Tovább bővül a villamosított vasúti hálózat

Meghosszabbították a Szeged-Szabadka tramtrain fejlesztés tervpályázatának határidejét, de hamarosan lezárul. A magyarországi 13 kilométeres szakasszal bővül a villamosított pályák hossza, és további villamosítások vannak tervben a Balaton északi partján, Debrecennél és Kőszegnél. A szakemberek szerint összesen 700 km villamosított szakasz hiányzik a magyar hálózaton.

2021. 08. 07. 11:55
Tram train
Szentes, 2021. január 9. Az első tram-train szerelvényt emelik a sínekre daruval a szentesi vasútállomáson 2020. január 9-én. Az ország első vasút-villamosa ősztől közlekedik Szeged és Hódmezővásárhely között. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán Forrás: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meghosszabbították a beadási határidőt a Szeged-Szabadka között létesítendő tramtrain vonal engedélyezési tervei esetében. A nyertes pályázónak az elfogadott nyomvonalváltozat véglegesített műszaki tartalmára vonatkozó, minden szakágra kiterjedő engedélyezési tervcsomagot elkészíteni és a szükséges engedélyeket megszerezni a Szeged-Szabadka tramtrain rendszer Magyarország területére eső kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek készítése. Mint lapunk is beszámolt róla, 

 

a Szeged-Hódmezővásárhely vasút-villamos rendszer az előzetes tervek szerint az iskolakezdésre, szeptember elejére kezdi meg a működését. 

 

Az első magyarországi tramtrain a két város belső villamoshálózatát köti össze a nagyvasúti nyílt pályával. A hódmezővásárhelyi szakasz esetében nem történt meg a nagyvasúti pálya villamosítása, ezért a MÁV hibrid, villamos és dízel hajtású járműveket rendelt. 

Szerelik a felsővezetéket a Balaton ászaki partján futó vasútvonalon Fotó: Máthé Zoltán

A Szeged-Szabadka vonalon azonban villamosítják a pályát. Mint a napokban az innovációs tárca bejelentette, 

 

a kormány forrást biztosított a csongrád-csanádi megyeszékhely és Szabadka között teljes hosszban megújuló vasúti összeköttetés magyarországi szakaszának munkálataira. 

 

A 13,3 kilométeres Szeged-Röszke vasútvonal átépítésével és villamosításával az érintett nagyvárosok, regionális központok elérhetősége javul. A közel 41 milliárd forinttal támogatott beruházás további haszna, hogy megfelelő minőségű kerülőutat kínál majd a Budapest-Belgrád korszerűsítés miatt szükséges vágányzár idejére.

A röszkei vonal felújításával hazánk előrébb lép a környezetkímélő vasút további zöldítésében. 

 

Ezzel a fejlesztéssel 500 kilométer fölé növekszik a 2010 óta villamosított vonalak összes hossza. A folytatásban az elsők között a Szombathely-Kőszeg, Debrecen-Balmazújváros és Balatonfüred-Tapolca szakaszokon válthatunk majd a tisztább elektromos vontatásra

 

 - közölte Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

Hazánkban a villamosított pályák hossza 2735 kilométer, ami a teljes hálózat 37,7 százaléka. Ugyanez a régióbeli országok (a V4-ek) esetében csaknem 50, az uniós átlag nem egészen 55 százalék. A fentiekkel szorosan összefügg, hogy 1990 és 2020 között 32 százalékkal csökkent az utasok, és 41 százalékkal a szállított áru mennyisége a magyar vasúton, miközben 170 százalékkal nőtt a közúton szállított áru mennyisége és csaknem 400 százalékkal az autópályák hossza. Homolya Róbert, a MÁV-Volán elnöke egy szakmai tanácskozáson azt közölte, hogy Magyarországon még mintegy 700 kilométer vasúti szakaszt kell villamosítani ahhoz, hogy jelentősen lehessen csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást a vasúti közlekedésben, hiszen a villamosított pályákon bonyolódik a teher- és utasforgalom több mint 80-90 százaléka.

 

Kalóriadús reggeli a MÁV-tól Balaton-átúszóknak

 

Immár 39. alkalommal rendezik meg a Balaton-átúszást, az eseményhez kapcsolódóan 50 százalékos alkalmi menettérti kedvezményt nyújt a nemzeti vasúttársaság Révfülöpre és Balatonboglárra. Az átúszásra érkezőknek javasolják az északi parton közlekedő, a Déli pályaudvarról 7:05-kor induló Kék Hullám sebesvonatot, melyre két plusz kocsit is csatolnak. Szintén erősítve közlekedik a Déli pályaudvarról 7:35-kor induló Tópart InterCity és a 8:35-kor induló Balaton InterCity. Az összes balatoni étkezőkocsival közlekedő vonat étlapján elérhető lesz a speciális, úszóknak szóló kínálat, amiben különleges reggelivel, rostban, szénhidrátban gazdag ételekkel várják a sportolókat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.