A Magyar Autóklub és a terézvárosi Fidesz–KDNP frakció is tiltakozik a VI. kerületi sebességkorlátozás ellen, mondván, ez Soproni Tamás részéről csak egy újabb látszatintézkedés. Figyelmeztetnek: a kapkodás helyett átgondolt döntésekre van szükség, hogy valóban csökkenjen Budapesten az amúgy is elviselhetetlen dugó.
Nem az a baj, hogy egyes útvonalakon bevezetik a sebességkorlátozást, hanem, hogy válogatás nélkül tennék meg. Vannak útvonalak, ahol meg kellene vizsgálni a korábbi baleseti előzmények és az utak kialakítása alapján, hogy bevezethető-e – hívta fel a figyelmet Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke az RTL híradónak nyilatkozva. – Hamarosan Terézváros minden utcájában, ahol nem jár BKK-járat, 30-as sebességkorlátozást vezetünk be, amit fizikai korlátokkal is biztosítani fogunk – jelentette ki Soproni Tamás, Budapest VI. kerületének polgármestere Facebookon. Hozzátette: Graz jó példával járt elöl, mivel egy hasonló intézkedés után átlagosan három decibellel lett csöndesebb a város, a nitrogén-oxid-koncentráció pedig negyedével esett vissza, a gyalogos és biciklis közlekedés pedig vonzóbb alternatívává vált. Az osztrák városban azonban két év alapos tervezés, előkészítés és tesztelés előzte meg a drasztikus lépést, így biztosítva, hogy minden közlekedési szereplő számára optimális megoldás szülessen.
Várhatóan ősztől vezetik be a kerület szinte összes utcáját érintő 30-as sebességkorlátozást Terézvárosban, miután minden kereszteződésben kiépítették a fekvőrendőröket és elhelyezték a jelzőtáblákat.
A magyarok nem akarnak még több dugót
Az autósokat további intézkedésekkel is sújtanák a fővárosban: továbbfejlesztette a dugódíj ötletét Kanász-Nagy Máté, az LMP társelnöke, aki okoseszközök segítségével olyan intelligens dugódíjat szorgalmaz Budapesten, ami követi a kocsi mozgását. Abban az esetben pedig, ha az autós torlódásba kerül, a dugódíj mértéke is megnő, tehát magasabb összeget kellene fizetni – ismertette a koncepciót a Spirit FM-en a politikus.
Karácsony Gergely – akinek intézkedései nyomán állandósultak a dugók a fővárosban – már 2020 áprilisában ismertette, hogy Budapesten jelentős forgalomcsillapítást és sebességcsökkentést tervez a közúti közlekedésben – idézi fel a Híradó.hu. Az előterjesztés alapján megszűntek volna a 70-es sebességhatárok a gyorsutakon a fővárosban, a nem főutakon pedig egységesen 30 kilométer per óra lett volna a legnagyobb megengedett sebesség. A forgalomcsillapítási koncepció akkor nagy vihart kavart, és azóta először került újra elő Soproni Tamás terve által.
A Századvég akkori közvélemény-kutatása vizsgálta a terv támogatottságát a felnőtt magyar lakosság körében, amelynek alapján világosan látszott, hogy a főváros vezetésének sebességcsökkentési terve nem találkozott a társadalom többségének akaratával sem országos, sem budapesti szinten.
A megkérdezettek alig több mint negyede (28 százaléka) vélekedett úgy, hogy szükség van a sebességhatárok jelentős csökkentésére, mert ezáltal megelőzhetők a súlyos közúti balesetek, ezzel szemben csaknem kétharmaduk (65 százalékuk) szerint nincs szükség rá, mert forgalmi dugókat okoz és növeli a légszennyezést. A budapestiek esetében az elutasítottság az országos átlag felett alakult: 68 százalékuk fogalmazott meg elutasító, és csupán 23 százalékuk támogató véleményt – közölte a Híradó.hu.