Felügyelet alatt a listavezető

Piacvezető lett Romániában, meghatározott időre mégis a biztosítottak állami garanciaalapjának felügyelete alá vonták a City Insurence céget. Újraszabályozásra szorul a romániai biztosítópiac?

2021. 06. 21. 6:50
A szomszédos országban egyre nagyobb a drágább autók aránya Forrás: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Viszonylag rövid idő alatt a romá­niai kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piacának élére ugrott a City Insu­rance biztosítótársaság, miután csődbe ment a két legnagyobb román biztosító, az Astra és a Carpatica. A román sajtó szerint az Adrian Năstase volt román miniszterelnök sógora, Dan Odobescu érdekeltségében lévő Vivendi International Kft. tulajdonában lévő cég azonban egy ideje a törékenység jeleit mutatja: a pénzügyi mutatói nem álltak jól, vállalásuk ellenére nem emeltek tőkét, késtek a kártérítésekkel, növekedtek az adósságok a zöldkártyarendszer felé, azaz a külföldön elkövetett balesetek kártérítését nem fizette ki időben a többi biztosítónak. A biztosítási felügyelet több ízben figyelmeztette, megbírságolta a biztosítót, felszólította egy átszervezési terv kidolgozására, de minden pozitív következmény nélkül, így végül június elején kénytelenek voltak felügyelet alá helyezni a City Insu­rance-t. Független szakemberekre bízták a cég vezetését, harmincnapos határidőt írtak elő egy, a felügyelet által is jóváhagyandó finanszírozási terv kidolgozására, amit hatvan napon belül életbe is kell léptetni. Ellenkező esetben akár a cég működési engedélyét is visszavonhatják.

A legfontosabb első körös kérdés persze, hogy pénzükhöz jutnak-e azok, akik a City Insurance-nál kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást.

A Krónika című erdélyi napilapnak adott interjúban Birtalan József, a pénzügyi felügyelet vezető tanács tagja igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, de nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy a közeljövőben eggyel kevesebb biztosító marad a piacon. Végső esetben minden kárügy rendezése átkerül a biztosítottak állami garanciaalapjához, amely jelenleg is kezeli a céget, és amely tőkeereje révén készen áll bármilyen forgatókönyvre.

A szomszédos országban egyre nagyobb a drágább autók aránya
Fotó: Havran Zoltán

Az alapvető gondot azonban az okozza, hogy jelenleg is túl kevés a biztosítótársaság a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás romániai piacán, így alig van konkurencia. A nyugati biztosítótársaságok romániai leányvállalatainak portfóliójában a kgfb nem haladja meg a 8-10 százalékot, úgy ítélik meg, hogy a más országokban bevettnek tekintett 40 százalékos arány fenntartása aránytalanul nagy nehéz­ségeket okozna. – A biztosítási kötvények árának igazodnia kell a piachoz, az elmúlt években növekedett az üzemanyag, az elektromos energia ára, többször is nőtt a minimálbér, ami mind-mind hatással volt a szervizekre, a javítási költségekre.

De más tekintetben is változtak a körülmények, egyre nagyobb a drágább gépkocsik aránya, amelyek javítása költségesebb, és ezeket a változásokat a biztosítás árának is követnie kellene. Mert az nem fenntartható, hogy minden egy lej bevételre 1,06 lejt költ egy cég – mondta Birtalan József.

A hatóság amúgy a biztosítások pia­cának jobb törvényi szabályozására készül, bár a legeredményesebbnek a közvetlen elszámolás lehetőségének bevezetése tűnik. A pénzügyi felügyelet elfogadott egy szabályozást, amely bizonyos likviditási mutatókhoz köti a piaci részesedés megengedett nagyságát, az új jogszabály leghamarabb szeptemberben léphet életbe. Annak értelmében, ha egy biztosítótársaság nem éri el az elvárt likviditási szintet, vissza kell vennie a piaci részesedéséből meghatározott ­ideig bizonyos kategóriákra, vagy egyáltalán nem köthet biztosítást. E feltételnek a cégek 90-95 százaléka ma is eleget tesz, az egyik kivétel viszont épp a City Insurance.

A tulajdonos Vivendi International Kft. amúgy április elején bejelentette, hogy megállapodásra jutott a holland I3CP befektetővel a romániai biztosító eladásáról. A tranzakciót várhatóan az idei harmadik negyedévben véglegesítik, ha sikerül megkapniuk a hatósági beleegyezést.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.