Visszaküldhető a webáruházban vett termék

Érvényes ebben a körben a három munkanapos csere, ilyenkor javítás helyett új terméket kap a fogyasztó.

2020. 08. 31. 7:25
A digitális oktatásban bővült a családok készlete Fotó: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új tanév előtt sok diák kap laptopot, tabletet, okostelefont. Alapvető tudnivaló, hogy ezekre a termékekre vonatkozik a kötelező jótállás, amely alapesetben egy év. Promóciós okokból számos kereskedő adhat ennél hosszabb jótállási időt, akár az internetes termékregisztrációt követően. Ha van ilyen, akkor érdemes élni ezzel a lehetőséggel – tanácsolják a fogyasztóvédők. Számos üzlet és webáruház kínál a termék mellé úgynevezett „kiterjesztett garan­ciát” is.

Jó tudni, hogy ez lénye­gében egy biztosítási konstrukció, amelyet a vásárló fizet az adott termékre. Szintén érvényes ebben a körben a három munkanapos csere, ilyenkor javítás helyett új terméket kap a fogyasztó, ha rögtön a vásárlást köve­tően probléma merül fel a készülékkel. Eleve az sem mindegy, hol vásároljuk a műszaki cikket vagy az iskolakezdéshez szükséges tanszert, eszközöket. E tekintetben alapvető eltérés van az internetes és a hagyományos kereskedelem között.

A digitális oktatásban bővült a családok készlete
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Online vásárlás esetén a vevőt indokolás nélküli elállási jog illeti meg, ami a kifogástalan termékre is vonatkozik, vagyis akkor is élhet vele a fogyasztó, ha meggondolta magát, és nem tetszik a füzet borítója.

Az üzletben történő beszerzéskor viszont hibátlan termék esetén nincs elállási joga a vásárlónak, azaz, ha másik borítójú füzetet szeretne, akkor a kereskedő üzletpolitikai döntésén múlik, hogy kicseréli-e számára a terméket, vagy ­hagyja-e levásárolni, illetve esetleg visszatéríti-e a vételárat. Ehhez természetesen meg kell őrizni a termék blokkját, számláját is.

Ha a háromnapos csere lehetőségéből már kifutott a vevő, a jótállás szabályai érvényesek. Sokan nem tudják, hogy a jótállási idő alatt a kereskedőt terheli a bizonyítási teher. A pórul járt vásárló első körben kijavítást, ha ez nem lehetséges, cserét kérhet.

Kisebb értékű termékekre, mint például a tízezer forint alatti fejhallgatóra vagy számítógépes egérre már két év szavatosság vonatkozik. Ebben az esetben az első hat hónapban észlelt hiba esetén a vevőnek nincs bizonyítási kötelezettsége. Ha hibás a termék, a vásárló első körben kijavítást vagy kicserélést kérhet – erről ő dönthet. Ha a hiba kijavítása nem lehetséges, akkor viszont a kereskedő köteles cserélni a terméket. Érdemes rögzíteni, mert e tekintetben is vannak érdekes esetek: a kicserélés azt jelenti, hogy ugyanolyan, új terméket kell a fogyasztónak átadni, mint amilyet előtte vásárolt, de hibásnak bizonyult.

Ha sem a kijavítás, sem a kicserélés nem lehetséges, a fogyasztó kérhet árleszállítást vagy a vételár visszafizetését. Jelentéktelen hiba, például karcolás esetén viszont az elállásnak nincs helye. Ha amiatt volt akciós a termék ára, mert például karcolt a kijelzője, sérült a külseje, akkor nem érvényesíthető fogyasztói igény, ám ha a hiba a működéssel kapcsolatos, a vevő élhet a szavatossági, jótállási jogaival – e tekintetben nincs különbség az online és az offline kereskedelem között.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.