Az elmúlt években jócskán felforgatta az európai élelmiszerpiacot a két német diszkontáruházlánc, a Lidl és az Aldi. Nagy-Britanniától kezdve Spanyolországon át Olaszországig jelentős fejtörést okoztak a hagyományos élelmiszer-áruházaknak, Franciaországban mégis megtörni látszik a két diszkontlánc lendülete.
„Az elmúlt hetekben szinte mindegyik nagyobb francia kiskereskedelmi lánc növekvő forgalomról számolt be hazai piacán, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben igencsak szép teljesítménynek számít. Hiába csökkentek ugyanis tavaly 0,6 százalékkal az élelmiszerárak, ettől még a háztartások nem kezdtek el többet költeni. Az ok egyszerű, a lanyha béremelkedés mellett 2012 óta kevesebb pénz marad a pénztárcákban az adóemelések következtében. Tehát ez azt mutatja, hogy a meghatározó francia kiskereskedők az élelmiszerpiac zsugorodása mellett tudtak növekvő értékesítésről beszámolni” – derül ki az Investor.hu cikkéből.
Ráadásul a francia kiskereskedők az elmúlt években még egy nagyobb tettet is véghez vittek: a korábbi 15 százalékról sikerült visszaszorítaniuk a diszkontláncok piaci részesedését 12 százalékra. Mindezt nem volt egyszerű elérni, de úgy néz ki, hogy sikerült megtalálni a receptet az Aldi és a Lidl térnyerésével szemben.
Az első lépés az árcsökkentés volt, mellyel a brit kereskedők például jócskán megkéstek. Mindezt a saját márkás termékek arányának megnövelésével, valamint a termékkínálatuk egyszerűsítésével érték el. Ennek eredményeként már jóval versenyképesebb árakkal tudtak előrukkolni, mint a diszkontláncok – olvasható a cikkben.
Ezen felül a megszokottnál jóval kisebb területű boltokat nyitottak a belvárosokban. Mindezt a vásárlási szokások megváltozásával magyarázzák: a vásárlók ugyanis inkább a szupermarketeket részesítik előnyben, elkerülve a gyakran városok szélén elhelyezkedő nagyobb hipermarketeket. Hasonlóképp tett a Carrefour is, amely tavaly a spanyol DIA-lánc belvárosokban elhelyezkedő üzleteit kebelezte be – írja az Investor.hu
Fontos kiemelni, hogy az online értékesítésre is nagy hangsúlyt fektettek a nagy áruházak, elsősorban a klikk és vidd szolgáltatások elindításával. „Ennek keretében a vásárlóknak csak annyit kell tenniük, hogy az interneten keresztül megveszik a kívánt termékeket, és csak be kell ugraniuk a boltba a csomagért.”
A harmadik lépés tulajdonképpen szorosan összefügg az elsővel, hiszen önmagában az árcsökkentés az eredményesség rovására ment volna. Éppen azért a francia kiskereskedők tulajdonképpen párba rendeződtek, aminek a lényege, hogy közös beszállítókkal dolgoznak. Ennek eredményeképpen például a Match a Carrefourral paktált le, akik így közösen intézik az árubeszerzést.
A fent részletezett stratégiák a hazai diszkontüzletek szempontjából sem ismeretlenek. Az üzletláncok nevével fémjelezett saját márkás termékek a kínálatban már régóta megtalálhatók, és egyre népszerűbbek mind az alsóbb, mind a felső árkategóriás termékeknél.
Az online értékesítés is nagy szerepet kap, és egyre több városra tervezik a szolgáltatás kiterjesztését. A Tesco is bevezette ezt a lehetőséget, ám a CBA már a Tescót megelőzve indította el online áruházát.
Az Aldi és a Lidl térnyerésének egyik legnagyobb vesztese a Tesco volt, amely tavaly például ötször is figyelmeztette befektetőit, hogy nem lesz képes teljesíteni a most februárban záruló üzleti évre kitűzött célokat. Ezzel pedig jókora nyomás alá helyezte részvényeinek árfolyamát.
A Tesco január elején bemutatott stratégiáját nagy örömmel fogadták a befektetők, mellyel némiképp korrigálni tudta az elmúlt másfél évben elszenvedett mélyrepülést.
A versenyképesség helyreállítása Nagy-Britanniában központi és áruházi átszervezések, mintegy 43 veszteséges üzlet bezárásával, valamint a cheshunti központ 2016-ig történő bezárásával hozható összefüggésbe.
A társaság mérlegének megerősítése az áruház-bővítési program felülvizsgálatával, a beruházások visszafogásával, eszközeladásokkal és az osztalék megszüntetésével történt.
Bizalom és transzparencia visszaállítása: „A hatalmas költségcsökkentésnek és a beruházások visszafogásának köszönhetően a Tescónak lehetősége nyílik nagyobb árcsökkentésekre, ami a francia példa alapján úgy tűnik, hogy sikeres recept lehet. Persze ne feledjük, hogy ez jókora nyomást helyezhet a profitabilitásra, azaz ne gondoljuk, hogy egy-kettőre megoldódnak a Tesco problémái. Mindenesetre hosszabb távon a lépések meghozhatják gyümölcsüket” – magyarázza az Investor.hu.
Két nagy üzletet zár be rövidesen a brit Tesco áruházlánc Csehországban. Az Ústí nad Labem-i hipermarket és egy prágai szupermarket bezárása következtében 102 ember munkahelye szűnik meg – közölte a Tesco szakszervezeti szövetsége múlt héten Prágában. Az áruházláncban működő szakszervezetek sztrájkkészültséget hirdettek és válságforgatókönyvet készítenek elő.
564 magyar munkavállalóval közölték január 12-én a Tesco áruházlánc illetékesei, hogy február 4-ével megszűnik a munkahelyük, a múlt héten pedig áruházi dolgozók keresték meg a Magyar Nemzetet azzal, hogy a Tesco újabb leépítéseket jelentett be házon belül. A vállalat pénteken közölte: megszüntetik a lánc optikai szolgáltatásokat nyújtó csoportját. Ezzel március közepén arra a hat, hipermarketeken belül működtetett optikai árusítóhelyre is lakat kerül, amelyekben a Tesco alkalmazottai állnak a pult mögött. Egy-egy ilyen optikai egységben áruházanként átlagosan négyen dolgoznak, vagyis további két tucat alkalmazottnak, köztük optometristáknak, üzletvezetőknek, illetve 3, 6, 8 órára bejelentett dolgozóknak szűnik meg a munkahelye a láncnál.
Magyarországon tizenhárom üzletet ítéltek bezárásra: néhány közülük a fővárosban, illetve megyeszékhelyen található, de túlnyomórészt kisebb településeken húzzák le első körben a rolót.
A társaság hétfőn a kormányzat lépéseivel indokolta, hogy leépítésre kényszerül, azonban az anyavállalat veszteségeiről nem tett említést. A Miniszterelnökség elfogadhatatlannak tartja, hogy a vállalat a kabinetre hárítja a saját felelősségét. Arról sem a cég hivatalos közleménye, sem a vezérigazgató nem tett említést, hogy a bezárásra ítélt boltok évek óta veszteséget termelnek az anyavállalatnak, ahol egyébként is súlyos problémák vannak hónapok óta. Ismeretes, egy jelenleg is a brit rendőrség által vizsgált könyvelési csalás következtében a brit Tesco profitja súlyos veszteséget szenvedett el tavaly.
A Miniszterelnökség szerint a vállalatnak a felelősség vállalása helyett kapóra jött, hogy a kormány átláthatóbbá kívánta tenni a multinacionális cégek működését.