– A négy gépre összesen 25,2 millió eurós szerződést kötött a MÁV Felépítmény-karbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. a két nyertes vállalkozóval – mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója Jászkiséren, ahol a gépek bázisa lesz. A közbeszerzésen nyertes cég, a Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH
egy nagy teljesítményű RM 85-750 ágyazatrostáló gépet, egy ugyancsak nagy kapacitású DGS 62 NG dinamikus vágánystabilizátor-gépet és egy UNIMAT 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozó gépet szállított a MÁV FKG részére.
Az RGH 20C2 típusú sínköszörűgép gyártására a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot, ennek szállítása 2022 őszre várható.
A MÁV FKG a vasúttársaság több mint hétezer kilométeres vágányhálózatának karbantartásáért felelős, évente az összes pálya egynegyedén végeznek nagygépes karbantartási, illetve felújítási munkákat. Ehhez elengedhetetlen a korszerű géppark. Az új gépek beszerzésével lehetőség nyílik önköltségen, cégcsoporton belül jelentős kapacitásnövelésre.
Az új berendezésekkel a karbantartásra fordított idő, azaz a vágányzár, amíg lezárják a forgalom előtt az adott szakaszt, csökken, így gyorsabban szüntethetik meg a sebességkorlátozásokat, közismertebb nevén lassújeleket.
A gépátadáson Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a hazai közlekedés színvonalát érdemben befolyásolják az állami tulajdonú szolgáltatók és hálózatüzemeltetők képességei. A kormány folyamatosan és bőkezűen támogatja a nemzeti közlekedési társaságok eszközbeszerzéseit. Az államtitkár ismertette, hogy a Volánbusz járműfiatalítási programjában teljes autóbusz-állománya negyven százalékát újítja meg 2022 végéig. Már több mint ezer autóbuszt állítottak forgalomba, nyáron állapodtak meg az eddigi legnagyobb, ötszáz darabos beszerzésről. Pár hete üzemel a negyven, tisztán elektromos üzemű autóbusz is. Kitért arra, hogy a Magyar Közút 2010 óta több mint 42 milliárd forintot fordított gépbeszerzésekre, és ez a szám év végére akár a 48 milliárd forintot is meghaladhatja. Az államtitkár szerint a kormány 2010 óta jelentős erőforrásokat mozgósít a kötöttpályás infrastruktúra és járműállomány megújítása érdekében.
Az eseményen Fónagy János, a nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár arról beszélt, hogy a magyar vasút komoly fejlődésen ment keresztül, megjelentek a hatszáz ülőhelyes emeletes villamos motorvonatok, a MÁV már az ötvenedik saját fejlesztésű IC+ kocsiját is üzembe helyezte. Pályakorszerűsítések segítik a nagyvárosok megközelítését. A tervek szerint 2022 végétől a fővárosi agglomerációban csak korszerű motorvonatok közlekednek majd.
Fónagy János emlékeztetett, a kormány lehetővé tette, hogy a mintegy 57 ezer munkavállalót foglalkoztató MÁV–Volán-csoportnál hároméves bérmegállapodást kössenek, idén július 1-jétől három év alatt 15 százalékkal nő a munkavállalók alapbére, amihez a kormány 96,5 milliárd forintot biztosít.
A következő tíz évben mintegy hatezermilliárd forint vasúti beruházást terveznek, a vasúti gördülőállományra mintegy kétezer-, a közlekedési infrastruktúrára négyezermilliárd forintot szánnak.
Új mozdonyokat bérel a Rail Cargo Hungaria
Öt TRAXX dízelmozdony bérléséről állapodott meg a Rail Cargo Hungaria (RCH) az AKIEM vontatójármű-lízingelő vállalattal. Az első mozdony már megérkezett a magyar vasúti árufuvarozó társasághoz, kulcsait szimbolikusan Körös Norbert vezérigazgató vette át az AKIEM társaság képviselőjétől. Hamarosan további mozdony érkezik ugyanebből a típusból, újabb hármat pedig jövő év júliusáig szállít le az AKIEM. A gépek bevetési területe Debrecen és Miskolc környéke, feladatuk az iparvágányok kiszolgálása a tolatási tevékenység révén. A két vállalat közötti bérleti szerződés öt évre szól, és kiterjed a karbantartási feladatokra, valamint azok költségeire is.