Hiába zseniális a modern Simson, komoly gondba került a gyártója

Lehet, hogy már csak néhány hétig lesz megvásárolható a retró formájú, minőségi e-Schwalbe. Íme, az okok.

2025. 12. 02. 13:05
Fotó: Govecs AG
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon és az egész keleti blokkban évtizedeken át hallatlanul népszerűek voltak az 50 köbcentis, kétütemű Simson kismotorok, sőt napjainkban is nagy kereslet mutatkozik a veterán példányokra – érdekes módon Németországnak nemcsak az egykori NDK-s, hanem a nyugati (NSZK-s) szövetségi tartományaiban is. Ezen felbuzdulva vitte gyártásba 2016-ban a müncheni Govecs AG retró hangulatú, de elektromos hajtású robogóját, mely a nálunk is jól ismert, 1964-től 1980-ig kínált KR 51 Schwalbe formavilágát idézi meglehetősen ügyesen. Igaz, a koronavírus időszaka előtt nem a kiskereskedelemben, hanem alapvetően járműmegosztó szolgáltatók kínálatában lehetett vele találkozni.

Fotó: Govecs AG

Számos izgalmas műszaki megoldás, Bosch-féle villanymotor és kétféle, egy- vagy kétakkus, 45 vagy 60 km/h végsebességű verzió készült az e-Schwalbe modellből, sőt némileg megkésve tavaly megjelent a 4,6 kWh akkukapacitású, 90 km/h-ra képes csúcsmodell is, ám most komoly esély van arra, hogy véget érjen a bájos jármű története: a Govecs AG csődvédelmet kért. Ennek fő okáról árulkodnak az előző év eredményei, hiszen a 7,6 millió eurós bevétellel 12,5 milliós kiadás állt szemben, a kijelölt felszámolóbiztos most utolsó lehetőségként befektetőket keres. Már hét éve is mutatkoztak gyanús jelek, amikor a Govecs tőzsdei bevezetése meghiúsult.

Fotó: Govecs AG

A veszteségek fő oka – még a németnél olcsóbb, lengyelországi gyártás mellett is – a tervezettet messze alulmúló értékesítési darabszám, még a 2022-es csúcsévben is csak 2250 példány talált gazdára. Ebben nemcsak a kis csúcstempójú, 50 cm3-nek megfelelő kategória iránti általános európai keresletcsökkenés játszott szerepet, hanem az e-Schwalbe magas (átszámítva 3,2 millió forinttól) induló ára is, illetve néhány további téves üzleti döntés. Mindeközben az elektromos hajtású robogók kínálatában számos elérhető kínai modell tűnt fel – lehet, hogy inkább négyütemű benzinmotorral és elérhetőbb áron kellett volna megidézni a régi Simsonok szellemét? 

Fotó: Govecs AG


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.