– A kormány a költségvetési törvényben a korábban tervezettnél is alacsonyabb hiánycéllal számol. Miért kellett az eleve alacsonynak mondható másfél százalékos, a konvergenciaprogramban foglalt értéket levinni egy százalékra?
– A jelenlegi gazdasági növekedés mellett érdemes a korábban tervezettnél is alacsonyabb jövő évi hiánycélt kitűzni. Más szóval: a jó időket érdemes kihasználni, hogy az ország az adósságát még nagyobb ütemben csökkenthesse, egyúttal tartalékokat is képezzen. Ez gazdaságpolitikai alapvetés. Ma sok esetben – például az építőiparban – a növekedés korlátja nem a megrendelések hiánya, hanem a kapacitások rendelkezésre állása. Vagyis a gazdaság kellően erős ahhoz, hogy kisebb állami megrendelés, ezáltal kisebb állami kiadás mellett is érdemben bővüljön. A GDP fél százalékával alacsonyabb jövő évi hiány ezért nem jár növekedési áldozattal. Az elmúlt évek uniós átlagot meghaladó növekedése számításaink szerint jövőre is fennmarad, négy százalék körül alakulhat, ami az adócsökkentések mellett is az állam bevételeinek bővülését eredményezi. Ebből lehet fedezni a többletkiadásokat, mint például az otthonteremtés minden korábbinál jelentősebb támogatását vagy a családvédelmi akciótervben foglalt intézkedéseket. Nem véletlen, hogy a kormány a családok támogatásának költségvetését nyújthatta be az Országgyűlésnek. Figyelemmel kell lennünk azonban az esetlegesen jelentkező világgazdasági kockázatokra. Kedvezőtlen külső feltételek esetén is célunk, hogy a gazdaság az uniós átlag fölött legalább két százalékponttal bővüljön. Épp ezért, az eddigi eredményeink megvédése és a növekedés erősítése miatt fogadta el a kormány a gazdaságvédelmi akciótervet.
– Egy komolyabb globális lassulás ellensúlyozására is elégséges a betervezett tartalék?
– A jövő évi költségvetésben a tartalék korábban soha nem látott mértékű, így a tervezett növekedésnél akár érdemben kisebb bővülés esetén ugyancsak elérhetővé teszi az egyszázalékos hiányt úgy, hogy a többletkiadásokra, adócsökkentésekre is megvan a fedezet. Ha egyszázalékos gazdasági növekedési többlet jelentkezik, az a GDP arányában 0,4 százalékkal javíthatja a költségvetés egyenlegét, és visszaesés esetében is hasonló az arány, vagyis egy százalékpontos növekedési csökkenés ennyivel ronthatja az egyenleget. Tehát a tartalékok egy 2-3 százalék körüli növekedés esetén is biztosítják a már említett programok finanszírozhatóságát. Természetesen nem ez az alapforgatókönyvünk, de nem szabad elfelejtenünk, hogy Magyarország nyitott gazdaság, ezért ha exportpiacainknál visszaesés tapasztalható, az törvényszerűen kihat a külkereskedelmi mérlegre és számos más mutatóra.