Megharcolnak a teherautók megépítéséért

A csiphiány hátráltatja a teherautók gyártását is, az év végéig kevesebb jármű eladását prognosztizálják a cégek.

2021. 09. 24. 18:00
Kiefersfelden, 2021. február 15. Ausztriából érkezõ teherautót irányít ellenõrzõ ponthoz egy rendõr az A 93-as autópályán, a német határon, Kiefersfelden térségében 2021. február 15-én. Az elõzõ nap lépet hatályba az a német rendelkezés, amely a koronavírus-járvány miatt szigorítja a belépést az osztrák Tirol tartományból. MTI/AP/DPA/Matthias Balk Fotó: Matthias Balk
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év első felében jelentősen növekedett a haszongépjármű-piac az Európai Unióban. Az európai gyártók szövetsége, az ACEA adatai szerint azonban az egy évvel ezelőtti súlyos koronavírus-válságból való kilábalás júliusban és augusztusban több területen megtorpant. 

A 3,5 tonnát meg nem haladó össztömegű, úgynevezett könnyű haszongépjárművek iránti kereslet gyengült, miközben ezek teszik ki a nyilvántartásba vett haszongépjárművek többségét.

Eközben a buszok és a nehéz teherautók jobban teljesítettek – tette közzé az AutomobilWoche.de. Különösen a könnyű haszongépjárművekre volt kevésbé kereslet az érintett időszakban, derül ki az ACEA adataiból.

Kisteherautó készül a Stellantis egyik amerikai üzemében. Megszenvedik a félvezetők hiányát Fotó: FCA/Rebecca Cook

Júliusban összesen 148 178 járművel 11,9 százalékkal kevesebb haszongépjárművet regisztráltak, mint egy évvel korábban, jelentette a szakszövetség. Augusztusban a csökkenés tovább folytatódott 5,4 százalékkal, 119 525 járműre. Az első nyolc hónapban azonban, köszönhetően az erős évkezdetnek, mégis 24 százalékos a bővülés, összesen 1,29 millió könnyű és nehéz haszongépjárművet értékesítettek. Tavaly a piac hónapokon át csaknem összeomlott, mert a szállítmányozók, az önkormányzatok és a vállalkozók nem mertek vásárolni a bizonytalan gazdasági kilátások miatt.

Az év hátralévő részével kapcsolatban a gyártók nem éppen derűlátók. Az egyik legnagyobb szereplő,  a Volkswagen haszonjármű-divíziója, a Traton a következő negyedévben lényegesen gyengébb eladásokra számít a szállítási szűk keresztmetszetek, különösen a félvezetők hiánya miatt. 

Augusztus vége óta csökkentek az értékesítési számok, és különösen a szeptember sikerült gyengére – közölte a társaság Münchenben. A csoport minden márkája (MAN, Scania, VW Caminhões e Ônibus, Navistar) érintett. A Traton továbbra is félvezetőhiányra számít a negyedik negyedévben és azon túl, a következő évben. 

A félvezetőválság hatással van a Daimler teherautó-üzletágára is. – Minden egyes teherautó megépítéséért harcolnunk kell – mondta Karen Radström, a gyártó európai főnöke. Októbertől Wörthben legyártják az első Actrost, a Daimler elektromos kamionmodelljét.

Fotó: MTI/AP/DPA/Matthias Balk

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.