– Milyen iparági visszajelzésekkel találkozott az E10 bevezetése és másfél éves használata kapcsán?
Bevallották, hogy mégsem olyan kiváló a termékük, miután nehézfémeket találtak az idehaza is kapható prémium csokiban
A bíróságon.
– Milyen iparági visszajelzésekkel találkozott az E10 bevezetése és másfél éves használata kapcsán?
– Összességében elmondható, hogy negatív visszajelzés eddig nem érkezett sem az iparág részéről, sem a felhasználóktól amiatt, hogy 2020 év elejétől a 95-ös benzinként ismert üzemanyag legfeljebb tíz százaléknyi biológiai eredetű alkoholt, más nevén bioetanolt tartalmaz. A Magyar Nemzet korábbi cikkében a két nagy hazai bioüzemanyag-gyártó vezetője úgy nyilatkozott, hogy az E10-re való átállás észrevétlen volt, és a Magyar Ásványolaj-szövetségtől sem érkezett hozzánk kritika ezzel kapcsolatosan. A hivatalos vizsgálatot és tanúsítást végző ÁMEI Ásványolajtermék Minőség-ellenőrzési Zrt. szintén megerősítette, hogy az ellenőrzött üzemanyagok a biológiai eredetű összetevők magasabb mértékű használatával is megfelelnek a normáknak. Az E10 mellett továbbra is elérhető alacsonyabb biokomponenst tartalmazó benzin, a prémiumnak minősülő 98-as vagy 100-as jelölésű változatlanul, legfeljebb ötszázaléknyi biológiai eredetű összetevőt tartalmaz. A teljes képhez hozzátartozik, hogy az E10 bevezetésével sokan áttértek a prémium kategóriás termékekre, közülük majd várhatóan lesznek olyanok, akik a pozitív tapasztalatok alapján bizalmat fognak szavazni az E10 üzemanyagnak, és visszatérnek a 95-ös benzin használatára.
– Van kormányzati szándék az üzemanyagok biológiai eredetű összetevőinek növelésére, esetleg az E85 bevezetésére?
– A közlekedési energiafelhasználás megújuló forrásból származó részének növelése európai uniós kötelezettség. Az erre vonatkozó uniós irányelv meghatározza, hogy a megújuló energia arányának 14 százalékosnak kell lennie a közlekedésben 2030-ra. Tudható, hogy az összes emisszió magas hányadát, mintegy ötödét ez a szektor teszi ki, ezen belül pedig a közúti közlekedés felelős a kibocsátások 98 százalékáért. Fenntarthatósági szempontból éppen ezért kiemelt figyelmet kell fordítani az ágazatra. A célok teljesítése részeként növekedett 2020. január elsejétől itthon a kötelező bioüzemanyag-részarány mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra, ezen belül a 95-ös kísérleti oktánszámú benzin bioetanol-részaránya 6,1 százalék lett. Az intézkedéssel 2020-ban Magyarország is csatlakozott a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó országokhoz, a V4 többi országával egyidejűleg. Ami az E85 üzemanyagot illeti, ez az E10 mintájára legfeljebb 85 százaléknyi biokomponenst tartalmaz. Az erre vonatkozó minőségi, valamint a jövedéki adóval kapcsolatos követelményeket a hatályos jogszabályi környezet tartalmazza, így ennek a bevezetése a forgalmazók szándékától függően ma is lehetséges. Csak az érdekesség kedvéért megjegyzem, hogy a benzinbe kevert biológiai eredetű összetevők származhatnak kukoricából, esetleg búzából, a gázolajban használt megújuló eredetű anyagokat pedig jellemzően repcéből vagy napraforgóból állítják elő.
– Visszatérő kritika, hogy nem kellene üzemanyagként elhasználni az élelmiszernövényeket. Hogyan oldható fel ez az ellentét?
– A megújuló energiáról szóló uniós irányelv kiemelt érzékenységgel közelíti meg az említett élelmiszer- és takarmánycélú termények üzemanyagcélokra fordítását, emiatt ezek használatára felső korlátot vezettek be: részarányuk legfeljebb egy százalékponttal haladhatja meg a 2020. évi értéket. Szintén európai uniós elvárás, hogy az úgynevezett fejlett bioüzemanyagok felhasználását folyamatosan növeljük.
A biorészarány növelése tehát a fejlett, azaz nem élelmiszer- és nem takarmánycélú növényekből, vagy pedig a különböző biológiai eredetű hulladékokból, például faforgácsból, szalmából vagy búzaszárból előállított üzemanyagok terén lehet reális, amennyiben az ehhez szükséges technológia és alapanyag rendelkezésre áll.
– Milyen lehetőségekkel számolhatunk ezek mellett?
– A közlekedési megújuló energia lehetőségeibe beleszámít még a használt sütőolaj alkalmazása is, amit a gázolajba keverve lehet újrahasznosítani. Begyűjtésének mértéke hazánkban sajnos még elég alacsony, de az átvételi pontok száma folyamatosan növekszik, és úgy tapasztaljuk, hogy a lakosság is egyre fogékonyabb arra, hogy a számára már felesleges és nehezen kezelhető hulladékot leadja a kijelölt helyszíneken. Szintén megújuló közlekedési energiának minősül az elektromos járművek által felhasznált áram zöldenergia-hányada, és jó hír, hogy a járművek terjedési üteme és az előállított zöldáram mennyisége is folyamatosan növekszik.
A közlekedési szektor zöldítésében, megújulóenergia-alapokra helyezésében és károsanyag-kibocsátás csökkentésében tehát nagyon széles paletta áll rendelkezésre, és igyekszünk minden technológiának megfelelő teret biztosítani.
– A közelmúltban több kollégájával is egyeztetett Brüsszelben fenntarthatósági kérdésekben. Érintették a bioüzemanyagok témakörét?
– A brüsszeli tárgyalásaim fő témája leginkább az volt, hogy a klímavédelem árát ne a lakosság, hanem a nagy szennyező vállalatok fizessék meg.
Az Európai Bizottság ugyanis egy olyan javaslaton dolgozik, amely alapján a szén-dioxid-kibocsátás költségeit a családokkal fizettetnék meg, ami akár több százezer forintos többletköltséget is jelenthetne egy magyar családnak.
Ennek a kérdéskörnek a megvitatásába immár az érintetteket, a magyar embereket is bevonjuk a nemrég indult nemzeti konzultációban. Ez egy olyan kérdés, amely a következő időszakban végig jelen lesz, ezért fontos, hogy minden magyar állampolgár kifejthesse erről a véleményét.
– Lát indokot arra, hogy növekedjen a hazai bioetanol-előállító kapacitás, vagy ösztönözné ezt valamiképpen a kormány?
– A hazai bioetanol-előállítás fontos része a fent említett uniós kötelezettség teljesítésének.
Az elmúlt tizenöt évben Magyarország bioetanol-gyártása nagy sikereket ért el, és az európai szerepünk is jelentőssé vált.
Hangsúlyos az innovációs potenciál is, az itthoni biofinomítók folyamatosan fejlesztenek, és látunk további előrelépési lehetőségeket is. A megújuló energiáról szóló uniós irányelv átültetésével például a kormány az ország gazdasági felkészülését segíti elő annak érdekében, hogy teljesíteni tudjuk az említett megnövelt kötelező részarányt a fejlett bioüzemanyagok terén.
– Az ön által hivatkozott cikkünkben a Hungrana vezérigazgatója úgy fogalmazott: „a szakpolitika is felismerte, hogy a közlekedés zöldítésében az etanol használata az egyik legolcsóbb megoldás az üvegházhatású gázok csökkentésére és a megújulókra vonatkozó európai uniós és hazai célszámoknak való megfeleléshez”. Kérem, reagáljon erre a kijelentésre!
– Hisszük, hogy a dekarbonizáció folyamata lehetőség arra, hogy
minden zöldítési technológiának megadjuk a megfelelő terepet a fejlődésre, hogy aztán piaci verseny alapján dőljön el, melyik milyen súllyal fog szerepelni az közlekedési energiamixben.
A kormány az elmúlt években kiemelt figyelmet fordított a bioüzemanyagok részarányának emelésére, az elektromobilitás ösztönzésére. Emellett a szintetikus üzemanyagok fejlesztésére irányuló projektek eredményei is egyértelműen hozzá fognak járulni a 2050-es klímacéljaink teljesítéséhez. A sort folytathatjuk: a kormány nyitott a hidrogén-üzemanyagcella technológiájának közlekedési célú használatára is, amit a kormány által elfogadott Nemzeti hidrogénstratégia is tartalmaz.
A bíróságon.
A jövő évtől induló program érdemben javíthat a kistelepüléseken élő családok lakáskörülményein.
Lesz krumpli, kenyér, karácsonyfadísz.
Gyönyörű.
Magyar Péter mellébeszélt, nem válaszolt arra a kérdésre, ki a Soros-ügynök
Magyar Péter nem árulja el, hogy melyik képviselőjét tartja Soros-ügynöknek és agyhalottnak
Hosszú élet titka: 117 éven keresztül ezt az egy dolgot ette minden egyes nap Emma néni
„Oroszlánom!”, „Attila unokája!” – óriási szeretettel veszik körül Sallai Rolandot a Galatasaray szurkolói
Dárdai Bence a magyar válogatott ellen készül
„Ez megrázta az egész világot!” – eltüntette a Lánchíd oroszlánját a Magyar Úszó Szövetség (VIDEÓ)
Megvan, mi okozta a szúrós szagot a budapesti színházban
Curtis Jones sarkazós góllal mutatkozott be, Athénban vágott vissza az októberi fricskáért Anglia
Lisztes Krisztián egyedül edz, a Frankfurt vezérigazgatója nyilatkozott róla
Szalmonellás kolbászt hívnak vissza a boltokból, nehogy megegye!
Kokain lehet a Szoboszlai Dominikékat és Kloppot gyalázó játékvezető videóján
Tényleg agyhalott, magyarul sem tud
A bíróságon.
A jövő évtől induló program érdemben javíthat a kistelepüléseken élő családok lakáskörülményein.
Lesz krumpli, kenyér, karácsonyfadísz.
Gyönyörű.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.