Fellendült az üzletek forgalma, bővül a fogyasztás

Az egyes ágazatok újraindulásával tempót váltott a kilábalás a kiskereskedelemben, olyannyira, hogy – felülmúlva a várakozásokat – már az első fél évben növekedésbe fordult a lakosság bolti fogyasztása – tudta meg a Magyar Nemzet. Júniusban már több árucikket adtak el a kereskedők, mint 2019 nyarának kezdetén, a vásárlások üteme pedig a következő hónapokban gyorsabb lehet, mint a járvány előtti rekordévben.

2021. 06. 23. 7:30
20210306 Budapest Nem voltak pánikvásárlások a lezárások előtti hétvégén CBA áruház, élelmiszerbolt illusztráció a koronavírus-járvány harmadik hulláma miatti boltbezárások témájú cikkhez. Fotó: Havran Zoltán HZ Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Meglepetésünkre a gazdasági kilábalás már május után bővülést hozott a kiskereskedelmi üzletek eladásaiban, és ugyan még nem teljes körűek a júniusi forgalmi adatok, de az már látszik, hogy a bolti fogyasztásban az április óta tartó felkapaszkodás új, biztató szakaszába érkezett – közölte a Magyar Nemzettel Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kifejtette:

az üzletek értékesítése azt mutatja, hogy áprilisban már megkezdődött a kilábalás,

holott a forgalomban idén is szerényre sikeredett húsvéti ünnepek idejét még zárva töltötték az iparcikk-kereskedők.

Májusban már ledolgozták a járvány miatti visszaesést a boltok, egyre több termék került a kosarakba Fotó: Havran Zoltán

– A helyszíni vásárlás lehetőségére az online kasszaadatok szerint is megélénkült a fogyasztási kedv: idén áprilisban már tíz százalékkal több termék fogyott az üzletekben, mint egy évvel azelőtt. Ez már nagy kiugrást mutat, noha még alatta maradt a járvány előtti értékesítésnek – mondta a főtitkár, aki szerint

látszik a boltok online kasszaadatain, hogy ütemesen gyorsul a járvány előtt megszokott növekedési pályára való visszatérés.

Eképpen a statisztikai jelentések szerint májusban – termékkörönként eltérő módon – már jelentős bővülés mutatkozott az eladott árucikkek mennyiségében és a havi értékesítés átlagában is.

Júniusban már növekedést mértek a kasszaadatok
Fotó: Mirkó István

– Történelmi fordulópont, hogy az üzletek forgalma már májusban elérte a 2019-es hasonló havi szintet. Az online pénztárgépek szerint pedig

júniusban már meghaladja a havi értékesítés a tavalyelőtt mért júniusi szintet

– állapította meg Vámos György.

Kiemelte, hogy a júniusi eladásokat a jellemzően a kertbe vagy a nyaralóba, nyaralásra szánt árucikkek beszerzésén vagy például az iskolai szünidővel járó otthoni főzésre való felkészülésen kívül a futball Európa-bajnokság megrendezése is ösztönözte.

– A sportrendezvények mindig erősítik a kereskedelem bizonyos területeit. Tipikus, hogy a közvetítéseket megelőző hetekben élénkülnek a televíziók, hangfalak, erősítők, illetve az okoskészülékek, mobiltelefonok eladásai, de a meccsnézéshez vásárolt italok és élelmiszerek kereslete is felfutott. A meccs­nézés emellett a kocsmákban, a teraszos vendéglátóhelyeken is kedvelt időtöltés, így

az Eb forgalomnövelő hatása a vendéglátásra is jótékony hatást gyakorolhatott

– jegyezte meg.

A szakértő szerint nemcsak a statisztikai adatok, hanem a piaci szereplők gyakorlati tapasztalatai is megerősítik, hogy tavasz óta egyre több vásárló tér vissza a hagyományos bevásárlóhelyekre – a bezártsággal szemben a jó időben sokan szívesebben kerekednek fel az üzletek meglátogatására.

Vámos György szerint a boltok gyors felkapaszkodását

az újrainduló területek összteljesítményének javulása, a GDP erősödésével növekvő jövedelemkiáramlás és például a fenntartott moratóriummal táplált költekezési lendület szinten maradása is

megalapozta.

– Számításaink szerint nyáron tovább nő a bővülés üteme, és utána is maradhat a 2019-es havi eredmények fölötti áruértékesítés.

A szezonban várható bőségesebb értékesítéshez a belföldi turizmus élénkülése is hozzájárul országszerte

– említette a további ösztönzőket a főtitkár.

A vendéglátóhelyek újraindulása is ösztönzi a vásárlókat a nagyobb beszerző körutakra
Fotó: Havran Zoltán

Felidézte: a fogyasztással kapcsolatos különféle szolgáltatások, így a vendéglátás újraindulása már eddig is táplálta a közelben lévő kereskedők bevételeit, de hasonló hatással van például a szépségszalonok üzemelése.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.