Semmi nem igazolja, hogy a mobilozás javítaná a kritikai gondolkodást

Mentális zavarok fenyegetik a fiatalokat, különösen a lányok vannak nagy veszélyben.

2024. 08. 30. 21:12
telefon, diák
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ha van olyan téma, amely valamennyiünk, szülők, tanárok, gyermekek és döntéshozók közös érdeke, akkor az a mobilhasználat átgondolt és életkorfüggő korlátozása. Zsigeri opponálás helyett gondolkozzunk el azon: a nyugati demokráciák vajon miért vezették be már ezeket a szigorú szabályokat? – tette fel a kérdést a Mandinernek adott interjúban Perczel-Forintos Dóra klinikai szakpszichológus. A Semmelweis Egyetem tanszékvezetője szerint ez azért fontos, hogy a mai modern eszközök használata mellett figyelni is képes, jó kapcsolatok kiépítésére alkalmas és lelkileg egészséges generációk nőjenek fel.

A gyermek- és serdülőkori mentális zavarok utóbbi 15 évben megemelkedett arányának a kutatások szerint két fő oka van: a diszfunkcionális családi működés és a korlátozás nélküli képernyőhasználat

– hangsúlyozta Perczel-Forintos Dóra. Hozzátette: természetes, hogy használunk internetet, mobiltelefont, de fontos szempont, hogy mennyit. Azoknál a tizenéveseknél, akik naponta sok, akár 5-8 órát használják a telefonjukat, hamar kialakul a függőség, ami egyértelműen figyelmi zavarokhoz vezet és rontja a szociális készségeket.

A szakpszichológus szerint éppen ezért időszerű volt a telefonhasználat iskolákban való betiltása,

éppen úgy, ahogy már sok nyugati országban megtették.

 

A szülőkkel és a gyerekekkel is beszélni kell

A tantestületek már évek óta itthon is szembesültek a mobilozás problémájával. Évek óta tendencia, hogy a fiatalok egyre többet használják a mobilt, a közösségi médiát, nagy részük online éli az életét, ami gyakran függőség kialakulásához vezet és rendkívül káros – jegyezte meg Perczel-Forintos Dóra.

Nagyon fontos, hogy a tantestületek ismerjék és fogadják el az érveket, majd utána erről legyen kommunikáció a szülők felé, hogy ők is értsék az érveket. Sőt, a gyerekeket is be kell vonni annak érdekében, hogy értsék a korlátozás értelmét, és valóban biztonságos hely legyen az iskola

– hívta fel a figyelmet.

Az iskolai mobiltelefonok használatát támogatók azzal érvelnek, hogy az iskoláknak alkalmazkodni kell a jelenlegi technológiai környezethez, ahol a mobiltelefonok révén hatalmas mennyiségű információhoz férhetünk hozzá, ami feleslegessé teszi a tények bemagolásának szükségességét, és lehetővé teszi, hogy az ismeretek átadásáról a kritikai gondolkodás és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére kerüljön a hangsúly – jelezte a szakpszichológus.

Perczel-Forintos Dóra szerint azonban

azt, hogy a kritikai gondolkozás fejlődne a mobilhasználattól, nem támasztják alá a kutatási eredmények.

 

Eltereli a diákok figyelmét

Az már bizonyított, hogy a mobilhasználat eltereli a tanulók figyelmét a tananyagról, a tanárról, és ezáltal romlik az iskolai teljesítmény. Egy kutatás szerint noha azoknak a diákoknak, akiket érdekelt a tananyag, kevésbé terelődött el a figyelmük, de még ebben az esetben is

rosszabbul teljesítettek a telefonhoz hozzáférők, mint azok, akiknek az előadás alatt nem volt lehetőségük a mobiltelefonhoz hozzáférni

– ismertette a szakpszichológus. Majd kiemelte:

tehát önmagában már annak, hogy elérhető-e a mobiltelefon a gyerek számára, figyelemelterelő hatása van.

– Tartozunk annyival a gyermekeinknek és fiataljainknak, hogy mindent megteszünk a zavaró tényezők eltávolítása érdekében, és lehetővé tesszük számukra, hogy teljes mértékben jelen tudjanak lenni az iskolában – tette hozzá.

 

Romlanak a szociális készségek

Az iskolai mobiltelefon-használata tiltása mellett szól az is, hogy az eszköz gátolja a megfelelő szociális készségek és ezáltal társas kapcsolatok kialakulását, ami ebben az életkorban elsődleges fontosságú a mentális egészség szempontjából – hívta fel a figyelmet Perczel-Forintos Dóra. Majd kiemelte:

a fokozott mobilhasználat az online kapcsolattartást erősíti, ami gátolja a valódi, élő kapcsolatok kialakulását, különösen lányok veszélyeztetettek ebből a szempontból.

Az elmúlt tizenöt évben a gyermekek és serdülők körében drámai mértékű a mentális egészség romlása, nagy mértékben nőtt a szorongás és a depresszió aránya is. A világjárványt megelőzően egy WHO-kutatás szerint a 10 és 19 éves korcsoportban átlagosan 16 százalék volt a mentális zavarok gyakorisága Európában, ami a pandémia alatt felugrott 30 százalékra. Bár ez az arány csökkent, nem ment vissza a korábbi szintre – jelezte a szakpszichológus.

 

Az internetes zaklatás is komoly probléma

A mobilhasználat helytelen használata utat nyithat a cyberbullying, vagyis az internetes zaklatás jelenségéhez is. A felmérések szerint minden ötödik tanuló tapasztalt már online zaklatást, ezen belül a lányok nagyobb mértékben vannak kitéve ennek, és ez rendkívül traumatizáló hatású – mondta el Perczel-Forintos Dóra.

Ezekben a kérdésekben is fontos a szakma társadalmi felelősségvállalása,

hogy megismertesse a túlzott mobilhasználat és a viselkedési függőségek következményeiről szóló nemzetközi pszichológiai kutatások eredményeit – hangsúlyozta a szakpszichológus.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.