– Meglepetésünkre a gazdasági kilábalás már május után bővülést hozott a kiskereskedelmi üzletek eladásaiban, és ugyan még nem teljes körűek a júniusi forgalmi adatok, de az már látszik, hogy a bolti fogyasztásban az április óta tartó felkapaszkodás új, biztató szakaszába érkezett – közölte a Magyar Nemzettel Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kifejtette:
az üzletek értékesítése azt mutatja, hogy áprilisban már megkezdődött a kilábalás,
holott a forgalomban idén is szerényre sikeredett húsvéti ünnepek idejét még zárva töltötték az iparcikk-kereskedők.

– A helyszíni vásárlás lehetőségére az online kasszaadatok szerint is megélénkült a fogyasztási kedv: idén áprilisban már tíz százalékkal több termék fogyott az üzletekben, mint egy évvel azelőtt. Ez már nagy kiugrást mutat, noha még alatta maradt a járvány előtti értékesítésnek – mondta a főtitkár, aki szerint
látszik a boltok online kasszaadatain, hogy ütemesen gyorsul a járvány előtt megszokott növekedési pályára való visszatérés.
Eképpen a statisztikai jelentések szerint májusban – termékkörönként eltérő módon – már jelentős bővülés mutatkozott az eladott árucikkek mennyiségében és a havi értékesítés átlagában is.

Fotó: Mirkó István
– Történelmi fordulópont, hogy az üzletek forgalma már májusban elérte a 2019-es hasonló havi szintet. Az online pénztárgépek szerint pedig
júniusban már meghaladja a havi értékesítés a tavalyelőtt mért júniusi szintet
– állapította meg Vámos György.
Kiemelte, hogy a júniusi eladásokat a jellemzően a kertbe vagy a nyaralóba, nyaralásra szánt árucikkek beszerzésén vagy például az iskolai szünidővel járó otthoni főzésre való felkészülésen kívül a futball Európa-bajnokság megrendezése is ösztönözte.
– A sportrendezvények mindig erősítik a kereskedelem bizonyos területeit. Tipikus, hogy a közvetítéseket megelőző hetekben élénkülnek a televíziók, hangfalak, erősítők, illetve az okoskészülékek, mobiltelefonok eladásai, de a meccsnézéshez vásárolt italok és élelmiszerek kereslete is felfutott. A meccsnézés emellett a kocsmákban, a teraszos vendéglátóhelyeken is kedvelt időtöltés, így
az Eb forgalomnövelő hatása a vendéglátásra is jótékony hatást gyakorolhatott
– jegyezte meg.
A szakértő szerint nemcsak a statisztikai adatok, hanem a piaci szereplők gyakorlati tapasztalatai is megerősítik, hogy tavasz óta egyre több vásárló tér vissza a hagyományos bevásárlóhelyekre – a bezártsággal szemben a jó időben sokan szívesebben kerekednek fel az üzletek meglátogatására.
Vámos György szerint a boltok gyors felkapaszkodását
az újrainduló területek összteljesítményének javulása, a GDP erősödésével növekvő jövedelemkiáramlás és például a fenntartott moratóriummal táplált költekezési lendület szinten maradása is
megalapozta.