Brüsszel visszavonulót fúj?

Felpuhultak az Európai Bizottság hazánknak szóló országspecifikus ajánlásai.

WA
2014. 06. 17. 12:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar kormány számára több pontban is kedvezően módosultak az elmúlt napokban azok az országspecifikus ajánlások, amelyeket az európai szemeszter keretében június 2-án tett a pénzügyminiszteri tanácsnak az Európai Bizottság. A BruxInfónak nyilatkozó források szerint a látszat ellenére Budapest már a június eleji bizottsági ajánlásokkal is meglehetősen elégedett volt, tekintettel arra, hogy azok több kritikus kérdésben is kevésbé voltak kihegyezve, mint egy évvel ezelőtt.

Tavaly a magyar táborban különösen nagy riadalmat és frusztrációt keltett az ajánlásoknak az az egy mondata, ami lényegében megkérdőjelezte a magyar igazságszolgáltatás függetlenségét. Ez a kitétel aztán magyar tiltakozásra kikerült a végleges ajánlások szövegéből.

A mostani, jóval kevésbé konfrontatív szöveg mögött részben az húzódik meg, hogy a magyar kormány különböző szinteken nagy hangsúlyt fektetett álláspontjának kifejtésére és az érvelésre néhány olyan kérdésben, amelyek visszatérően részét képezik az évente aktualizált és a tagállamokat strukturális reformokra ösztönözni hivatott országspecifikus ajánlásoknak.

Az Európai Bizottság is változtatott a hozzáállásán, miután az előző két évben keményen összetűzött az ajánlások ügyében a tagállamokkal. Az ellenállást és az országspecifikus ajánlások végrehajtásának alacsony fokát látva Brüsszel változtatott a módszeren és már nem próbálja erőből átverni a reformokat, aminek nincs is értelme, ha a tagállamok maguk sem hisznek bennük.

Az általános felpuhulás érzetéhez ugyanakkor az is hozzájárul, hogy ez a bizottság már az utolsó hónapjait tapossa és nem látja értelmét annak, hogy nagyobb adok-kapokba menjen bele a tagállamokkal – olvasható a Bruxinfóban.

Nagyrészt tehát a fenti tényezőknek tudható be, hogy Magyarországnak a június 20-i pénzügyminiszteri tanácsülést megelőző két hétben tovább sikerült tompítania az ajánlások élén a bizottság június eleji ajánlásaihoz képest. Ennek – a Bruxinfo értesülései szerint – egyik leglátványosabb jele, hogy a pénzügyminiszterek által június 20-án jóváhagyandó, majd előbb a június végi Európai Tanács, illetve utána július 8-án a pénzügyminiszteri tanács által véglegesen elfogadandó országspecifikus ajánlásokban már nem jelenik meg közvetlenül az az igény, hogy Magyarország még idén a GDP közel 1 százalékának megfelelő költségvetési kiigazítást hajtson végre.

Ez a kívánalom még szerepelt a bizottság június 2-i ajánlásaiban, mégpedig azért, hogy Budapest továbbra is megfeleljen a stabilitási és növekedési paktum előírásainak, és azokon belül is az adósságszabálynak. Brüsszel ugyanis a konvergenciaprogram áttanulmányozása során komoly kockázatát látta annak, hogy hazánk eltávolodik a középtávú költségvetési céltól és nem lesz képes az elvárható mértékben faragni az államadósságból. Bár konkrétan a dokumentum nem említi, de megfigyelők szerint ez figyelmeztetés a kormánynak, hogy lépnie kell, különben jövőre a deficiteljárás megindítását kockáztatja.

A bizottsági ajánlásokban eredetileg csupán két tagállamnak, Magyarországnak és Olaszországnak javasolt számszerű fiskális kiigazítást a brüsszeli testület. Ezt szakértők szerint az magyarázza, hogy normális esetben éves szinten félszázalékos strukturális egyenlegjavítást kell felmutatniuk a tagországoknak, ami a szabályok része. Ettől csak akkor tér el a bizottság, ha úgy látja, hogy gyorsabb ütemben kell közelednie egy-egy kormánynak a középtávú célhoz. Ez indokolta tehát a magyaroknál és az olaszoknál a számszerű kiigazítást. Az olasz papírból azonban időközben eltűnt a szám, és úgy tudni, hogy erre hivatkozva a magyar félnek is sikerült kigyomlálnia a szövegből a 0,9 százalékos kiigazítást, ami így csak a preambulumban szerepel, de nem lesz a hivatalos ajánlások része.

Nem ez azonban az egyetlen momentum, ahol a magyar kormány számára kedvezően alakult a végleges szöveg. A közmunkaprogram esetében Brüsszel puhította az elvárásait és a program mértékének csökkentése helyett már csak arra kéri a kormányt, hogy a program aktiváló elemeit erősítse, amelyeknek köszönhetően valaki könnyebben kiléphet a rendszerből és visszatérhet a munkaerőpiacra. Az elnézőbb szöveg ellenére továbbra is fennáll a vita a kormány és Brüsszel között a közmunkaprogrammal kapcsolatos elvárásokban. A bizottság ugyanis attól tart, hogy az aktiváló elemek hiánya megnehezíti a kilépést a közmunkaprogramból.

Ugyancsak sikerként könyvelheti el a kormány, hogy az oktatás kapcsán már nem szerepel a szövegben a szegregáció szó, ami egyébként egyedül a magyar ajánlásokban kapott helyett, holott – és ez volt a magyarok érve – ilyen alapon más országok ajánlásaiban is benne lehetne, ahol nagyobb számú roma él.

A bizottság korábban a munkanélküli járadék 3 hónapon túl történő meghosszabbítására kérte a kormányt. Most viszont beéri azzal, hogy a kormány „vegye fontolóra” a jogosultsági időszak növelését. Ahelyett, hogy a rezsicsökkentés (és az energiaár-szabályozás) visszafordítását javasolná, Brüsszel idei ajánlásaiban az energiaár-szabályozásnak a befektetések és a verseny ösztönzésére gyakorolt hatásainak a felülvizsgálatát szorgalmazza a kormánynál. Itt értesülésünk szerint a gazdasági főigazgatóság álláspontja kerekedett felül az ebben a kérdésben dogmatikusabb energiapolitikai főigazgatóságéval szemben.

Végül a magyar üzleti környezet és a versenykorlátozó szektorális intézkedések bírálata is kevésbé nyilvánvaló az ajánlásokban, mint arra korábban számítani lehetett.

A kormány még június 4-én küldte el reagálását Brüsszelbe az Európai Bizottság országspecifikus gazdaságpolitikai javaslataira. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a bizottsági ajánlások nem veszik figyelembe a magyar gazdaság elmúlt évben bekövetkezett vitathatatlan javulását.

A tárca közölte: Magyarország nem ért egyet egyes, az adórendszert érintő kritikákkal és ajánlásokkal. Hangsúlyozták, hogy az adórendszer átalakítása, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó közterhek mérséklése és a kisvállalkozások adóterheinek csökkentése, egyszerűsítése fontos szerepet játszott abban a növekedési, beruházási és foglalkoztatási fordulatban, amelyet immár a statisztikai adatok is egyértelműen visszaigazolnak.

Nem értenek egyet továbbá a rezsicsökkentéssel kapcsolatban megfogalmazott kritikával sem, hiszen a csökkenő hatósági energiaárak nemcsak a háztartások jövedelmi pozícióját javítják, hanem a hazai vállalkozások versenyképességét is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.