Az egyesület keddi közleményében azt írta: a kormányzat részéről nyíltan ágazati különadóként meghatározott adónem kivetése káros a gazdasági növekedés szempontjából. Az abból befolyó bevétel felhasználása könnyen napi „politikai játszmák eszköze” lehet, tovább nehezítve egy egyébként is strukturális problémákkal küzdő iparág helyzetét – fűzték hozzá.
Az Országgyűlés gazdasági bizottságának keddi ülésén elhangzott, hogy a kormány 3-5 százalékos reklámadót mérlegelhet, és arra törekszik, hogy a kisebb médiacégeket megvédje. A reklámadó módosításáról szóló konkrét javaslat még nem készült el, de Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter az ülésen elmondta, hogy márciusban teheti meg előterjesztését a kormány. Emlékeztetett: az Európai Bizottság (EB) két főigazgatósága – az adó- és a versenyjogi – eljárást folytat Magyarországgal szemben a reklámadó miatt, ezért van szükség a módosításra.
A miniszter kiemelte: a gazdasági bizottsággal együttműködve az EB szempontjait mérlegeli a kormány a reklámadó módosításával kapcsolatban. Konkrét adókulcsról Lázár János nem beszélt, de úgy fogalmazott: a legmagasabb reklámadókulcs Ausztriában van, 5 százalék, ehhez képest a „kiváló magyar próbálkozás” 50 százalék volt, ami az „Európai Bizottság tűrőképességét megviselte”.
Hangsúlyozta: a tagállamok közül Svédországban, Ausztriában, Dániában, Görögországban, Belgiumban a magyarországihoz hasonló reklámadó van. Lázár János szólt arról is, hogy az adóalanyok közül a Bertelsmann, illetve az RTL-csoport – mivel pénzügyi eredményeiket érdemben befolyásolja a reklámadó – az EB-hez fordult.
Úgy tűnik, hogy megállapodott az RTL Klub és Orbán Viktor a reklámadóról, de az RTL szerint marad a kormánykritikus híradó. A február végi alkuról egyik fél sem nyilatkozott, az RTL Klub hírigazgatója „luxemburgi kérésre” hivatkozva nem kommentálta az ügyet az MNO-nak.
Akár négyszer annyi médiavállalkozást is érinthet az egykulcsos reklámadó. A Whitereport.hu elemzőcég szerint az egységes, alsó határ nélküli reklámadó akár 6700 üzemeltetőt is érinthet, mivel kisebb-nagyobb reklámbevétele szinte minden médiumnak lehet. Ebbe szerintük bele kell érteni az önkormányzatok, az alapítványok, az egyházak, a nonprofit cégek által működtetett lapokat, a weboldalakat, a tévéket és a rádiókat is.