A legtöbb, nagy múltra visszatekintő autógyártót állandó változás jellemezte az évtizedek során, de a Rolls-Royce filozófiája tulajdonképpen semmit sem változott, amióta Charles Rolls és Henry Royce megalapította a márkát. Nem egyszerűen felsőkategóriás termékeket kínálnak, hanem olyan vevőkörnek szólnak, amelynek tagjai a luxus és az önkifejezés legmagasabb fokát keresik egy autóban, ennek megfelelően egy Rolls-Royce-ban felesleges a racionalitást vagy annak a csíráját is keresni.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Ez a márka mindig is erről szólt, a 2003 óta tartó BMW-érában pedig szisztematikusan bővítették a palettát, így manapság már négy típus alkotja a kínálatot.
Azonban a tavalyi évben eladott 5712 autó jelzi, hogy továbbra is ultra exkluzív gyártónak számítanak,
hiszen gondoljunk csak bele, a Ferrari és a Bentley dupla ekkora mennyiséget ad el egy év alatt. A cég legkisebb példányszámban készülő modellje, a Phantom zászlóshajó, ezt követi a Ghost, míg a két legnépszerűbb típus a Spectre elektromos kupé és a Cullinan SUV.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Ahogy Pavel Kalous, a Rolls-Royce Motor Cars Prága ügyvezető igazgatója mondta: „a Cullinan alapjaiban változtatta meg a Rolls-Royce-ról alkotott képet és azt, hogy mi mindent jelenthet a tulajdonosának”. A frissített Ghost és Cullinan bevezetése mellett az idei év a gyárfejlesztésről szól a goodwoodi bázison. Bő 300 millió fontos beruházást hajtanak végre, amelyben bővítik az egyedi autókat készítő Bespoke részleget, illetve felkészítik a márkát az elektromos átállásra…

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Ghost Series II: sofőr helyett a tulajok vezetik
Amikor a Rolls 2009-ben bemutatta a Ghost első nemzedékét, egy teljesen új vevőkör felé nyitottak: a Phantomnál jóval kisebb modellel megszólították azokat, akik a méretében és kialakításában túlzásnak tartották a csúcsmodellt, de mindenképp egy Rolls limuzinra vágytak. A 7-es BMW módosított platformjára épülő Ghostból 2020-ban mutatkozott be a második nemzedék, amely erősen frissítve Ghost Series II néven folytatja pályafutását. A módosított lámpáiról felismerhető újdonságot úgy harangozták be, hogy ez a gyártó történetének leginkább vezetőorientált V12-es típusa.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Nos, a motor kapcsán alighanem nehéz fogást találni a modellen: a BMW-től érkező, de a Rolls hagyományainak megfelelően 6,75 literes, turbós benzinmotor 571 lóerőt és 850 Nm-es nyomatékot produkál. Miközben a lökettérfogattal utalnak a tradíciók fontosságára, a technikai színvonal bámulatos, például a ZF-től érkező nyolcgangos váltó az autó GPS-adatait is használja a kapcsolási pontok meghatározásánál (a kanyar kijáratánál már azelőtt visszavált, hogy a vezető erőteljesebben a gázra lépne).

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
De említhetjük az automatikus szintszabályozós futóművet, amely azért felel, hogy ez a típus is hozza az összes Rollsra jellemző repülő szőnyeg érzést.
Kamerák pásztázzák az autó előtti útfelületet, így a rugózás feszesebb vagy lágyabb, annak megfelelően, hogy milyen útfelületre hajtunk.
Ahogy az elődből, úgy a Series II-esből is kínálnak Black Badge változatot, amely lényegében egy sportosabb verzió. Ennél a változatnál a futómű és a váltó vezérlése is jobban támogatja a dinamikusabb haladást, illetve a motor teljesítményét 600 lóerőre emelik.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Bár a Ghost 5,5 méterével jóval testesebb, mint egy BMW 7-es vagy Mercedes S-osztály (kivéve a Maybach verziókat), a vásárlói visszajelzések miatt szó sem lehetett arról, hogy az EWB, azaz nyújtott kiviteltől búcsút vegyenek a modellváltással. Az 5,7 méteres változat nemcsak 170 mm-rel nagyobb lábteret nyújt, de meg lehet rendelni hozzá a Serenity Cabin üléselrendezést, amellyel a hátul utazók egy repülőgép első osztályán lévő, burokszerű kabinban érezhetik magukat.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Döbbenetes a padlószőnyeg kialakítása és puhasága is, szinte levenné az ember a cipőjét, ahogy beül az autóba. De említhetjük a két hátsó ülés között lévő pezsgőhűtőt, amely 6 vagy 11 fokos hőmérsékleten tartja a nemes ital hőmérsékletét. Ezek a számok nem véletlenek, a Rolls-Royce több neves sommelier-vel is egyeztetett: a szakemberek szerint a friss pezsgőnek a 6, a vintage-oknak pedig 11 fok az ideális hőmérséklet.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Cullinan Series II: luxus SUV újratöltve
120 éve, 1905. januárjában Dél-Afrikában Thomas Cullinan bányájában fedezték fel a világ leghíresebb gyémántját, amelyet VII. Eduárd királynak adományoztak. A bányatulajdonos után egyszerűen csak Cullinan gyémántnak nevezett drágakő után kapta nevét a Rolls-Royce történetének első szabadidő-autója. A 2018-ban bemutatott, Giles Taylor által tervezett modell teljesen új korszakot nyitott a márka életében, például drámai mértékben fiatalította a közönséget - ma már 43 éves az átlag Rolls-tulaj, ami a Cullinan előtt alulról súrolta a 60-at.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Ezek után nem különösebben meglepő, hogy mindössze a tulajdonosok tíz százaléka alkalmaz sofőrt, illetve, hogy a típust jellemzően „napi járós” autónak is sokan használják. Mindenesetre a Series II-es verzió esetében mindent elkövettek, hogy a tulajok még inkább elégedettek legyenek a szolgáltatások színvonalával. A Ghosthoz hasonlóan 571 és 600 (Black Badge) lóerős változatban készülő típust szögletes élek határozzák meg, aminek a célja a modellfrissítés után is az, hogy egy tömbből faragott tárgy benyomását keltse a Cullinan.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Az 5,3 méter hosszú modell esetében a belső tér leginkább látványos újítása a műszerfal felső részén húzódó, oszloptól oszlopig komponált üvegfelület. A Bespoke, vagyis személyre szabási programban
az ügyfelek a Rolls-Royce dizájnereivel karöltve saját világító motívumaikat is megtervezhetik az üvegfelületre.
Hogy ezek az autók inkább iparművészeti alkotások, mintsem egyszerű közlekedési eszközök, azt a Duality Twill műselyemszövet is bizonyítja.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Ezt az anyagot a francia Riviérán található Le Jardin des Méditerranées arborétum bambuszligete ihlette, amely Sir Henry Royce egykori téli otthona, a Villa Mimosa szomszédságában terül el. Egy teljes Duality Twill belső tér akár 2,2 millió öltést is tartalmazhat, amelyet közel 18 kilométer fonalból, 20 órányi munkával alkotnak meg. A Series II egy másik új, manufakturális technikát is tartogat: a célzott lyukasztást.

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)
Ezen eljárás lehetővé teszi, hogy a kézműves mesterek a bőrön lévő apró perforációkon keresztül műalkotásokat hozzanak létre. Lényegében az üléseket vászonként használják! Így született meg a minta, amelyhez a Rolls-Royce goodwoodi otthona feletti felhők folyamatosan változó alakjaiból és árnyékaiból merítettek ihletet, a kompozíció összesen 107 ezer, egyenként 0,8 és 1,2 milliméter átmérőjű lyukasztásokból áll. Hát igen, a Rolls-Royce tudja, hogyan kell levenni saját vásárlóközönségét a lábáról…

(Fotó: Rolls-Royce Motor Cars)