A közoktatási rendszer szerkezeti és finanszírozási fenntarthatatlansága mellett a versenyképes tudás megszerzése miatt van szükség a köznevelés átfogó átalakítására – jelentette ki az ágazat helyzetéről szóló keddi országgyűlési vitanapon Balog Zoltán. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) vezetője vitaindító felszólalásában hangsúlyozta: mindenképpen változásra van szükség a köznevelésben, mert a rendszer „egyre gyengébb teljesítményt” nyújt, és a kikerülő diákokból hiányzik a versenyképes tudás. „Amíg sok pénzt ölünk a felzárkóztatásba, addig a jól teljesítő közép hiányzik a rendszerből” – fogalmazott a miniszter.
A változtatások másik oka szavai szerint a rendszer finanszírozhatatlansága és széttagoltsága, éppen ezért a kormány újragondolta az állami feladatmegosztást, miközben megpróbálja megszabadítani az önkormányzatokat az adósságállományuktól, amely jelentősen szűkítette eddig is az oktatás lehetőségeit.
A köznevelési törvény kijelöli az alapelveket
Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár beszédében leszögezte: a tavaly decemberben elfogadott, köznevelésről szóló törvény kijelöli azokat az alapelveket, amelyek mentén a kormány irányítani akarja az iskolákat. Közlése szerint az a cél, hogy a rendszer olyan fiatalokat neveljen, akik tisztességes munkára épülő magyar társadalmat építenek majd.
Tárgyalnak a pedagógusokkal
A kormány kedden tárgyalóasztalhoz ül a pedagógusok sztrájkbizottságával az Emberi Erőforrások Minisztériumában, a kabinet a tárgyalásokra Balog Zoltánt jelölte ki. Balog egy hétfő reggeli rádióinterjúban arról beszélt, a kormány azért küzd, hogy a pedagógus-életpályamodell – amelynek része a fizetésemelés is – akár szeptembertől is beindulhasson, s ahhoz az átadás-átvétel szükséges.
Hoffmann Rózsa egyébként a Lánchíd Rádiónak múlt héten azt mondta, nagy valószínűséggel lesz pénz jövőre a pedagógusbér-emelésre. Mint az mno.hu megírta, az elhalasztott fizetésemelést a megmaradó bankadóból finanszírozhatja az Orbán-kormány.
Kiemelte: az előző kormány alatt – 2008-ban – jelentősen romlott az iskolák helyzete, mivel az akkori kormány 33 milliárd forintot vont el az oktatástól. Szerinte ennek az oka az is, hogy bár az MSZP-kormány az esélyegyenlőség megteremtését hirdette, a gyerekek közötti különbségek nem csökkentek, hiszen még mindig számít, hogy egy gyerek hová születik. Kiemelte azt is: azzal, hogy egyes önkormányzatok különböző módszerekkel próbáltak meg alkalmazkodni az előző kormányok intézkedéseihez, „az iskolarendszer egysége komoly repedéseket mutatott”.