Tartanak a növekvő Volántól a hazai buszos vállalkozások

Február végén jelentette be a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter, hogy megkezdik a Volánbusz Zrt. és a hat regionális közlekedési központ egy társaságba szervezését.

2019. 03. 09. 10:36
Másfél év múlva jön a piacnyitás a területen Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aggodalommal tölti el a hazai autóbuszos vállalkozásokat, hogy az állami tulajdonos egyetlen nagyvállalatba egyesíti a a korábbi Volán-társaságokat, mert ennek – másfél évvel a privatizáció megkezdése előtt – az az üzenete a hazai kis- és közepes cégek számára, hogy nem kapnak lehetőséget a részvételre – mondta lapunk kérdésére Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) személyszállítási tanács elnöke.

Mint ismert, február végén jelentette be a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter, hogy megkezdik a Volánbusz Zrt. és a hat regionális közlekedési központ egy társaságba szervezését. Bártfai-Mager Andrea az integráció előkészítésével és lebonyolításával – a közlekedési központok teljes körű bevonása mellett – a Volánbusz Zrt.-t bízta meg.

Pencz Zoltán aggályosnak nevezte, hogy rendkívül kevés az idő egy olyan bonyolult folyamat lebonyolítására, mint amilyen a teljes magyar helyközi autóbuszpiac megversenyeztetése. Emellett emlékeztetett, hogy korábban született egy kormányzati ígéret, amely szerint a hazai cégek húsz-harminc százalékos piaci részesedést szerezhetnek, akár alvállalkozóként is.

Másfél év múlva jön a piacnyitás a területen
Fotó: Kurucz Árpád

Az MKFE tisztségviselője szerint – bár a szakmai szervezetek folyamatosan javasolták az egyeztetést – azt is nehezményezik, hogy nem kérték ki a véleményüket, és a tájékoztatás is hiányos. Bár a piac 2020 végén megnyílik, gyakorlatilag semmit sem tudnak arról, milyen szabályok szerint történik meg majd a piacnyitás, és ebben milyen módon vehetnek részt a hazai kis- és középvállalkozások.

A magyarországi autó­buszok állománya jelentős korszerűsítésre szorul: a flotta mintegy 18 ezer járműből áll, ebből 63 százalék 11 évnél, 25 százalék hat évnél idősebb, miközben az új közszolgáltatási szerződésekben meg kell szabni a járművek átlagéletkorát, ami nem lehet tíz évnél több.

A piacnyitásra minden bizonnyal sok száz új autóbuszra lesz szükség, ezeknek a megrendelése, legyártása, a szükséges átalakítások elkészítése időigényes feladat. Kérdés, hogy a kisebb, kevésbé tőkeerős szereplőknek milyen lehetőségük nyílik a versenyre ebben a kiélezett helyzetben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.