A sajtótájékoztató eredeti témája a légi utántöltés lett volna, melyre tudósítónk, Zord Gábor akkreditációját újfent visszautasította a Honvédelmi Minisztérium. Az eseményen részt vett újságírók és hírügynökségi jelentések szerint a tájékoztató témája is megváltozott. Hende Csaba honvédelmi miniszter ugyanis arról tartott előadást, hogy a rövid időn belül történt három repülőbaleset ellenére – melynek rendszerszintű hátterével többször foglalkoztunk a Magyar Nemzet hasábjain – minden rendben van a honvédség repülőerőinél.
Hende Csaba az MTI szerint hangsúlyozta: a két, balesetet szenvedett Gripen repülőgép kiesése ellenére a magyar légierő minden nemzetközi kötelezettségének eleget tud tenni, és továbbra is elsőrendű feladata a magyar légtér védelme. Bejelentette, hogy a svéd partnertől már megérkezett egy kölcsönbe vett, kétüléses Gripen repülőgép.
Közölte, hogy a svéd féllel történt megállapodás értemében tíz évvel, 2026-ig megnövelték a gépek lízingjét, azután magyar tulajdonba kerülnek a gépek. Az újrakötött egyezmény értelmében a sarkkör közelében lévő svéd légtérben háromévente éleslövészeten is részt tudnak venni a magyar pilóták. A miniszter természetesnek nevezte, hogy gondot jelent a 14 Gripenből kettőnek a kiesése, de ez nem veti vissza a légierő képességeit.
Hende Csaba kérdésre válaszolva a csütörtöki balesetről is részletes tájékoztatást adott. A szolnoki bázisrepülőtér fölött tűz ütött ki a Magyar Honvédség egyik Jak-52-es típusú oktatógépén, a kabin első részében utazó pilóta leszállás közben súlyos égési sérüléseket szenvedett.
A Jobbik közleménye szerint nem fenntartható az, ami most légierő címszó alatt folyik, inkább a „légierőlködés” kifejezés illene rá. „Botrányos az, hogy a kormány tétlenül nézi, hogy a drágán és hosszú évek alatt kiképzett szakembergárda elszállingózik” – írta Kulcsár Gergely országgyűlési képviselő.
Nem volt típushiba
Kővári László repülési szakértő megbízható, jó repülési tulajdonságokkal rendelkező, a pilóták alapkiképzésére alkalmas repülőnek nevezte a Jak 52-est. A balesettel kapcsolatban portálunknak elmondta, a repülőnek nem igazán volt típushibája. „Eltörhetett az üzemanyagcső, meghibásodhatott a hajtómű olajrendszere, számos probléma léphetett fel, de egyelőre semmi biztosat nem lehet mondani. Azt sem tudjuk, hogy vajon a pilóták csináltak-e valamit rosszul. Mivel a gép kigyulladt, nagy valószínűséggel nem ők hibáztak, de ezt sem lehet pontosan megmondani” – magyarázta a szakember.
A Jobbik az alábbi kérdésekre várja Hende Csaba válaszait: hogyan jelentkezhetnek műszaki hibák sorai egyetlen felhasználónál, míg máshol nem? Van-e összefüggés a balti légtér védelmére való felkészülés, a sorozatos, Oroszországot provokáló NATO-hadgyakorlatok és ezen balesetek között? Lép-e valamit a minisztérium a további, tragédiával fenyegető vészhelyzetek megakadályozása érdekében?
Az egymásnak ellentmondó nyilatkozatok és a félrebeszélés helyett a Jobbik követeli az események alapos és szakszerű kivizsgálását, az ezekhez vezető körülmények feltárását és a felelősök megnevezését.