Rekordkevés nagyhajó veszett el tavaly, és kevesebb volt a bejelentett incidens is az Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS) tengeri biztosító 2021. évi hajózásbiztonsági beszámolója szerint. A tanulmányban a bruttó száz tonnát meghaladó, bejelentett veszteségeket és baleseteket elemzik. Tavaly világszerte 49 hajó eltűnését jelentették, ami hasonló az egy évvel korábbi adathoz (48), és a második legalacsonyabb a XXI. században. A trend tíz év alatt ötvenszázalékos csökkenést jelent (2011-ben még 98 ilyen esetet regisztráltak). Emellett tavaly a 2019-es 2818-ról négy százalékkal csökkent a hajózási incidensek száma (2703-ra), az előző évtizedben így összesen több mint 870 hajózási káresemény történt.
Továbbra is a dél-kínai, indokínai, indonéziai és Fülöp-szigeteki tengeri régió vezet a globális veszteségek terén – 2020-ban átlagosan minden harmadik veszteség ezekhez a térségekhez kapcsolódott, és több incidensre került sor, mint az előző évben.
A tavaly odaveszett hajók több mint egyharmada, az elmúlt évtized teljes veszteségeinek pedig negyven százaléka teherhajó volt.
A múlt év teljes veszteségeinek a legfőbb oka az elmerülés volt – átlagosan minden második érintett hajó elsüllyedt vagy a víz alá merült. A berendezések megrongálódása vagy meghibásodása volt az összes hajózási incidens legfőbb oka (negyven százalékban).
Korábban nem látott mennyiségű, mintegy háromezer konténer veszett a tengerbe tavaly, ami fennakadásokat okozott az ellátási láncban, valamint környezetszennyezési és navigációs aggályokat is felvet. A nagyobb hajók, az egyre szélsőségesebb időjárás, a teherszállítási díjak meredek emelkedése és a rakomány súlyának nem megfelelő bevallása (és rögzítése) mind szerepet játszhat ebben az emelkedésben.
A tengeri kereskedelem nem szenvedte meg olyan mértékben a Covid–19 romboló gazdasági hatását, mint arra számítani lehetett, így globális volumene a 2020-as enyhe csökkenés után idén könnyen túlszárnyalhatja a 2019-es szintet. A fellendülés azonban könnyen veszélybe is kerülhet. A Covid–19-hez köthető késések a kikötőkben, valamint a szállítási kapacitás kezelésével kapcsolatos problémák csúcsidőben torlódásokhoz, valamint az üres konténerek hiányához vezettek.
Az idén júniusban a becslések szerint rekordszámú – összesen háromszáz – teherhajó várakozott, hogy bejuthasson a zsúfolt kikötőkbe. A tartályhajók kikötőkben való várakozással töltött ideje 2019 óta megduplázódott.
A személyzet lecserélésének ellehetetlenülése továbbra is a tengerészek egészségi állapotát, jóllétét befolyásoló humanitárius krízis. Ezt jelzi, hogy
márciusban mintegy kétszázezer tengerész rekedt a hajók fedélzetén, mert a járványügyi korlátozások miatt nem térhettek haza.
A tengerészek képzése nehézkes, az új munkavállalóknak nem túl vonzók a jelenlegi munkafeltételek. Mindez pedig gátolhatja a terület fellendülését. További következmény lehet, hogy a biztosítók növekedést tapasztalhatnak a gépek üzemzavara miatti kárigények terén, amennyiben a járványhatás következtében a személyzet kevésbé alkalmas a karbantartás elvégzésére vagy a gyártói protokollok követésére, a bezártság ugyanis súlyos következményekkel lehet a pszichés állapotukra, döntésképességükre.
Borítókép: Soeren Stache/DPA-Zentralbild