Az Audit is elérte a dízelbotrány

Világszerte 2,1 millió gépkocsit szereltek fel olyan szoftverrel, amely meghamisította a károsanyag-kibocsátási értékeket.

MTI
2015. 09. 28. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugat-Európában mintegy 1,42 millió ilyen, úgynevezett EU5-ös motorral felszerelt jármű fut, ebből 577 ezer Németországban. Az A1, A3, A4, A5, A6, a TT, a Q3 és a Q5 modellek vannak érintve – közölte a szóvivő.

Csaknem tízezer, Ausztriában közlekedő Audi típusú autóba kerülhetett olyan 1,6 literes EA189-es dízelmotor, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak, mintegy ötvenezer járműbe pedig a motortípus kétliteres verzióját szerelték – közölte az Audi egyik szóvivője.

A VW a múlt héten elismerte, hogy világszerte mintegy 11 millió kocsija közlekedik, amelybe be van építve a csaló szoftver. Múlt szerdán Martin Winterkorn lemondott a VW-konszern vezérigazgatói posztjáról, közleményében azt hangsúlyozta, hogy sokkolják az elmúlt nap eseményei.

A Porsche SE felügyelőbizottsága múlt csütörtökön ülésezett, és a volt VW-vezér továbbra is a társaság igazgatóságának elnöke maradt. A Bild című német újság úgy tudja, hogy Martin Winterkorn továbbra is elnöke az Audi felügyelőbizottságának is.

A várakozásokkal összhangban Matthias Müllert választotta meg új vezérigazgatónak a VW-csoport felügyelőbizottsága pénteken tartott ülésén. A 62 éves Matthias Müller eddig a Porsche AG vezérigazgatója volt. Megbízatása azonnali hatállyal életbe lép. Müller első számú feladatának nevezte, hogy visszaszerezze a bizalmat a Volkswagen-csoport iránt.

A Skodát is elérte a dízelbotrány, a VW-leányvállalat szóvivője múlt csütörtökön közölte, hogy egyes típusaiba manipulált motorokat szereltek be. A Franciaországban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon „véletlenszerű teszteléseket” végeznek el, valamint Brüsszel és az olasz egészségügyi tárca is vizsgálódik. 2009 és 2013 között gyártott Fabia, Roomster, Octavia és Suberb típusok egy része lehet érintett. Az újabb modellekkel nincs probléma.

Mintegy félmillió Seat márkájú autó is érintett lehet a a botrányban. A VW-csoporthoz tartozó Seat elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak.

A dízelmotorokat régóta bíráló Német Környezetvédők (Deutsche Umwelthilfe – DUH) nevű szervezet az elmúlt héten közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, azaz nemcsak a Volkswagen, hanem a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátási értékeit.

A BMW határozottan tagadta a csalás vádját, miután az Auto Bild című német szakfolyóirat azt írta, hogy a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) vizsgálata kimutatta: az X3 xDrive típus nitrogén-oxid-kibocsátása a közúti közlekedésben 11,88-szorosan haladta meg a kilométerenként 0,08 grammos európai Euro 6 normát. Ez valamivel még rosszabb, mint az amerikai környezetvédelmi hatóság által pellengérre állított VW Passat 2.0 TDI által produkált 11,35-szoros érték.

Svájci autókereskedők szerint milliós veszteségeket okoz, hogy a kormány felfüggesztette a VW-csoport által gyártott legtöbb dízelüzemű kocsi értékesítését, és ezért szakmai szövetségük pert fontolgat a VW ellen. A független autókereskedők szövetsége (VFAS) hétfőn közölte: úgy számol, hogy körülbelül ezer kocsi marad a kereskedők nyakán, mert ezeket a típusengedély megvonása miatt gyakorlatilag nem lehet többé eladni. A nagy autóipari konszernektől független magán- és kis importőröket, továbbá a használtautó-kereskedőket képviselő szövetség méltánytalannak tartja, hogy a gyártó hibájáért a kereskedők fizessenek, és ezért mérlegeli, hogy „kártérítési igényt nyújt be a felelősökkel szemben”.

 

Svájcban pénteken felfüggesztették a botrányban érintett VW márkáinak árusítását. A tilalom nem vonatkozik a már üzembe helyezett járművekre. Svájc az első ország, amely ilyen drasztikus lépésre szánta el magát a károsanyag-kibocsátási botrány múlt heti kirobbanása óta. Az Astra pénteken közölte, hogy 180 ezer olyan autóról van tudomása, amelyek dízelmotorjainak emissziós értékei meghamisíthatóak. A hatóság a 2009 és 2014 között gyártott Audi-, Seat-, Skoda- és Volkswagen-márkák 1,2-es, 1,6-os és 2 literes turbófeltöltős dízelmotoros változatait sorolta ebbe a kategóriába.

A VW olaszországi kereskedelmi pontjai hétfőtől felfüggesztették a német autógyár botrányba keveredett márkáinak értékesítését. Az árusítás felfüggesztését a német autógyár itáliai igazgatósága rendelte el a VW olaszországi üzleteibe küldött körlevéllel. A VW-márkákat értékesítő autókereskedők a sajtóban panaszolták el, hogy üzleteik a dízelbotrány kirobbanása óta üresek. Az olasz kereskedelmi minisztérium adatai szerint a károsanyag-kibocsátás értékeit manipuláló szoftver mintegy egymillió VW-járművet érinthet Olaszországban. Ennyit adtak el az érintett márkákból 2008 óta.

A Corriere della Sera olasz napilap hétfői száma szerint a felfüggesztett autók között lehetnek azok is, amelyeket a VW-csoport az olasz rendőrségnek és csendőrségnek kezdett el szállítani. A német autógyár májusban nyerte el az olasz rendfenntartó erők közbeszerzési pályázatát, amelynek értelmében a következő három évben mintegy négyezer gépkocsival látta volna el az olasz rendőrséget és csendőrséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.