Tőzsdén a dél-koreai popegyüttes kiadóvállalata

Évek óta vezeti a slágerlistákat a héttagú koreai fiúcsapat, de most menedzserük a tőzsdén is megméretteti őket. A fiúk meggazdagodtak, kérdés, hogy a részvényesek mire számíthatnak.

Fellegi Tamás Péter
2020. 10. 17. 8:45
A BTS együttes Forrás: Wikipédia
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A még nevében is az egykori Beatles együttesre emlékeztető, csak éppen korai BTS popcsapat ötlete igencsak bejött a Big Hit Entertainment vállalatnak. A hét fiúból álló társaság évek óta szép pénzt hoz a cégnek, és most úgy gondolták, hogy a sikerekből részvényesként a fiúk is részesülhetnek, és jó esetben azok is, akik a most megszervezett tőzsdei kibocsátás során vesznek részvényeket. Egy popzenekar sikereire épülő cég ritkán megy tőzsdére, ráadásul egy ilyen cégnek rendszerint nincs is szüksége tőkebevonásra, hisz ha nagy a siker, még korunkban is ömlik a pénz, ha nem is annyi, mint amikor még fizikai hanghordozókat lehetett eladni. Befektetni pedig nem nagyon kell: elég, ha jó dalokat írnak a fiúknak.

Ez persze gyakran nem jön össze, vagyis egy sikeres popcsapat kérdéses, hogy az élvonalban tud-e maradni, vagy feledésbe merül. A jogdíjak persze még sokáig érkeznek, évtizedeken át, de vajon mi lehet a hosszú távú fejlődési irány a kiadóvállalatnak, és így a részvényeseknek?

A BTS együttes
Fotó: Wikipédia

A Big Hit Entertainment bevételeinek 87,7 százalékát a fiúcsapat hozta az idei év első felében, tehát szinte teljesen az együttestől függ a társaság. Panaszra az idei évben sem lehetett okuk: élő koncerteket ugyan nem tartanak a járvány miatt, azonban júniusban tartottak egy fizetős online koncertet, amelyre 107 országból 757 ezren vették meg a „jegyet”.

Azt a döntést, hogy a cég tőzsdére megy, több döntés motiválhatta. Az egyik lélektani lehet: a rajongók egy része érzelmi okokból is hajlik a részvényvásárlásra, és sokuk el sem tudja képzelni, hogy a siker ne folytatódjon, és ez ne mutatkozzon a részvény várható árfolyamában is.

Védőmaszkos brókerek Szöulban. Már a tőzsdén is felcsendülhetnek a popslágerek Fotó: Reuters

A másik ok, amiért vonzó lehetett most a tőzsdei megjelenés, az általános jó tőzsdei hangulat, amelyet nem kis mértékben a gazdasági stimulusokból eredő rengeteg pénz fűt. Jól lehet tehát most részvényt eladni, miért ne tennék ezt a cég tulajdonosai, sőt, maguk a fiúk is, akik csinos részvénycsomagot kaptak még a kibocsátás előtt, és miután a kibocsátás lezajlott, az egész cég több mint nyolcmilliárd dollárt ér a kibocsátási áron, a fiúk részvénycsomagja fejenként 16 millió dollárt (nagyjából 50 milliárd forintot) ér.

A befektetők azonban, akik most megvásárolják a részvényt, a múlt sikereiből értelemszerűen már nem részesednek: ő akkor láthatnak tartósan emelkedő árfolyamat, ha a zenekar továbbra is sikeres marad, vagy a cég új ötletekkel, új előadókkal tud hasonló nagy dobást elérni. Elemzői szemmel nézve a kockázatokat és a hozamot összevetve nem épp a legvonzóbb befektetés, de legalább színesebb a tőzsdei paletta, poprészvény is van rajta. A kereskedés első napja heves áremelkedéssel indult, de végül mínuszban zárt a részvény, pénteken viszont már harmincszázalékos zuhanás következett.

Az Omega Zeneműkiadó Rt. részvénye
Fotó: Fellegi Tamás

Magyarországon is volt egyszer egy hasonló részvény, ám nem került tőzsdére, és a kibocsátás módja is rendhagyó volt: aki részt vett 1999-ben az Omega együttes koncertjén az akkori Népstadionban, a koncertjegy mellé kapott egy Omega Zeneműkiadó-részvényt is. Befektetni nem kellett, így kockázat sem volt, a társaság azonban megszűnt azóta, így a részvény, amelyet akkor még fizikailag kinyomtatott formában lehetett átvenni, egy díszes emléktárgy lett.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.