Az új tanév előtt sok diák kap laptopot, tabletet, okostelefont. Alapvető tudnivaló, hogy ezekre a termékekre vonatkozik a kötelező jótállás, amely alapesetben egy év. Promóciós okokból számos kereskedő adhat ennél hosszabb jótállási időt, akár az internetes termékregisztrációt követően. Ha van ilyen, akkor érdemes élni ezzel a lehetőséggel – tanácsolják a fogyasztóvédők. Számos üzlet és webáruház kínál a termék mellé úgynevezett „kiterjesztett garanciát” is.
Jó tudni, hogy ez lényegében egy biztosítási konstrukció, amelyet a vásárló fizet az adott termékre. Szintén érvényes ebben a körben a három munkanapos csere, ilyenkor javítás helyett új terméket kap a fogyasztó, ha rögtön a vásárlást követően probléma merül fel a készülékkel. Eleve az sem mindegy, hol vásároljuk a műszaki cikket vagy az iskolakezdéshez szükséges tanszert, eszközöket. E tekintetben alapvető eltérés van az internetes és a hagyományos kereskedelem között.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Online vásárlás esetén a vevőt indokolás nélküli elállási jog illeti meg, ami a kifogástalan termékre is vonatkozik, vagyis akkor is élhet vele a fogyasztó, ha meggondolta magát, és nem tetszik a füzet borítója.
Az üzletben történő beszerzéskor viszont hibátlan termék esetén nincs elállási joga a vásárlónak, azaz, ha másik borítójú füzetet szeretne, akkor a kereskedő üzletpolitikai döntésén múlik, hogy kicseréli-e számára a terméket, vagy hagyja-e levásárolni, illetve esetleg visszatéríti-e a vételárat. Ehhez természetesen meg kell őrizni a termék blokkját, számláját is.
Ha a háromnapos csere lehetőségéből már kifutott a vevő, a jótállás szabályai érvényesek. Sokan nem tudják, hogy a jótállási idő alatt a kereskedőt terheli a bizonyítási teher. A pórul járt vásárló első körben kijavítást, ha ez nem lehetséges, cserét kérhet.
Kisebb értékű termékekre, mint például a tízezer forint alatti fejhallgatóra vagy számítógépes egérre már két év szavatosság vonatkozik. Ebben az esetben az első hat hónapban észlelt hiba esetén a vevőnek nincs bizonyítási kötelezettsége. Ha hibás a termék, a vásárló első körben kijavítást vagy kicserélést kérhet – erről ő dönthet. Ha a hiba kijavítása nem lehetséges, akkor viszont a kereskedő köteles cserélni a terméket. Érdemes rögzíteni, mert e tekintetben is vannak érdekes esetek: a kicserélés azt jelenti, hogy ugyanolyan, új terméket kell a fogyasztónak átadni, mint amilyet előtte vásárolt, de hibásnak bizonyult.