A reklámadó káros a gazdaságnak

A bevétel felhasználása könnyen napi „politikai játszmák eszköze” lehet.

HZS
2015. 03. 03. 16:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyesület keddi közleményében azt írta: a kormányzat részéről nyíltan ágazati különadóként meghatározott adónem kivetése káros a gazdasági növekedés szempontjából. Az abból befolyó bevétel felhasználása könnyen napi „politikai játszmák eszköze” lehet, tovább nehezítve egy egyébként is strukturális problémákkal küzdő iparág helyzetét – fűzték hozzá.

Az Országgyűlés gazdasági bizottságának keddi ülésén elhangzott, hogy a kormány 3-5 százalékos reklámadót mérlegelhet, és arra törekszik, hogy a kisebb médiacégeket megvédje. A reklámadó módosításáról szóló konkrét javaslat még nem készült el, de Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter az ülésen elmondta, hogy márciusban teheti meg előterjesztését a kormány. Emlékeztetett: az Európai Bizottság (EB) két főigazgatósága – az adó- és a versenyjogi – eljárást folytat Magyarországgal szemben a reklámadó miatt, ezért van szükség a módosításra.

A miniszter kiemelte: a gazdasági bizottsággal együttműködve az EB szempontjait mérlegeli a kormány a reklámadó módosításával kapcsolatban. Konkrét adókulcsról Lázár János nem beszélt, de úgy fogalmazott: a legmagasabb reklámadókulcs Ausztriában van, 5 százalék, ehhez képest a „kiváló magyar próbálkozás” 50 százalék volt, ami az „Európai Bizottság tűrőképességét megviselte”.

Hangsúlyozta: a tagállamok közül Svédországban, Ausztriában, Dániában, Görögországban, Belgiumban a magyarországihoz hasonló reklámadó van. Lázár János szólt arról is, hogy az adóalanyok közül a Bertelsmann, illetve az RTL-csoport – mivel pénzügyi eredményeiket érdemben befolyásolja a reklámadó – az EB-hez fordult.

Úgy tűnik, hogy megállapodott az RTL Klub és Orbán Viktor a reklámadóról, de az RTL szerint marad a kormánykritikus híradó. A február végi alkuról egyik fél sem nyilatkozott, az RTL Klub hírigazgatója „luxemburgi kérésre” hivatkozva nem kommentálta az ügyet az MNO-nak.

Akár négyszer annyi médiavállalkozást is érinthet az egykulcsos reklámadó. A Whitereport.hu elemzőcég szerint az egységes, alsó határ nélküli reklámadó akár 6700 üzemeltetőt is érinthet, mivel kisebb-nagyobb reklámbevétele szinte minden médiumnak lehet. Ebbe szerintük bele kell érteni az önkormányzatok, az alapítványok, az egyházak, a nonprofit cégek által működtetett lapokat, a weboldalakat, a tévéket és a rádiókat is.

 

Az elemzés alapjául szolgáló Whitereport.hu adatbázisa kimutatta: 11 ezer olyan tévé, rádió, lap, honlap, mozi és több mint 40 ezer köztéri reklámeszköz van ma Magyarországon, amelyik az egykulcsos adó hatálya alá eshet.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a kormány 5-10 százalék közötti javaslattal élhet a reklámadó mértékének módosításakor. Lázár János ezt kedden az Országházban – több médium, köztük az ATV és a Hír TV beszámolója szerint – a gazdasági bizottság ülését követően mondta újságíróknak. Hozzátette, hogy az Európai Unióban jelenleg 5 százalékos a legmagasabb kulcs, az Európai Bizottság (EB) erre vonatkozóan azt mondta, az adó mértékének megfizethetőnek kell lennie, és amennyiben sávos lesz, akkor a sávok között nem lehet aránytalan különbség.

Rogán Antal (Fidesz), a bizottság elnöke 3-5 százalék körüli reklámadóról beszélt, és úgy vélte, a részletszabályokon lehet vitatkozni, de az adó létjogosultsága nem kérdőjelezhető meg.

Volner János (Jobbik) kiemelte: a reklámadó monopolizálhatja a tömegtájékoztatást, és úgy vélte, a reklámadó is azt mutatja, hogy a kormány csak a saját hatalmi érdekei mentén konfrontálódik az EB-vel.

Varju László független képviselő, a DK politikusa szerint a különadót arra használja a kormány, hogy egyes cégeket és ágazatokat nehéz helyzetbe hozzon. Varju László szerint nem módosítani, hanem eltörölni kell a reklámadót, mert az nehéz helyzetbe hozza a kisebb vállalkozásokat.

Tóth Csaba (MSZP) szerint a reklámadóból várt bevételnek nincs akkora súlya, ennek hiányától nem borul fel a költségvetés, és a kis cégeknek az 5 százalékos adó is magas, amire elbocsátással, áremeléssel reagálhatnak. Kunhalmi Ágnes (MSZP), a kulturális bizottság alelnöke pedig úgy vélekedett, hogy el kell törölni a reklámadót, amely szerinte újabb eszköze a „médiát elnyomó gépezetnek”.

Szabó Tímea független képviselő, a PM politikusa kiemelte: semmiféle gazdasági ok nem húzódhat meg egy 6 milliárd forintos költségvetési bevétel mögött, miközben 80 milliárdot költenek évente közmédiára. A reklámadónak politikai céljai vannak, a PM az 5 százalékos kulcsot is elutasítja, mert az a legtöbb médiacéget „megfojtja”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.