Mind jelentősebbek azok az irányok, amelyek hosszú távon is meghatározzák a járvány miatt átalakuló munkaerőpiacot, a munkavégzés jövőjét. A mindennapi életünket immár közel egy éve befolyásoló pandémiás helyzet mára mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára világossá tette:
a Covid–19 eltűnése után sem térnek vissza a tavaly februárban még kirobbanthatatlannak tűnő, rugalmatlan, helyhez kötött, sokszor a bizalmatlanság és a főnök-beosztott hierarchikus viszonyát demonstráló foglalkoztatási körülményekhez.
A főnök-beosztott szintjén és a kollégák között is felértékelődött a kommunikáció szerepe mint a munkavállalói jóllét új alapfeltétele. A hiányos kapcsolattartás bizonytalansághoz vezet, ami érdemben hozzájárul az immár az Egészségügyi Világszervezetnél is önálló tünetegyüttesként kezelt pandémiás fáradtsághoz.
Nem tér vissza a régi rend
A rugalmas munkaidő, a munkavégzés helyének megválasztása és a hatékony, szabályozott, mindenkinek elfogadható munkahelyi kapcsolattartás kialakítása vált a legfontosabb munkavállalói szemponttá – derül ki a munkaerőpiaci kutatások egybehangzó eredményeiből. Legutóbb a Profession.hu és a Boston Consulting Group közös felmérése jutott arra a következtetésre, hogy
a munkahely megválasztásánál a fehérgalléros területeken megkerülhetetlen szemponttá vált, hogy rugalmas-e a munkaidő és dönthet-e a munkavállaló arról, hogy hol végzi el a munkáját. Azok a cégek élveznek már most is előnyt a jó munkaerőért folytatott versenyben, amelyek figyelembe veszik a korábban tabuként kezelt új elvárásokat.
Az alkalmazottak legtöbbje a rugalmasság mellett a hatékony munkahelyi kommunikációt és a kapcsolattartást tartja kiemelkedően fontosnak.

Fotó: Havran Zoltán
A felmérések arra mutatnak rá, hogy nélkülözhetetlen az olyan légkör, amelyben a beosztottak akkor is megoszthatják egymással és a vezetőséggel a problémáikat, ha személyesen nem találkoznak.
A vezetőknek jobban oda kell figyelniük, hogy megnyugtassák munkavállalóikat: váratlan helyzetekben is mellettük állnak.
A munkavállalók ennek hiányában bizonytalanná válhatnak, elköteleződésük csökkenhet. Ez elkerülhető az elvégzett munka rendszeres elismerésével, a teljesítmény értékelésével.
A kihívások kezelését segíti a főnök és a beosztottak közötti, partnerségre, csapatszellemre építő kapcsolat kialakítása a hangsúlyos alá-fölé rendeltség helyett.
Kiégést okoz a bizonytalanság
Hivatalosan is elismerte a járvány és a korlátozások miatt kialakult tünetegyüttest az Egészségügyi Világszervezet (WHO).
A bizonytalanság és a régóta tartó kiszámíthatatlanság sokaknál mára úgynevezett pandémiás fáradtsághoz vezetett
– mutatott rá a szakértők megállapításaira a Profession.hu.
Az új kihívásokat tavasszal tapasztalták meg először a munkaadók és a munkavállalók. A nyári fellélegzést követően pedig azzal szembesültek, hogy a körülmények a tavaszi állapotokhoz hasonlíthatók.