Megállítható a diszkontok térnyerése

A már-már legyőzhetetlennek tűnő Lidl–Aldi páros térnyerése ellen Franciaországban sikerült megtalálni a megoldást.

MA
2015. 01. 26. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években jócskán felforgatta az európai élelmiszerpiacot a két német diszkontáruházlánc, a Lidl és az Aldi. Nagy-Britanniától kezdve Spanyolországon át Olaszországig jelentős fejtörést okoztak a hagyományos élelmiszer-áruházaknak, Franciaországban mégis megtörni látszik a két diszkontlánc lendülete.

„Az elmúlt hetekben szinte mindegyik nagyobb francia kiskereskedelmi lánc növekvő forgalomról számolt be hazai piacán, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben igencsak szép teljesítménynek számít. Hiába csökkentek ugyanis tavaly 0,6 százalékkal az élelmiszerárak, ettől még a háztartások nem kezdtek el többet költeni. Az ok egyszerű, a lanyha béremelkedés mellett 2012 óta kevesebb pénz marad a pénztárcákban az adóemelések következtében. Tehát ez azt mutatja, hogy a meghatározó francia kiskereskedők az élelmiszerpiac zsugorodása mellett tudtak növekvő értékesítésről beszámolni” – derül ki az Investor.hu cikkéből.

Ráadásul a francia kiskereskedők az elmúlt években még egy nagyobb tettet is véghez vittek: a korábbi 15 százalékról sikerült visszaszorítaniuk a diszkontláncok piaci részesedését 12 százalékra. Mindezt nem volt egyszerű elérni, de úgy néz ki, hogy sikerült megtalálni a receptet az Aldi és a Lidl térnyerésével szemben.

Az első lépés az árcsökkentés volt, mellyel a brit kereskedők például jócskán megkéstek. Mindezt a saját márkás termékek arányának megnövelésével, valamint a termékkínálatuk egyszerűsítésével érték el. Ennek eredményeként már jóval versenyképesebb árakkal tudtak előrukkolni, mint a diszkontláncok – olvasható a cikkben.

Ezen felül a megszokottnál jóval kisebb területű boltokat nyitottak a belvárosokban. Mindezt a vásárlási szokások megváltozásával magyarázzák: a vásárlók ugyanis inkább a szupermarketeket részesítik előnyben, elkerülve a gyakran városok szélén elhelyezkedő nagyobb hipermarketeket. Hasonlóképp tett a Carrefour is, amely tavaly a spanyol DIA-lánc belvárosokban elhelyezkedő üzleteit kebelezte be – írja az Investor.hu

Fontos kiemelni, hogy az online értékesítésre is nagy hangsúlyt fektettek a nagy áruházak, elsősorban a klikk és vidd szolgáltatások elindításával. „Ennek keretében a vásárlóknak csak annyit kell tenniük, hogy az interneten keresztül megveszik a kívánt termékeket, és csak be kell ugraniuk a boltba a csomagért.”

A harmadik lépés tulajdonképpen szorosan összefügg az elsővel, hiszen önmagában az árcsökkentés az eredményesség rovására ment volna. Éppen azért a francia kiskereskedők tulajdonképpen párba rendeződtek, aminek a lényege, hogy közös beszállítókkal dolgoznak. Ennek eredményeképpen például a Match a Carrefourral paktált le, akik így közösen intézik az árubeszerzést.

A fent részletezett stratégiák a hazai diszkontüzletek szempontjából sem ismeretlenek. Az üzletláncok nevével fémjelezett saját márkás termékek a kínálatban már régóta megtalálhatók, és egyre népszerűbbek mind az alsóbb, mind a felső árkategóriás termékeknél.

 

Az online értékesítés is nagy szerepet kap, és egyre több városra tervezik a szolgáltatás kiterjesztését. A Tesco is bevezette ezt a lehetőséget, ám a CBA már a Tescót megelőzve indította el online áruházát.

Az Aldi és a Lidl térnyerésének egyik legnagyobb vesztese a Tesco volt, amely tavaly például ötször is figyelmeztette befektetőit, hogy nem lesz képes teljesíteni a most februárban záruló üzleti évre kitűzött célokat. Ezzel pedig jókora nyomás alá helyezte részvényeinek árfolyamát.

A Tesco január elején bemutatott stratégiáját nagy örömmel fogadták a befektetők, mellyel némiképp korrigálni tudta az elmúlt másfél évben elszenvedett mélyrepülést.

A versenyképesség helyreállítása Nagy-Britanniában központi és áruházi átszervezések, mintegy 43 veszteséges üzlet bezárásával, valamint a cheshunti központ 2016-ig történő bezárásával hozható összefüggésbe.

A társaság mérlegének megerősítése az áruház-bővítési program felülvizsgálatával, a beruházások visszafogásával, eszközeladásokkal és az osztalék megszüntetésével történt.

Bizalom és transzparencia visszaállítása: „A hatalmas költségcsökkentésnek és a beruházások visszafogásának köszönhetően a Tescónak lehetősége nyílik nagyobb árcsökkentésekre, ami a francia példa alapján úgy tűnik, hogy sikeres recept lehet. Persze ne feledjük, hogy ez jókora nyomást helyezhet a profitabilitásra, azaz ne gondoljuk, hogy egy-kettőre megoldódnak a Tesco problémái. Mindenesetre hosszabb távon a lépések meghozhatják gyümölcsüket” – magyarázza az Investor.hu.

Két nagy üzletet zár be rövidesen a brit Tesco áruházlánc Csehországban. Az Ústí nad Labem-i hipermarket és egy prágai szupermarket bezárása következtében 102 ember munkahelye szűnik meg – közölte a Tesco szakszervezeti szövetsége múlt héten Prágában. Az áruházláncban működő szakszervezetek sztrájkkészültséget hirdettek és válságforgatókönyvet készítenek elő.

 

564 magyar munkavállalóval közölték január 12-én a Tesco áruházlánc illetékesei, hogy február 4-ével megszűnik a munkahelyük, a múlt héten pedig áruházi dolgozók keresték meg a Magyar Nemzetet azzal, hogy a Tesco újabb leépítéseket jelentett be házon belül. A vállalat pénteken közölte: megszüntetik a lánc optikai szolgáltatásokat nyújtó csoportját. Ezzel március közepén arra a hat, hipermarketeken belül működtetett optikai árusítóhelyre is lakat kerül, amelyekben a Tesco alkalmazottai állnak a pult mögött. Egy-egy ilyen optikai egységben áruházanként átlagosan négyen dolgoznak, vagyis további két tucat alkalmazottnak, köztük optometristáknak, üzletvezetőknek, illetve 3, 6, 8 órára bejelentett dolgozóknak szűnik meg a munkahelye a láncnál.

Magyarországon tizenhárom üzletet ítéltek bezárásra: néhány közülük a fővárosban, illetve megyeszékhelyen található, de túlnyomórészt kisebb településeken húzzák le első körben a rolót.

A társaság hétfőn a kormányzat lépéseivel indokolta, hogy leépítésre kényszerül, azonban az anyavállalat veszteségeiről nem tett említést. A Miniszterelnökség elfogadhatatlannak tartja, hogy a vállalat a kabinetre hárítja a saját felelősségét. Arról sem a cég hivatalos közleménye, sem a vezérigazgató nem tett említést, hogy a bezárásra ítélt boltok évek óta veszteséget termelnek az anyavállalatnak, ahol egyébként is súlyos problémák vannak  hónapok óta. Ismeretes, egy jelenleg is a brit rendőrség által vizsgált könyvelési csalás következtében a brit Tesco profitja súlyos veszteséget szenvedett el tavaly.

A Miniszterelnökség szerint a vállalatnak a felelősség vállalása helyett kapóra jött, hogy a kormány átláthatóbbá kívánta tenni a multinacionális cégek működését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.