Nem először borult lángba busz Budapesten, és ha így megy tovább, nem is utoljára

Elavult járművek közlekednek a fővárosban, és ha a BKV nem talál megoldást, újabb esetek fordulhatnak elő – mondta lapunknak az EKSZ elnöke. Naszályi Gábort azután kerestük meg, hogy két nap alatt három busz is kigyulladt Budapesten.

2025. 08. 16. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években többször előfordult, hogy viszonylag rövid időn belül több autóbusz gyulladt ki, köztük olyanok is, amelyek most adták meg magukat végérvényesen – tájékoztatta a Magyar Nemzetet az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. Naszályi Gábort azután kerestük meg, miután egy nap alatt három BKK-jármű is kigyulladt.

Emlékezetes, szerda délelőtt az V. kerületben a József Attila utca és a Nádor utca sarkán kapott lángra egy jármű. A busz négy utasa szerencsére nem sérült meg, azonban a tűz átterjedt egy épület homlokzatára.

Csütörtök délelőtt a Németvölgyi úton gyulladt ki egy busz, ez volt a második incidens. A tűzoltók eloltották a tüzet. A buszon öt ember utazott, akik még időben le tudtak szállni a járműről. Még aznap pedig egy pótlóbusz motortere borult lángba a XII. kerületi Alkotás utcában található megállóban. A helyszínre érkező tűzoltók eloltották a tüzet.

A BKK csütörtökön bejelentette: a három baleset miatt teljes körű tűzbiztonsági vizsgálatot rendelt el valamennyi autóbuszán. Pénteken Budapest Főváros Kormányhivatala is lépett, és azonnali hatállyal műszaki ellenőrzést rendeltek el a BKK járművein.

 

Felkészültek voltak a sofőrök

A szakszervezeti elnök rámutatott: a történtek fényében a dolgozók nem érzik magukat biztonságban, ráadásul ők felelnek az utasok biztonságáért is. Hangsúlyozta:

az, hogy ezekben az esetekben személyi sérülés nem történt, jelentős részben éppen a dolgozók felkészültségének és higgadtságának köszönhető.

Minden esetben biztosították a buszokon utazók biztonságos kimenekítését, így nem a járművezetők a felelősek. A munkáltatónak kötelessége az egészséges és biztonságos munkafeltételeket biztosítani, ami ezekben az esetekben tényszerűen nem teljesült – mutatott rá Naszályi Gábor. Szerinte bizonyára minden szereplőnek van felelőssége ebben az ügyben, de nincs egyedüli felelős.

Míg a munkavállalóinkat a legkisebb tévedésért vagy hibáért is megbüntetik, kártérítés megfizetésére kötelezik, a felelős vezetőket nem szokás számonkérni

– jelezte az érdekvédő.

 

Huszonöt éves járművek

Naszályi Gábor emlékeztetett: az érintett, használtan beszerzett járművek a 2010-es évek elején, valóban

a BKK akkori vezérigazgatója, Vitézy Dávid hathatós közreműködésével kerültek a BKV flottájához.

– Az eredeti elképzelések szerint néhány évig futottak volna, azonban a forráshiány miatt az akkor tíz év körüli járművek már közel huszonöt évesek lettek. Akkoriban ezek a buszok némi felújításon esetek át, de a kezdetektől rengeteg meghibásodással működtek – magyarázta.

Felidézte, hogy még maga a gyártó is kijelentette, hogy már abban az időben sem lehetett őket gazdaságosan üzemeltetni, mára ez valószínűleg odáig jutott, amit a tűzesetek is alátámasztanak, hogy egyáltalán nem üzemeltethetők.

Sajnálatos, hogy addig, amíg a piaci szolgáltató maradéktalanul megkapja a neki járó ellentételezést, addig a közösségi közlekedésből hiányzó forrásokat a BKV-n spórolja meg a BKK

– jegyezte meg a szakszervezeti elnök.

 

Lehetnek még a hasonló esetek

Naszályi Gábor  szerint ez a hiány mára sok tíz milliárd forintot tesz ki, ezért a BKV kénytelen ezeket a buszokat üzemeltetni, ami oda vezet, hogy tovább nő a hiány, hiszen maga az üzemeltetés gazdaságtalan volta miatt önmagában is hiányt állít elő. Ráadásul az új autóbuszok jelentős része szintén rendkívül drága bérleti konstrukcióban üzemel.

Hangsúlyozta: az EKSZ nem csupán a munkáltatót, de a tulajdonost, a fővárosi képviselőket és a kormányt is megkereste már azzal a kéréssel, hogy szülessen megállapodás Budapest működése és a budapesti dolgozók érdekében, amely biztosítja a hosszú távú tervezést, üzemelést.

– Tudomásunk szerint ezek az egyeztetések megkezdődtek. Reményeink szerint ősszel születik is megállapodás – mondta, majd hangsúlyozta:

ha a BKV nem jut valamilyen megoldással elegendő pénzhez, akár hitelfelvétel árán is annak érdekében, hogy korszerű, gazdaságos autóbuszokat szerezzen be, a hasonló esetek megismétlődnek, ráadásul a meghibásodások még gyakoribbá válnak.

Leszögezte: senkinek nem lehet érdeke, hogy elavult, gazdaságtalanul üzemelő, komoly biztonsági kockázatot jelentő járművek veszélyeztessék a személyi és anyagi biztonságot, sem a budapesti, sem a budapesten utazó egyéb lakosságnak, sem pedig a dolgozóknak.

– A biztonság mindennél előbbre való, mindenkinek joga van hozzá – hangsúlyozta Naszályi Gábor.

Borítókép: Az egyik kigyulladt BKV-busz Budapesten (Forrás: Facebook)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.