A vasúti évének nyilvánította az Európai Bizottság 2021-et, és ehhez kapcsolódik a Connecting Europe Express (CEE) vonata és rendezvénysorozata is – olvasható a Railwaygazette.com írásában. Az akció célja, hogy bemutassa a vasút erejét az emberek és a vállalkozások összekapcsolásában, és hangsúlyozza az EU közlekedési és infrastrukturális beruházási politikájának szerepét.
A CEE szeptember 2-án indul el Lisszabonból, bejárja a tagállamokat és október 7-én fut be Párizsba. Különféle eseményeket szerveznek az egyes megállókhoz, annak érdekében, hogy rávilágítsanak a vasút szerepére, és felhívják a figyelmet azokra a kihívásokra is, amelyeket a vasútnak még mindig le kell küzdenie, hogy minél több utast és árut vonzhasson. Öt tudományos konferencia kapcsolódik az Európa expresszhez,
Lisszabonban, Bukarestben, Brnóban, Berlinben és Bettembourgban vitatják meg az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájában felvázolt célokat és cselekvési terveket.

Az eltérő nyomtávok miatt három külön szerelvényt használnak. A normál, 1435 milliméteres nyomtávon közlekedő szerelvény hat kocsiból áll: két vasúti technológiát és újításokat bemutató kiállítási járműből, egy konferenciavagonból, valamint személykocsikból, étkező- és hálófülkékkel. Széles, 1668 milliméteres nyomtávú vonat közlekedik Portugáliában és Spanyolországban, az 1524 mm nyomtávolságú pedig a balti államokban fut majd.
A három vonat huszonhat ország több mint negyven városába látogat, köztük Magyarországra két alkalommal is befut. Előbb Szlovákia fővárosából érkezik Sopronba, ahonnan a GYSEV hálózatán halad tovább Szombathely, majd Gyékényes felé, ahol elhagyja a magyar határt. Visszafelé Erdély felől Lőkösházánál lépi be az országba, és a MÁV pályáin Budapestről Kassa felé halad, majd onnan Varsó a cél.
Az európai vasúti egyesület, a CER elnöke, Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója azt mondta, hogy az éghajlat védelme érdekében tovább kell erősítenünk a vasút vitalitását a nemzetközi távolsági személyszállításban, és az áruszállítást is következetesen át kell állítanunk a vasútra. Közismert, hogy az utóbbi évtizedekben a közúti szállítás jelentős mértékben háttérbe szorította a vasutat, a légi közlekedés a különlegesen gyors célba érést biztosítja, míg a hajók sokkal olcsóbbak, mint a kötött pálya. A vasúti közlekedés ezzel szemben minden szállítási módnál kisebb szén-dioxid-kibocsátás mellett üzemeltethető. Ám ahhoz, hogy a jelenleginél nagyobb arányban vegyék igénybe a szolgáltatásait, a költségek átrendezésére, esetleg adminisztratív intézkedésekre lehet szükség.