A vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatására vonatkozó keretszerződéseket írtak alá a sikeres pályázatot benyújtott árufuvarozó vasúti társaságok, többek közt a GYSEV Cargo és a Rail Cargo Hungaria Zrt. A támogatást az innovációs tárca nyújtja – közölte lapunkkal a MÁV.
A következő öt évben összesen több mint 26 milliárd forintos állami hozzájárulás javítja a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességét.
A szolgáltatás fenntartása közel kétezer vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet, hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is, évente mintegy négyszázezer kamiontól mentesíti a közutakat.
A magyar kormány döntése szerint az árufuvarozó vasutak az egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatásuk fenntartása érdekében 2021-ben várhatóan egymilliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak, míg a 2022–2025 közötti időszakban a megpályázható keretösszeg évi 6,4 milliárd forint.
Az egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása fontos mérföldkő, aminek jóvoltából az egyszerre legfeljebb néhány kamionnyi áru mozgatását igénylő vállalkozások számára is megoldást nyújt a vasút.
Az egyeskocsi-fuvarozás során ugyanis az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, iparvágányon közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. A számos előnyt kínáló, bármilyen áru szállítására alkalmas egyeskocsi-szolgáltatás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen. Fenntartását az állami támogatás teszi lehetővé, amely továbbra is biztosítja hétszáz magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik piacra juttatását.
A vasúti árufuvarozásnak fontos szerep jut bizonyos anyagok, illetve termékek eljuttatásában, ezek közúti fuvarozását több európai ország hatóságai ugyanis nem engedélyezik.
Számos, exportra termelő magyar vállalat esetében az egyeskocsi-fuvarozás jelenti az egyedüli megoldást az áru célba juttatására.
Az érintett vasútvállalatok egyeskocsi-fuvarozása biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évi 2,3 millió tonna veszélyes árut.
Borítókép: Tehervonat a ferencvárosi rendező pályaudvaron (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)