Viszonylag rövid idő alatt a romániai kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piacának élére ugrott a City Insurance biztosítótársaság, miután csődbe ment a két legnagyobb román biztosító, az Astra és a Carpatica. A román sajtó szerint az Adrian Năstase volt román miniszterelnök sógora, Dan Odobescu érdekeltségében lévő Vivendi International Kft. tulajdonában lévő cég azonban egy ideje a törékenység jeleit mutatja: a pénzügyi mutatói nem álltak jól, vállalásuk ellenére nem emeltek tőkét, késtek a kártérítésekkel, növekedtek az adósságok a zöldkártyarendszer felé, azaz a külföldön elkövetett balesetek kártérítését nem fizette ki időben a többi biztosítónak. A biztosítási felügyelet több ízben figyelmeztette, megbírságolta a biztosítót, felszólította egy átszervezési terv kidolgozására, de minden pozitív következmény nélkül, így végül június elején kénytelenek voltak felügyelet alá helyezni a City Insurance-t. Független szakemberekre bízták a cég vezetését, harmincnapos határidőt írtak elő egy, a felügyelet által is jóváhagyandó finanszírozási terv kidolgozására, amit hatvan napon belül életbe is kell léptetni. Ellenkező esetben akár a cég működési engedélyét is visszavonhatják.
A legfontosabb első körös kérdés persze, hogy pénzükhöz jutnak-e azok, akik a City Insurance-nál kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást.
A Krónika című erdélyi napilapnak adott interjúban Birtalan József, a pénzügyi felügyelet vezető tanács tagja igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, de nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy a közeljövőben eggyel kevesebb biztosító marad a piacon. Végső esetben minden kárügy rendezése átkerül a biztosítottak állami garanciaalapjához, amely jelenleg is kezeli a céget, és amely tőkeereje révén készen áll bármilyen forgatókönyvre.

Fotó: Havran Zoltán
Az alapvető gondot azonban az okozza, hogy jelenleg is túl kevés a biztosítótársaság a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás romániai piacán, így alig van konkurencia. A nyugati biztosítótársaságok romániai leányvállalatainak portfóliójában a kgfb nem haladja meg a 8-10 százalékot, úgy ítélik meg, hogy a más országokban bevettnek tekintett 40 százalékos arány fenntartása aránytalanul nagy nehézségeket okozna. – A biztosítási kötvények árának igazodnia kell a piachoz, az elmúlt években növekedett az üzemanyag, az elektromos energia ára, többször is nőtt a minimálbér, ami mind-mind hatással volt a szervizekre, a javítási költségekre.