Sok-sok trend alakítja a mai motoros piacot, például a túraendurók és a sorkettes erőforrások döbbenetes térhódítása mellett ide sorolható az automatizált sebességváltók megjelenése. Rövid időn belül a Honda, a BMW és a KTM is előrukkolt ilyen rendszerrel, ám amíg az európaiak a felső polcos nagyvadakhoz fejlesztettek, a japán cégóriás a kínálat szívében elhelyezkedő 650-es modellcsaládhoz, a CB650R-hez és CBR650R-hez tette elérhetővé a technikát. Hogy miként muzsikál a gyakorlatban az E-Clutch és milyen az utolsó négyhengeres, középkategóriás naked bike-ok egyike, arra hosszú távú teszten keressük a választ. Nézzük az első benyomásokat és tapasztalatokat!

1. Stílusérzék
Már több mint egy évtizede hódít a retróláz és nem akar csillapodni, igazából egy-két gyártó kivételével (pl. Aprilia, KTM) nincs is olyan nagy márka, amely ne lovagolná meg ezt a hullámot. A Hondánál pedig nemcsak jó stílusérzékkel álltak neki a CB650R tervezésének, hanem volt is honnan inspirálódni, elvégre a középkategóriás csupasz motorok mezőnyében a Honda modelljei évtizedek óta megkerülhetetlenek. A 2019-ben debütált és nemrég frissített CB650R azonban másképpen hagyományőrző, mint például egy Kawasaki Z650RS, a Hondánál nem véletlenül aggatták rá a Neo Sports Café besorolást. A múltban jól ismert részleteket kicsit átgondolták, így született meg a jellegzetes fényszóró vagy a motor egyik fénypontjának tekinthető leömlő – a négyhengeres blokkból kiinduló csőkígyó élőben eszméletlen! Az pedig szerintem kifejezetten örvendetes, hogy a Honda nem csak visszafogott színekben kínálja a típust. A biztonsági játékosoknak szól a fekete és szürke fényezés, de aki kicsit bevállalósabb, annak a zöld vagy a tesztmotoron látható vörös (hivatalosan Candy Chromosphere Red) ideális választás lehet.

2. Égimeszelők kíméljenek!
Már az első találkozásnál szembetűnő, hogy mennyire kompakt a Honda 650-ese. Azt is mondhatnánk, hogy tulajdonképpen a széles tankot leszámítva akár egy 500-as is lehetne, aminek megvan a pozitív és negatív oldala is. Egyrészt, aki például most szerezte meg az A korlátlan jogosítványát, annak egy A2-es kategóriájú motor után nem jelent problémát a kezelése, másrészt kisebb termetűek vagy akár hölgyek nagyon jól érezhetik magukat a nyergében. Aki viszont nagyra nőtt, annál más a helyzet. Egy 185-190 centis motoros igencsak behajlított térddel közlekedhet, másrészt a langalétáknak nem kedvez a kormány kialakítása sem. Amíg például egy Horneten az újkori naked bike építési iskola szerint magas és széles kormánnyal találkozunk,
a CB650R üléshelyzetére nem az aktív, sokkal inkább a sportos jelző illik.
Persze vannak helyzetek, amikor ez előnyös (sok visszajelzés jön az első kerék felől), de hosszabb utakon nem feltétlenül ideális. Más szempontból viszont nagyon is halad a trendekkel a modell, például a műszeregység is ide tartozik. A kicsi kijelző a frissítéssel a múlté, a Honda itt egy „színes-szagos” 5.0 colos kijelzőt használ, ami nemcsak sokkal jobban leolvasható, hanem informatívabb és személyre szabható (három nézet közül választhatunk). Fontos, hogy a CB650R történetében most először a műszeregység iOS és Android rendszerű készülékkel is társítható, az ingyenes Honda Roadsync alkalmazás letöltése után turn-by-turn navigációra is képes.