Ismertetése szerint három szerződésről van szó, az első úgynevezett EPC-szerződés az erőmű tervezésének részleteit tisztázza, a következő 12 év feladatait rögzíti. A második üzemeltetési-karbantartási szerződés, a harmadik üzemanyag-szerződés.
A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy az erőmű magyar tulajdonban marad, a teljes, 12,5 milliárd eurós keretbe a beruházás minden körülmények között belefér. A finanszírozáshoz 10 milliárd euróval járul hozzá az orosz fél, a magyar kormány része 2,5 milliárd euró. Aszódi Attila kifejtette, hogy a 12,5 milliárd eurós összeg kellő tartalékot tartalmaz, így valóban felépülhet belőle a két új blokk.
Arra a kérdésre, hogy nem jár-e úgy az atomerőmű építése, mint a Déli Áramlat gázvezeték – vagyis hogy eláll tőle az orosz fél –, a kormánybiztos azt válaszolta, hogy többször rákérdeztek, és a szükséges összeg rendelkezésre áll. Ezen túlmenően is számos biztosítékot építettek be a szerződésbe.
A kettő, egyenként 1200 megawatt teljesítményű blokk harmadik generációs nyomott vizes reaktorokat tartalmaz. Jelenleg a világon épülő atomerőművek 80 százaléka ilyen, és ez a technológia határozza meg az atomenergetikát hatvan-nyolcvan évre – ismertette a technikai részleteket Aszódi Attila.
A most aláírt megállapodások alapján januártól elkezdődhet az orosz tervek magyar adaptációja. Az építés 2018-ban vehet startot, majd az első blokk 2025-ben, a második pedig egy évvel később indulhat. Az első fűtőanyagtöltet költsége része a beruházásnak. A szerződések szerint a reaktorszigetet az orosz fél készíti, de a beruházás értékének 40 százalékát külső cégek végzik. Ezek részvételére az uniós közbeszerzési szabályokat alkalmazzák.
Arra a kérdésre, hogy a finanszírozási konstrukció nem minősül-e tiltott állami támogatásnak, Aszódi Attila nemmel válaszolt. Mint az EU-ban minden hasonló méretű beruházást, ezt is be kellett jelenteni az Európai Bizottságnak, hivatalos válasz azonban onnan még nem érkezett – közölte. A fizetési megállapodást még a megkötése előtt bemutatta Magyarország a bizottságnak. Az üzemanyag-ellátásról pedig – szintén kötelező uniós előírás miatt – az Európai Ellátási Ügynökséggel egyeztettek, tette hozzá.