A vasútnak, mint a leginkább környezetkímélő közlekedési és szállítási módnak a támogatására, helyzetbe hozására számos kezdeményezés születik, különösen idén, a vasút európai évében. Ezek között van infrastrukturális fejlesztés, jármű korszerűsítés, de akadnak olyan intézkedések, mint a versenytárs közlekedési módok korlátozása. Ebbe a sorba illeszkedik a rövid távú repülőjáratok utasainak az átterelése a vasútra. A Német Légiközlekedési Ipari Szövetségi Szövetség (BDL) és a Német Vasút (DB) a napokban közös
cselekvési tervet indított a légi és a vasúti közlekedés integrációjának megerősítésére, amely több embert ösztönöz a vasút használatára,
hozzájárulva az üvegházhatást okozó gázok általános kibocsátásának csökkentéséhez – tette közzé a Railjournal.com. A két szervezet szerint a Németországban repülővel utazók mintegy húsz százaléka – ami a világjárvány előtt évente körülbelül 4,3 millió embert jelentett – választhatja a vasutat. Mindez azonban csak megbízható szolgáltatások, vonzó ajánlatok és folyamatos infrastruktúra-bővítés révén valósulhat meg.

A német légi közlekedési ágazat 2019-ben – az utolsó békeévben – mintegy 23 millió utast szállított, nyolcmillióan hosszú távú járatokkal, 15 millióan pedig belföldiekkel közlekedtek. A BDL és a DB egyaránt úgy véli, hogy
a belföldi repülésből származó szén-dioxid-szennyezés körülbelül hatodát lehetne elkerülni a belföldi légi forgalom csökkentésével.
Ahhoz, hogy az utazóknak vonzó alternatíva lehessen a vasút, a német nemzeti egységes menetrendben a következő években gyorsabb eljutást biztosítanak majd a nagy nemzetközi repülőterekre – mert számos belföldi járat célja éppen ez –, illetve az ország északi és déli tartományai között. Idén például új nagy sebességű ICE-vonatokat indítanak a Berlin és München, Berlin és Frankfurt, jövőre pedig München, Nürnberg és a Ruhr-vidék, valamint Berlin között. A következő öt évben jelentősen növelik a nagy sebességű vasúton kínált székek számát Németországban.
Franciaországban korábban kezdték el a TGV-vonalak kiépítését, és mára a legfontosabb nagyvárosok és tartományok elérhetők vagy megközelíthetők nagy sebességű vasúttal. Mindez lehetővé teszi, hogy az országban betiltsák a rövid távú belföldi légi közlekedést azokon az útvonalakon, ahol a nagysebességű vasúti közlekedési alternatíva megtalálható. A francia parlament alsóháza, a Nemzetgyűlés a közelmúltban megszavazta az erre vonatkozó előterjesztést. Az új szabályozás akkor lép hatályba, ha a felsőház, a szenátus is elfogadja. A javaslat szerint
meg kell szüntetni a belföldi légi személyszállítást azon állomások között, ahol a kiindulási pontból az úti cél két és fél órán belül vonattal elérhető. A módosítás nem érinti az átszállásos légi járatokat. A szabályozás megváltozásával olyan repülőjáratok szűnhetnek meg, mint a Párizs–Lyon, a Párizs–Nantes vagy a Párizs–Bordeaux.