Mélyreható szerkezeti átalakuláson megy keresztül a személyautó-ipar Európában és globálisan is. A személygépkocsik 130 éves történetének vélhetően eddigi legnagyobb jelentőségű modernizációja zajlik, amely megváltoztatja a járművek meghajtását, irányítását, felhasználási módját is. Az autóból, amely eredetileg mechanikus szerkezet volt, a jelenlegi folyamatok végén egy IT-periféria válik, amelynek vannak ugyan mechanikus alkatrészei is, de legfontosabb tulajdonsága, hogy egy online hálózat része.
Sűrűbb töltőhálózat és a töltési idő csökkentése
Az átalakulás jelenlegi szakaszában a legnagyobb problémát a kibocsátásmentes meghajtásra való átállás jelenti. Az elektromos meghajtás ugyan régóta jól ismert, fejlesztett területe a mérnöki tudományoknak, a mozgásban lévő eszközök elektromosenergia-ellátása azonban csak kötött pályán, felsővezetékkel megoldott. A jelenleg használt lítium-ion akkumulátorok teljesítménye gyakran nem teszi lehetővé, hogy a járművek az elméleti hatótávjukat kihasználják. A megoldás: a mostaninál nagyságrenddel sűrűbb töltőhálózat, valamint az akkumulátorok energiasűrűségének a növelése, a töltés időigényének a csökkentése. A töltőhálózat bővítése Európa-szerte zajlik. Németországban a májusban bejelentett gazdaságélénkítő csomag része, hogy minden német benzinkúton kötelező lesz elektromos töltőállomásokat fenntartani. Szakértők szerint az elhatározás szép dolog, de a megvalósításhoz hatalmas hálózatbővítésre kényszerülnek az áramszolgáltatók, és ennek a költségéről később kell dönteni.
A másik sarkalatos pont az akkumulátorok képességének a növelése. Mint a mobiltelefonok példája mutatja, lehetséges csökkenő méretű és tömegű energiatárolót gyártani, amely az évről évre nagyobb energiaigényű készülékeket ellátja árammal. Ugyanakkor azt is tapasztaljuk, hogy a mai okostelefonok sem bírják sokkal tovább egy napnál egy töltéssel, ahogy tíz évvel ezelőtt is ez volt a helyzet. Vagyis az akkumulátorok területén nem történt meg a várt áttörés. Bár a technológiai iparban és manapság az autóiparban is sok szó esik az úgynevezett következő generációs energiatárolókról, a valóságban erről nem lehet közelebbit tudni.