Új vasúti-közúti logisztikai konténerterminált létesít Zalaegerszegen a Metrans 15,7 milliárd forintból, amelyhez a magyar kormány 3,9 milliárd forintos támogatást biztosít – közölte a külgazdasági és külügyminiszter.
Szijjártó Péter azt mondta, a Koper, Fiume és Trieszt kikötőiből érkező, illetve az oda tartó vonatok rendezésének helyszíne lesz a zalaegerszegi bázis.
Kiss Péter, a Metrans csoport elnök-vezérigazgatója videoüzenetében közölte, hogy az új, zalaegerszegi terminál megnyitását 2023-tól több lépcsőben tervezik, és mindent megtesznek azért, hogy a kivitelezést még idén el tudják kezdeni. Az elnök-vezérigazgató szerint Zalaegerszeg várhatóan nagy jelentőségű csomóponttá fejlődik, mert az adriai korridor kiemelt kereskedelmi útvonallá válik. A Metrans a HHLA intermodális áruszállítással foglalkozó leányvállalata, amely területen Európa piacvezetői közé tartozik. Vasúti rendszerével és konténertermináljainak hálózatával már több mint tíz országban szolgálja ki az áruszállítási igényeket.
Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere lapunkkal közölte, hogy a terminál a város területén, a nemzetközi vasúti korridor mellett, a járműipari tesztpálya, az északi ipari park és a leendő Rheinmetall gyár közelében, az önkormányzattól megvásárolt területen épül meg. Logisztikai szempontból azért is kiemelten fontos a tengeri kikötőkkel való közvetlen kapcsolat, mert Magyarország a közelmúltban tengeri kikötőt létesített az Adrián, Triesztben.
A beruházás közvetlenül százhúsz, a beszállítókkal együtt ötszáz új munkahelyet teremt majd a térségben.

Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba
Zalaegerszeg elhelyezkedése a konténer-logisztika szempontjából kifejezetten előnyös. A város egyfelől
a németországi Hamburgot a görög Pireusszal összekötő európai vasúti folyosó mellett fekszik, amelyhez éppen a zalai megyeszékhely közelében csatlakozik az adriai tengerpartra vezető fővonal.
A kínai konténerforgalom jelentős növekedésének következtében a nagy európai kikötőkhöz immár rendre kapcsolódik egy-egy szárazföldi logisztikai központ, úgynevezett dry port, ahol a tulajdonképpeni logisztikai feladatokat – a konténerek célállomás szerinti szétválogatását – elvégzik. Pireusz esetében (a Budapest–Belgrád vasútvonal révén) a budapesti BILK, az adriai kikötők tekintetében Zalaegerszeg lehet ez a fontos logisztikai központ.
A beruházás része egy vasúti csomópont, úgynevezett deltavágány építése is.
Jelenleg ugyanis az egyik fővonalról a másikra csak irányváltással tudnak áthaladni a szerelvények. A magyar állam a fejlesztéssel vállalta, hogy megépíti a zalaszentiváni deltavágányt. Így összességében közel harmincmilliárd forint értékű fejlesztés valósul meg a térségben.