– Milyen iparági visszajelzésekkel találkozott az E10 bevezetése és másfél éves használata kapcsán?
– Összességében elmondható, hogy negatív visszajelzés eddig nem érkezett sem az iparág részéről, sem a felhasználóktól amiatt, hogy 2020 év elejétől a 95-ös benzinként ismert üzemanyag legfeljebb tíz százaléknyi biológiai eredetű alkoholt, más nevén bioetanolt tartalmaz. A Magyar Nemzet korábbi cikkében a két nagy hazai bioüzemanyag-gyártó vezetője úgy nyilatkozott, hogy az E10-re való átállás észrevétlen volt, és a Magyar Ásványolaj-szövetségtől sem érkezett hozzánk kritika ezzel kapcsolatosan. A hivatalos vizsgálatot és tanúsítást végző ÁMEI Ásványolajtermék Minőség-ellenőrzési Zrt. szintén megerősítette, hogy az ellenőrzött üzemanyagok a biológiai eredetű összetevők magasabb mértékű használatával is megfelelnek a normáknak. Az E10 mellett továbbra is elérhető alacsonyabb biokomponenst tartalmazó benzin, a prémiumnak minősülő 98-as vagy 100-as jelölésű változatlanul, legfeljebb ötszázaléknyi biológiai eredetű összetevőt tartalmaz. A teljes képhez hozzátartozik, hogy az E10 bevezetésével sokan áttértek a prémium kategóriás termékekre, közülük majd várhatóan lesznek olyanok, akik a pozitív tapasztalatok alapján bizalmat fognak szavazni az E10 üzemanyagnak, és visszatérnek a 95-ös benzin használatára.
– Van kormányzati szándék az üzemanyagok biológiai eredetű összetevőinek növelésére, esetleg az E85 bevezetésére?
– A közlekedési energiafelhasználás megújuló forrásból származó részének növelése európai uniós kötelezettség. Az erre vonatkozó uniós irányelv meghatározza, hogy a megújuló energia arányának 14 százalékosnak kell lennie a közlekedésben 2030-ra. Tudható, hogy az összes emisszió magas hányadát, mintegy ötödét ez a szektor teszi ki, ezen belül pedig a közúti közlekedés felelős a kibocsátások 98 százalékáért. Fenntarthatósági szempontból éppen ezért kiemelt figyelmet kell fordítani az ágazatra. A célok teljesítése részeként növekedett 2020. január elsejétől itthon a kötelező bioüzemanyag-részarány mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra, ezen belül a 95-ös kísérleti oktánszámú benzin bioetanol-részaránya 6,1 százalék lett. Az intézkedéssel 2020-ban Magyarország is csatlakozott a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó országokhoz, a V4 többi országával egyidejűleg. Ami az E85 üzemanyagot illeti, ez az E10 mintájára legfeljebb 85 százaléknyi biokomponenst tartalmaz. Az erre vonatkozó minőségi, valamint a jövedéki adóval kapcsolatos követelményeket a hatályos jogszabályi környezet tartalmazza, így ennek a bevezetése a forgalmazók szándékától függően ma is lehetséges. Csak az érdekesség kedvéért megjegyzem, hogy a benzinbe kevert biológiai eredetű összetevők származhatnak kukoricából, esetleg búzából, a gázolajban használt megújuló eredetű anyagokat pedig jellemzően repcéből vagy napraforgóból állítják elő.