– Amikor az ember realizálja, hogy hajléktalan lett, az egy nagyon nehéz szembesülés. Hogy jutottam ebbe a helyzetbe? – teszi fel a kérdést magának Feri, aki lassan tíz éve már, hogy része lett az ellátórendszernek. Negyvenéves volt, amikor olyan nehézségei adódtak az életben, hogy nem maradt számára más út. Az elmúlt években más szervezeteknél is megfordult, néhány éve került ide, a Vágány utcából nyíló, a sínek mentén lévő szállóra, amelyet egy régi, katonai vonatból alakították át. Már nem sokáig lakhat itt, hamarosan ugyanis a többi hajléktalannal együtt egy modern szállóra költözik majd át, amit egyáltalán nem bán.
Három évtized alatt több ezer hajléktalan talált ideiglenes otthonára
– Még emlékszem az első éjszakámra itt. A vagonban pszichiátriai betegek, fiatalok és idősek is voltak. Azt hiszem, az első dolog, amit kénytelen vagy megtanulni itt, az az alkalmazkodóképesség – idézi fel. A most ötvenéves férfi kezeit tördelve ül velem szemben a vonatszálló egyik vagonjában, testtartásán látszik, egykor sportolt, ám a jó fizikum ellenére háta most hajlott, szemeit a vonat ablakán tartja. Az üvegről visszatükröződő tekintetében látni, egy másik élet körül járnak a gondolatai. Amíg a mellettünk elhaladó vonatforgalmat nézi, gyorsan tetőtől talpig végig mérem. Nem épp az a „hajléktalan típus”, gondolom magamban, külseje ugyanis zavarba ejtően rendezett és ápolt, rövidre nyírt haja, borotvált arca mellett öltözéke is tökéletes. Kockás inget és farmert visel.
1993. december hatodika. Ezen a napon, amolyan szükségmegoldásként nyitották meg – vagyis inkább ki – a Magyar Máltai Szeretetszolgálat által működtetett vonatkocsik ajtaját a hajléktalan emberek előtt. A külső sínpárra félreállított szerelvényben 110 férőhelyet tudtak biztosítani. Az átmeneti megoldásból végül állandó menedékhely lett, mivel túl nagy kapacitás esett volna ki a rendszerből, a kilenc vagonból álló szálló folyamatosan telt házzal üzemelt.
Az egykori katonai kórházvonatban kialakított menedékhely a főváros egyik legnagyobb ilyen jellegű ellátóintézménye volt, három évtized alatt több mint 2500 otthonát veszített férfi talált menedéket.
A Nyugati külső vágányán álló „vonat” évi 180–250 lakójával a legnagyobb menedékhelyek egyikének számított.