Közismert, hogy a fővárosban látogatható természetvédelmi területek vannak, ilyen például a Sas-hegy, a Merse-mocsár, a Naplás-tó környéke vagy a Hárosi-sziget. Az utóbbival kapcsolatosan szeretnék írni. Ugyanis ha valaki fogja magát és kenuba ül, a fővárosban is találkozhat „érintetlen” természettel. Elég csak északról délre lehajózni a Dunán. De nem úgy, ahogy a legtöbb külföldi teszi.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
A Duna méretéhez is gigantikus méretű több száz fős kirándulóhajón Passautól idáig, vagy például Belgrádig a drága pénzen vett dunai hajózás során luxuskörülmények között vásárolunk arra garanciát, hogy útközben semmit ne lássunk a természetből. Volt, hogy a Gellért-hegyről tizenhét sétahajót lehetett számba venni, persze ez még a Hableány igen sajnálatos katasztrófája előtt volt.
A Duna ereje
Aki körülbelül három-öt méter magasból szemléli a vizet, az nem érezheti a folyó, az iszap szagát, de az áramlatokat, a víz tisztaságát és az uszadékfákat sem látja. És nem érezheti a Duna hatalmas erejét sem.
Mire is képes a gyors járás sebességével, vagyis körülbelül öt kilométeres sebességgel áramló víz? Ezt akkor lehet lemérni, amikor a kíváncsi turista egy parthoz közeli folyami bóját figyel meg. Sustorogva kerüli meg ellentmondást nem tűrve az áramló víztömeg, amely némelykor uszadékfát hord fel a bója oldalára.
Nem tévedés, a Duna tiszta. Alacsony vízállás mellett például nemcsak a Gellért-hegy tövében levő, a középkorban jogosan elnevezett, az éhínség közeledtét jelző Ínség-szikla látszik ki a vízből. A Szabadság hídról a vízre lenézve a fenék látható, a világháborúban berobbantott hídelemekkel együtt. Hajókölcsönzősök szerint tizenöt éve az óbudai Hajógyári-sziget öbleiben újra megjelent a kecsege és a folyami rák. Ezen állatok pedig a víztisztaság indikátorai.

Aki közelről szeretné érezni a folyót, annak kenuba, kajakba vagy kílbótba kell szállnia. A Duna nem játék, aki ilyen evezőst választ, az tudjon úszni, vegyen mentőmellényt, és olyan kormányossal menjen, akinek megfelelő gyakorlata van. A folyó a Várhegy után beszűkül, felgyorsul és keresztirányú hullámzás is kialakul, tehát nem árt az óvatosság az alázat mellett.