkább vezetőorientált V12-es típusa.

Szigorúbb tekintetet adó fényszórókat kapott az átdolgozott Series II, széria a légrugózás és az összkerékhajtás
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Nos, a motor kapcsán alighanem nehéz fogást találni a modellen: a BMW-től érkező, de a Rolls hagyományainak megfelelően 6,75 literes, turbós benzinmotor 571 lóerőt és 850 Nm-es nyomatékot produkál. Miközben a lökettérfogattal utalnak a tradíciók fontosságára, a technikai színvonal bámulatos, például a ZF-től érkező nyolcgangos váltó az autó GPS-adatait is használja a kapcsolási pontok meghatározásánál (a kanyar kijáratánál már azelőtt visszavált, hogy a vezető erőteljesebben a gázra lépne).

Egyszerre modern és konzervatív a műszerfal, csak a fantázia szab határt a belső színösszeállításnak 
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

De említhetjük az automatikus szintszabályozós futóművet, amely azért felel, hogy ez a típus is hozza az összes Rollsra jellemző repülő szőnyeg érzést. 

Kamerák pásztázzák az autó előtti útfelületet, így a rugózás feszesebb vagy lágyabb, annak megfelelően, hogy milyen útfelületre hajtunk.

 Ahogy az elődből, úgy a Series II-esből is kínálnak Black Badge változatot, amely lényegében egy sportosabb verzió. Ennél a változatnál a futómű és a váltó vezérlése is jobban támogatja a dinamikusabb haladást, illetve a motor teljesítményét 600 lóerőre emelik.

Üdvözlet (vagy búcsúajándék?) a benzines érából: a Rolls-Royce nem rejti el a kipufogóvégeket
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Bár a Ghost 5,5 méterével jóval testesebb, mint egy BMW 7-es vagy Mercedes S-osztály (kivéve a Maybach verziókat), a vásárlói visszajelzések miatt szó sem lehetett arról, hogy az EWB, azaz nyújtott kiviteltől búcsút vegyenek a modellváltással. Az 5,7 méteres változat nemcsak 170 mm-rel nagyobb lábteret nyújt, de meg lehet rendelni hozzá a Serenity Cabin üléselrendezést, amellyel a hátul utazók egy repülőgép első osztályán lévő, burokszerű kabinban érezhetik magukat.

Motoros mozgatású, egymással szembe feltáruló ajtókkal vértezik fel a Ghostot; újak a 22 colos felnik
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Döbbenetes a padlószőnyeg kialakítása és puhasága is, szinte levenné az ember a cipőjét, ahogy beül az autóba. De említhetjük a két hátsó ülés között lévő pezsgőhűtőt, amely 6 vagy 11 fokos hőmérsékleten tartja a nemes ital hőmérsékletét. Ezek a számok nem véletlenek, a Rolls-Royce több neves sommelier-vel is egyeztetett: a szakemberek szerint a friss pezsgőnek a 6, a vintage-oknak pedig 11 fok az ideális hőmérséklet.

Műalkotás a motorháztetőn trónoló Emily-szobor, amelynek kicsinyített mása a Ghost belsejében, az analóg óra alatt kapott helyett
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Cullinan Series II: luxus SUV újratöltve

120 éve, 1905. januárjában Dél-Afrikában Thomas Cullinan bányájában fedezték fel a világ leghíresebb gyémántját, amelyet VII. Eduárd királynak adományoztak. A bányatulajdonos után egyszerűen csak Cullinan gyémántnak nevezett drágakő után kapta nevét a Rolls-Royce történetének első szabadidő-autója. A 2018-ban bemutatott, Giles Taylor által tervezett modell teljesen új korszakot nyitott a márka életében, például drámai mértékben fiatalította a közönséget - ma már 43 éves az átlag Rolls-tulaj, ami a Cullinan előtt alulról súrolta a 60-at.

Nem a kecsességről, inkább a robusztusságról és a főúri kényelemről szól az alumínium karosszériás óriás
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Ezek után nem különösebben meglepő, hogy mindössze a tulajdonosok tíz százaléka alkalmaz sofőrt, illetve, hogy a típust jellemzően „napi járós” autónak is sokan használják. Mindenesetre a Series II-es verzió esetében mindent elkövettek, hogy a tulajok még inkább elégedettek legyenek a szolgáltatások színvonalával. A Ghosthoz hasonlóan 571 és 600 (Black Badge) lóerős változatban készülő típust szögletes élek határozzák meg, aminek a célja a modellfrissítés után is az, hogy egy tömbből faragott tárgy benyomását keltse a Cullinan.

Selymes járású és bivalyerős a 6749 cm3-es, V12-es, turbós benzinmotor
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Az 5,3 méter hosszú modell esetében a belső tér leginkább látványos újítása a műszerfal felső részén húzódó, oszloptól oszlopig komponált üvegfelület. A Bespoke, vagyis személyre szabási programban 

az ügyfelek a Rolls-Royce dizájnereivel karöltve saját világító motívumaikat is megtervezhetik az üvegfelületre.

Hogy ezek az autók inkább iparművészeti alkotások, mintsem egyszerű közlekedési eszközök, azt a Duality Twill műselyemszövet is bizonyítja.

Hátsó ülésein is a limuzinokhoz hasonló kényelmet nyújt a Cullinan, varázslatos kárpitozással
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Ezt az anyagot a francia Riviérán található Le Jardin des Méditerranées arborétum bambuszligete ihlette, amely Sir Henry Royce egykori téli otthona, a Villa Mimosa szomszédságában terül el. Egy teljes Duality Twill belső tér akár 2,2 millió öltést is tartalmazhat, amelyet közel 18 kilométer fonalból, 20 órányi munkával alkotnak meg. A Series II egy másik új, manufakturális technikát is tartogat: a célzott lyukasztást.

Sportosabb hangolást kap a Black Badge változat, amely 4,9 másodperc alatt letudja a 0-100 km/h sprintet
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)

Ezen eljárás lehetővé teszi, hogy a kézműves mesterek a bőrön lévő apró perforációkon keresztül műalkotásokat hozzanak létre. Lényegében az üléseket vászonként használják! Így született meg a minta, amelyhez a Rolls-Royce goodwoodi otthona feletti felhők folyamatosan változó alakjaiból és árnyékaiból merítettek ihletet, a kompozíció összesen 107 ezer, egyenként 0,8 és 1,2 milliméter átmérőjű lyukasztásokból áll. Hát igen, a Rolls-Royce tudja, hogyan kell levenni saját vásárlóközönségét a lábáról…

Piknikhez, vagy pezsgőzve naplementét nézni lehet érdekes opció a lenyitott alsó csomagtérajtóból kihajtható üléspár
(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
info

Hagyományosan nincs a más márkáknál megszokott árlista a Rolls-Royce-nál, az ügyfelek az értékesítési ponttal (esetünkben például a legközelebbi, prágai szalonnal) kapcsolatba lépve kapnak az egyedileg összeállított modellekre ajánlatot. Mindenesetre a Ghostnál átszámítva legalább 130, a Cullinan esetében pedig 170 millió forint környéki összeggel érdemes számolni, a határ pedig a csillagos ég.

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.