Vasútra ültetnék a belföldi repülőjáratok utasait

Adminisztratív eszközökkel, például a rövid távú repülőutak korlátozásával kívánják a vasút használatára ösztönözni az embereket Franciaországban, a kínálat vonzóvá tételével pedig Németországban. A vasút európai évében előtérbe kerülnek a klímavédelmi szempontok, és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének az érdekében az egész kontinensen korlátozhatják a belföldi légi közlekedést.

2021. 04. 21. 5:55
A Eurostar employee peers into the driver's cab of their new Siemens e320 train at St Pancras station in central London
A Párizs és London között a Csatorna-alagúton át közlekedő Eurostar employee peers into the driver's cab of their new Siemens e320 train at St Pancras station in central London, November 13, 2014. Eurostar, the company that runs passenger trains through the Channel tunnel between London and Paris, said it would buy seven additional e320 trains from Siemens for about 300 million pounds ($473 million). The company placed an order for 10 new trains in 2010, the first of which is due to enter commercial service next year, enabling the company to add new routes. REUTERS/Andrew Winning (BRITAIN - Tags: BUSINESS TRANSPORT SOCIETY TRAVEL) - GM1EABD1JH101 Fotó: Andrew Winning
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasútnak, mint a leginkább környezetkímélő közlekedési és szállítási módnak a támogatására, helyzetbe hozására számos kezdeményezés születik, különösen idén, a vasút európai évében. Ezek között van infrastrukturális fejlesztés, jármű korszerűsítés, de akadnak olyan intézkedések, mint a versenytárs közlekedési módok korlátozása. Ebbe a sorba illeszkedik a rövid távú repülőjáratok utasainak az átterelése a vasútra. A Német Légiközlekedési Ipari Szövetségi Szövetség (BDL) és a Német Vasút (DB) a napokban közös

cselekvési tervet indított a légi és a vasúti közlekedés integrációjának megerősítésére, amely több embert ösztönöz a vasút használatára,

hozzájárulva az üvegházhatást okozó gázok általános kibocsátásának csökkentéséhez – tette közzé a Railjournal.com. A két szervezet szerint a Németországban repülővel utazók mintegy húsz százaléka – ami a világjárvány előtt évente körülbelül 4,3 millió embert jelentett – választhatja a vasutat. Mindez azonban csak megbízható szolgáltatások, vonzó ajánlatok és folyamatos infrastruktúra-bővítés révén valósulhat meg.

A Párizs és London között a Csatorna-alagúton át közlekedő Eurostar vezetőfülkéjébe les be a kalauz. Környezetbarát száguldás Fotó: Reuters/Andrew Winning

A német légi közlekedési ágazat 2019-ben – az utolsó békeévben – mintegy 23 millió utast szállított, nyolcmillióan hosszú távú járatokkal, 15 millióan pedig belföldiekkel közlekedtek. A BDL és a DB egyaránt úgy véli, hogy

a belföldi repülésből származó szén-dioxid-szennyezés körülbelül hatodát lehetne elkerülni a belföldi légi forgalom csökkentésével.

Ahhoz, hogy az utazóknak vonzó alternatíva lehessen a vasút, a német nemzeti egységes menetrendben a következő években gyorsabb eljutást biztosítanak majd a nagy nemzetközi repülőterekre – mert számos belföldi járat célja éppen ez –, illetve az ország északi és déli tartományai között. Idén például új nagy sebességű ICE-vonatokat indítanak a Berlin és München, Berlin és Frankfurt, jövőre pedig München, Nürnberg és a Ruhr-vidék, valamint Berlin között. A következő öt évben jelentősen növelik a nagy sebességű vasúton kínált székek számát Németországban.

Franciaországban korábban kezdték el a TGV-vonalak kiépítését, és mára a legfontosabb nagyvárosok és tartományok elérhetők vagy megközelíthetők nagy sebességű vasúttal. Mindez lehetővé teszi, hogy az országban betiltsák a rövid távú belföldi légi közlekedést azokon az útvonalakon, ahol a nagysebességű vasúti közlekedési alternatíva megtalálható. A francia parlament alsóháza, a Nemzetgyűlés a közelmúltban megszavazta az erre vonatkozó előterjesztést. Az új szabályozás akkor lép hatályba, ha a felsőház, a szenátus is elfogadja. A javaslat szerint

meg kell szüntetni a belföldi légi személyszállítást azon állomások között, ahol a kiindulási pontból az úti cél két és fél órán belül vonattal elérhető. A módosítás nem érinti az átszállásos légi járatokat. A szabályozás megváltozásával olyan repülőjáratok szűnhetnek meg, mint a Párizs–Lyon, a Párizs–Nantes vagy a Párizs–Bordeaux.

A rövid repülőutak korlátozása nem csak a két nagy uniós országban téma. A megkérdezettek 62 százaléka támogatná a rövid távú repülések betiltását, 72 százaléka pedig a repülőutakra kivetett karbonadót, derült ki az Európai Befektetési Bank megbízásából több mint 28 ezer európai polgár megkérdezésével készült felmérésből. Az EU akkor még 28 tagállamában 2019 szeptember–októberében végzett felmérésben azt nem határozták meg, hogy mit értenek rövid távú repülés alatt. Az Európai Gazdasági Térségbe tartozó

repülőjáratok által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége az uniós adatok alapján minden évben nőtt az elmúlt öt évben.

Bár néhány légitársaság már önként megkezdte karbonkibocsátásának ellentételezését emissziós jogok vásárlásával, de az még nem világos, hogy az EU ezt elfogadja-e a 2050-es cél eléréséhez való hozzájárulásként.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.