A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a francia PSA közötti javasolt 38 milliárd dolláros összefonódás alig több mint egy hete jutott át az utolsó akadályon, amikor az EU versenyhivatala is áldását adta a frigyre, amelynek révén a világ negyedik legnagyobb autógyártója jön létre.
A tranzakció végleges jóváhagyása hétfőn várható, amikor a részvényeseknek kell megszavazniuk az összeolvadást,
míg a végleges megállapodást legkésőbb március 31-ig írják alá. Az újonnan létrejövő autógyártó, a Stellantis az FCA összes márkáját magában foglalja, beleértve a Jeepet, a Ramot, a Fiatot és a Chryslert, valamint a Peugeot-ot, a Citroënt és az Opelt.

De nem mindenki elégedett azzal, ami történik.
A Chrysler Corporation alapítójának, Walter P. Chryslernek a dédunokája, az ifjabb Frank B. Rhodes december 24-én kérelmet küldött az FCA-nak, hogy fontolja meg fúziós tervének a módosítását. Rhodesnak nem tetszik az az ötlet, hogy dédapja cége multinacionális tulajdonú társasággá váljon – olvasható a Carbuzz.com cikkében.
Jobban szeretné ugyanis, hogy a Chrysler–Dodge–Jeep–Ram márkák ismét sikeressé válnának az USA-ban, és nem valósulna meg az, amit a PSA javasolt, hogy kínai és európai kézbe kerüljön a cég stratégiai irányítása. Rhodes ezért szeretné a cég nevét megváltoztatni Chrysler-Dodge–Jeep–Ram Corporationre, amelynek a székhelye az Egyesült Államokban lenne, miközben az új cégcsoport továbbra is megtartja a londoni székhelyű európai központot. Emellett azt javasolja, hogy a jelenlegi vezetők és az összes alkalmazott kapjon egyfajta hűségbónuszt a munkaviszony hossza alapján. Az is a csomag része, hogy a részvénytulajdonosok részvényszerzési jogokat is kapnának, ha a javasolt társaság valamikor tőzsdére lépne. Az összes fennálló adósságot is ki kell fizetni.
Véleményének alátámasztására
a dédunoka kifogást emelt az Egyesült Államok Külügyi Beruházási Bizottságánál is Stellantis-fúzió ellen. Emellett megkereste az amerikai szenátorokat, hogy meggyőzze őket, az egyesülés nem előnyös Amerikának, különös tekintettel a jövőbeni profitra és technológiákra.
Érdemes szem előtt tartani az FCA és a PSA egyesítésének egyik fő indokát, miszerint az európai cégcsoport lemaradt az elektromos autók fejlesztésében. A PSA nyilvánvalóan olyan nyereséges járművekhez szeretne hozzáférést, mint a Jeep Wrangler és a Ram 1500 – érvelt a dédunoka.
A sajtóban megjelent vélemények szerint a Chrysler dédunoka last minute javaslatának esélye sincs, hogy megakadályozza az előkészített összeolvadást. Ha a részvényesek hétfőn megszavazzák a Stellantis létrehozását, az új járműgyártó akár heteken belül létrejöhet.