Az év első felében jelentősen növekedett a haszongépjármű-piac az Európai Unióban. Az európai gyártók szövetsége, az ACEA adatai szerint azonban az egy évvel ezelőtti súlyos koronavírus-válságból való kilábalás júliusban és augusztusban több területen megtorpant.
A 3,5 tonnát meg nem haladó össztömegű, úgynevezett könnyű haszongépjárművek iránti kereslet gyengült, miközben ezek teszik ki a nyilvántartásba vett haszongépjárművek többségét.
Eközben a buszok és a nehéz teherautók jobban teljesítettek – tette közzé az AutomobilWoche.de. Különösen a könnyű haszongépjárművekre volt kevésbé kereslet az érintett időszakban, derül ki az ACEA adataiból.
Júliusban összesen 148 178 járművel 11,9 százalékkal kevesebb haszongépjárművet regisztráltak, mint egy évvel korábban, jelentette a szakszövetség. Augusztusban a csökkenés tovább folytatódott 5,4 százalékkal, 119 525 járműre. Az első nyolc hónapban azonban, köszönhetően az erős évkezdetnek, mégis 24 százalékos a bővülés, összesen 1,29 millió könnyű és nehéz haszongépjárművet értékesítettek. Tavaly a piac hónapokon át csaknem összeomlott, mert a szállítmányozók, az önkormányzatok és a vállalkozók nem mertek vásárolni a bizonytalan gazdasági kilátások miatt.
Az év hátralévő részével kapcsolatban a gyártók nem éppen derűlátók. Az egyik legnagyobb szereplő, a Volkswagen haszonjármű-divíziója, a Traton a következő negyedévben lényegesen gyengébb eladásokra számít a szállítási szűk keresztmetszetek, különösen a félvezetők hiánya miatt.
Augusztus vége óta csökkentek az értékesítési számok, és különösen a szeptember sikerült gyengére – közölte a társaság Münchenben. A csoport minden márkája (MAN, Scania, VW Caminhões e Ônibus, Navistar) érintett. A Traton továbbra is félvezetőhiányra számít a negyedik negyedévben és azon túl, a következő évben.
A félvezetőválság hatással van a Daimler teherautó-üzletágára is. – Minden egyes teherautó megépítéséért harcolnunk kell – mondta Karen Radström, a gyártó európai főnöke. Októbertől Wörthben legyártják az első Actrost, a Daimler elektromos kamionmodelljét.
Fotó: MTI/AP/DPA/Matthias Balk